poniedziałek, 18 kwietnia 2011

Merchandising


Kobieta vs Mężczyzna


“Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy.”
Marilyn Monroe

Zakupy. Dla jednych przyjemność, dla drugich nieprzyjemny obowiązek. Stereotypowo z wizyt w sklepie najbardziej cieszą się kobiety. Mogą godzinami oglądać wystawy, porównywać ceny, przymierzać ubra
nia, kupować torebki. Dla niektórych z nich zakupy są nie tylko zwykłą czynnością, lecz sposobem na poprawę humoru, czy odstresowaniem po ciężkim dniu pracy. U mężczyzn
wygląda to trochę inaczej. Gdy są zmuszeni do kupna nowej rzeczy, szybko wbiegają do sklepu, biorą pierwszą rzecz, jaka wpadnie im w oko i biegem pędzą do kasy (często nawet nie przymierzając). Jest jednak pewien rodzaj zakupów, których nie da się wyeliminować- zakupy spożywcze.


Żabka, czy Tesco?


Od czasu do czasu każdy musi kupić bułki, masło, jajka, warzywa.. Niektórzy są zwo
lennikami małych, osiedlowych sklepików, ze znajomymi sprzedawcami. Znaczna większość wybiera jednak hipermarkety. Niedzielne wizyty w Tesco, czy Carrefourze stają się wręcz cotygodniowym rytuałem. Do największych zalet tego typu miejsc należą:
-niskie ceny,
-szeroki asortyment
-promocje
-parkingi


W hipermarkecie..


Wchodząc do sklepu można odnieść wrażenie, że żaden produkt nie jest reklamowany w wyjątkowy sposób. Wszystkie towary są rozłożone na półkach, w takim samym stopniu dostępności. W rzeczywistości nie jest to jednak d końca zgodne z prawdą. Badania wykazują, że większość ludzi poświęca jedynie 12 sekund na wybór kon
kretnej marki. W dodatku aż 85% konsumentów kupuje tylko te marki, z którymi miało wcześniej doczynienia (np. kupili je przy poprzednich zakupach). Sytuacja ta zmusza producentów do konkurowania w zdobywaniu klientów i przekonywania, że o ich towar jest najlepszy. Efektami tej konkurencji są promocje, wojna cenowa, informowanie o nowych ofertach przez gazetki. Stosowany jest również merchandising.


Co to jest?


Merchandising to sposoby wpływania na zachowania konsumentów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców, a nawet zwiększeniu subiektywnej wartości towaru w oczach klienta.


Główne obowiązki merchandisera:


- Wyłożenie towaru po dostawie
- Porządkowanie na półkach
- Uzupełnienie brakujących etykiet cenowych
- Sprawdzenie jakości towarów
- Przygotowanie lub sugestia zamówienia
- Utrzymanie w czystości miejsc eksponowanych
- Przesyłanie raportów z wizyt


źródła:

- Max Sutherland, Alice K. Sylvester- "Reklama, a umysł konsumenta"

Brak komentarzy: