wtorek, 26 kwietnia 2011

Klucz do sukcesu

Misja reklamy

Reklama może być różna. Drażniąca, urzekająca czy nawet bulwersująca, ale jedno jest pewne – jeśli ma być skuteczna, to nie może zostać niezauważona.

Każdy grafik pracujący nad konkretnym przesłaniem reklamowym stara się, aby przykuło ono wzrok. Podstawowym zadaniem reklamy jest przecież sprzedanie określonego produktu czy marki. Nie stanie się to bez przyciągnięcia uwagi odbiorcy. Elementy graficzne reklamy są więc często stawiane na pierwszym miejscu.

To co interesuje nas najbardziej

Przekaz w reklamie dokonuje się za pomocą słów. Niepodważalnym pozostaje zatem, że czcionka, w którą przekaz ten jest „ubrany” musi być odpowiednio dopasowana. Musi atakować klienta. Zaciekawić go. Zatrzyma się na czcionce- zatrzyma się na przekazie. Odpowiednia wielkość i wygląd są gwarancją sukcesu. Duża czcionka nadaje reklamie wyrazistości. To ona sprawia, że przekaz ten jest bardziej czytelny. Nadaje mu pewnego rodzaju niepodważalną wartość.

Powszechnego rodzaju zabiegiem jeśli chodzi o estetyczne tworzenie tekstu jest także wyodrębnienie słów-kluczy, które mają być odpowiedzialne za przykucie uwagi odbiorcy. Pisząc bowiem długie hasło czy wyrażenie warto zaznaczyć w nim istotne sformułowanie dodatkowym pogrubieniem lub dużą czcionką.

Z ankiet sprawdzających poczytność reklam w różnego rodzaju publikacjach wynikło, że najbardziej przyciągające uwagę wizerunki to: dzieci, zwierzęta, gwiazdy, ludzi w niecodziennych sytuacjach itd. Niektórzy reklamodawcy błędnie jednak interpretują tego typu badania skupiając się na wykorzystywaniu wizerunków, które mają dużą siłę przyciągania, a zapominają o reklamowanym produkcie.

Nie jest zaskoczeniem, że odbiorca prędzej zwróci uwagę na ilustrację niż na tekst. Dlatego odpowiednia tematyka grafiki jest kluczem do sukcesu i skuteczności reklamy. Ważnym elementem grafiki jest także kolor. Niektóre odcienie szybciej przykuwają uwagę i to one właśnie wykorzystywane są do osiągnięcia celu reklamodawcy. Popularne jest także wykorzystywanie kontrastów, choć nie jest to do końca dobre ponieważ używanie kontrastujących ze sobą barw może męczyć wzrok czy nie współgrać z wizerunkiem maki. Odpowiednia długość tekstu, jego wygląd, wielkość, a także dodatkowe, wymienione przeze mnie aspekty wykorzystywane podczas tworzenia reklam są gwarantem sukcesu i skuteczności przekazu.

Niebywałym plusem reklamy jest z pewnością także to, gdy jest ona niecodzienna i zaskakująca.

Źródła:

1. J.Caples, F.E.Hahn "Skuteczna reklama", Kraków 2000

2. http://nazdrowie.pl/artykul/grafika-i-tekst-w-reklamie

Brak komentarzy: