środa, 27 kwietnia 2011

Geje i lesbijki w reklamach

Temat kobiet, mężczyzn i dzieci w reklamach był już wielokrotnie poruszany. Dziś obiektem moich rozważań będą geje i lesbijki.Niegdyś reklamy kierowane do mniejszości seksualnych można było spotkać tylko w USA – w kraju niekonserwatywnym, otwartym. Czas, a może raczej pogoń za zyskiem sprawiła, że coraz częściej kampanie reklamowe zwracają się w stronę takich tematów i tego typu konsumentów. Częściej są one spotykane w rożnych zakątkach świata, aniżeli w Polsce, jednak i u nas możemy dostrzec nieśmiałe próby pokazywania takich reklam.

Dlaczego reklamodawcy stosują taki rodzaj reklam?

Przede wszystkim dlatego, że ludzie na ,, zwykłe” reklamy – reklamy, które poruszają tematy uniwersalne, uodpornili się tak bardzo, że nie zwracają na nie uwagi. Bombardowani przez tysiące reklam, przytłoczeni nimi, pochłaniamy je z zupełną obojętnością.
Natomiast reklama o mniejszościach seksualnych jest innowacyjna, wzbudza zainteresowanie odbiorców. Aby takie reklamy były skuteczne nie mogą być dosłowne. Mają pobudzić do myślenia ale nie powiedzieć, pokazać wszystkiego wprost. Powinny przyciągać uwagę, zastanawiać, a nie szokować czy urażać innych. Reklamodawcy nie chcą promować takich reklam wprost także dlatego, że nie chcą stracić klientów heteroseksualnych. Sposobem na to stały się reklamy określane jako „gay vague”. Przekaz w nich jest uniwersalny, aluzyjny, a nie bezpośredni.

Przykłady reklam o mniejszościach seksualnych na świecie:
Angielski spot telewizyjny reklamujący majonez Heinz to jeden z przykładów.
Chłopiec mówiący do mężczyzny mamo czy mężczyzna całujący swojego „kolegę”, świetnie ilustrują nietypowość tej reklamy.


Ikea w 1994 pokazała reklamę, która była czymś nowym na rynku. Przedstawiała ona parę homoseksualistów jako przykład małżeństwa, które urządza wspólnie swój własny dom, kupuje meble. Ta sama firma w Holandii wyświetliła reklamę, która pokazywała dwóch mężczyzn i dziecko z takim o to komentarzem - ,,Moi tatusiowie też są w zestawie”.
Levis, promując nowy model jeansów – 501, stworzył dwie wersje reklamy - jedną dla gejów i drugą dla heteroseksualistów.

Firmy takie jak Nivea, Smart coraz częściej rezerwują sobie miejsce na okładkach miesięczników gejowskich.
Wiele linii lotniczych na świecie, jak chociażby American Airlines, czy Delta Air Lines, kierują swoją ofertę do mniejszości widząc w tym niezłe źródło zysku.
Ford, Calvin Klein czy Dolce&Gabbana także upatrują szans na zysk kierując swoje reklamy do tego segmentu społeczeństwa.

Polskie reklamy kierowanie do mniejszości seksualnych

Jeżeli chodzi o Polskę to próby wciąż są nieśmiałe.
Slogan reklamowy Tele 2 ,,Dobry i Tani - Nareszcie razem”, to dobry początek takiej reklamy na krajowym podwórku.

Innym przykładem jest warszawski budynek Traffic, gdzie swoją siedzibę ma szkoła języka hiszpańskiego. Na plakacie umiejscowionym na budynku można było przeczytać: ,,Nie zapytamy Cię czy nosisz torebkę... Nauczymy Cię, jak to powiedzieć po hiszpańsku!”
Firma Idea Centertel w kampanii reklamowej za swoje największe przyjaciółki uznała lesbijki...
Podsumowując, geje i lesbijski to grupa w która warto inwestować, co wyczuli już reklamodawcy. Mniejszości seksualne nie posiadają dzieci, zwykle są dobrze usytuowane finansowo, otwarte na wszelkie nowości, a zarazem są lojalne wobec marek, które prowadzą politykę tolerancyjną.
Spoty reklamowe adresowane do mniejszości seksualnych są idealnym posunięciem w świecie zalewanym przez wszędobylskie reklamy. Aby przyniosły spodziewane korzyści, powinny być subtelne oraz na tyle delikatne, by nie urazić przekazem innych.


Źródła:
-http://webs.anokaramsey.edu/glbt/images/logo.gif
-http://www.dailymotion.pl/video/x2si7o_levis-501-gay-version_news
-http://calamity88.wrzuta.pl/film/7jcUkgfDpcq/heinz_mum
-http://www.youtube.com/watch?v=w3vTNW8dsJQ
-http://kobiety-kobietom.com/prasa/art.php?art=130&nadtytul=Przegl%B1d%20prasy%20LGBT&t=Lesbijki%20i%20geje%20w%20reklamie
-http://www.bankier.pl/lifestyle/wiadomosc/mniejszosci-seksualne-w-reklamie-1700285.html
-http://www.zychalska.com/panowie-dwaj-czyli-geje-w-reklamie,1235.html

Brak komentarzy: