środa, 6 kwietnia 2011

A kim Ty jesteś, kliencie???

W zasadzie każdy jest niepowtarzalny- ile ludzi, tyle osobowości. Ale w kontaktach z klientem bezpośrednio lub pośrednio warto poznać zasady doboru najskuteczniejszych środków. Dobrze jest wiec poznać: TYPY OSOBOWOŚCI KLIENTA.

Z zasad marketingu wynika, że typów osobowości klienta jest cztery, każde różne od siebie na poziomach: ASERTYWNOŚĆ i SPONTANICZNOŚĆ. Są to Przyjaciel, Błyskawica, Analityk i Wódz.


Błyskawica sytuuje się na wysokich wskaźnikach spontaniczności i asertywności. Kieruje się obrazem i wielkim entuzjazmem. Lecz poziom asertywności pozwala mu na samodzielne i szybkie decyzje. Chcąc sprzedać coś klientowi-błyskawicy najlepiej przedstawić dynamiczne, kolorowe obrazy przedstawiające produkt w dobrym świetle.

Przyjaciel jest mniej pewny siebie od Błyskawicy. Często nie skupia się produkcie. Jest zazwyczaj cichy, uległy i skromny. Woli, aby ktoś podjął za niego decyzje, co wskazuje niski poziom asertywności. Duża spontaniczność tego klienta pozwala nam na hasła :”Zrób to”, „To jest Twój moment”, „Na wyciągnięcie ręki”, co pobudza go do działania. W kontaktach interpersonalnych z takim klientem warto najpierw porozmawiać o rzeczach przyjaznych, a dopiero później przejść do sedna sprawy.

Analityka cechuje brak entuzjazmu. Jest to zupełne przeciwieństwo klienta Błyskawicy. Analityk decyzje musi podjąć sam, analizując przy tym wszystkie części składowe produktu, czego dowodem jest niski poziom spontaniczności. Na analityka najlepiej działają liczby, porównania produktów i skrupulatne analizy.

Wódz to chyba jeden z najbardziej irytujących typów klienta. Cechuje go nadmierna asertywność i chęć dowodzenia wszystkim wkoło. Sam podejmuje decyzje i wszystko wie lepiej. Nie znosi sprzeciwu i nieprzygotowania. Na Wodza nie ma uniwersalnej taktyki: jedynie litry cierpliwości i ciągłe przytakiwanie mimo wewnętrznego sprzeciwu.

Chcąc się przygotować do kontaktu z klientem warto poznać cztery typy osobowości klienta, tak bardzo przecież różniące się od siebie. W końcu spełniając oczekiwania klienta, możemy liczyć na udana transakcję i sukces.

Brak komentarzy: