niedziela, 10 kwietnia 2011

Papierosy kontra kampanie antyreklamowe

Czy ostrzeżenia na paczkach papierosów mają wpływ na decyzje palących?
Czy dzięki nim ludzie palą mniej? Na te i inne pytania odpowiem w dzisiejszym poście.



Producenci papierosów w Europie umieszczają swoje ostrzeżenia w czarnych, przypominających węgiel , grubych ramkach, których trudno nie zauważyć. Hasła takie jak: ,,Palenie tytoniu powoduje śmiertelnego raka płuc”, ,,Palenie tytoniu w ciąży szkodzi twojemu dziecku”, ,,Palenie zabija” czy ,,Palenie tytoniu może zmniejszyć przepływ krwi i powodować impotencję”, zna niemal każdy z nas, nie tylko palacz.
W krajach takich jak Wielka Brytania, Kanada, Australia czy Brazylia możemy wręcz zobaczyć krwawe, otwarte rany, wstrząsające zdjęcia raka płuc, języka czy wypadających zębów. Dlaczego więc mimo tych wszystkich zabiegów, pomimo ogólnoświatowego zakazu reklamy na paczkach papierosów, pomimo ostrzeżeń lekarzy i sporych środków, które były przeznaczone na kampanie antynikotynowe ludzie ciągle palą ?

Może zanim odpowiem na to pytanie trochę statystyki

Około 5,5 biliona papierosów jest produkowanych każdego roku przez przemysł tytoniowy, a palonych przez 1 miliard ludzi *. Z danych z 2004 roku wynika, że 26.3% populacji Polaków pali, z czego większość palaczy stanowią mężczyźni.
Każdego dnia sprzedaje się około 15 miliardów sztuk papierosów. W Wielkiej Brytanii pali mniej więcej jedna trzecia dorosłych przed sześćdziesiątym piątym rokiem życia. Rocznie 438 tysięcy Amerykanów zapada na choroby związane z paleniem.

Z badań, które przeprowadziła doktor Calvert, a z którymi mogłam się zapoznać po przeczytaniu książki ,,Zakupologia” Martina Lindstroma, wynika, że ostrzegawcze napisy, które są umieszczone na opakowaniach nie wpływają w żaden sposób na zmniejszenie ochoty by sięgnąć po papierosa !!!! Czyli te wszystkie hasła, obrzydliwe fotografie, miliardy dolarów, które zostały wyrzucone w kampanie antynikotynowe to jedna wielka strata pieniędzy.

Wyjaśniając te badania trzeba powiedzieć, że te wszystkie zabiegi (hasła, fotografie) tylko stymulowały cześć mózgu, która jest nazywana nucleus accumbens (jądro półleżące). Jądro półleżące to inaczej ośrodek przyjemności. Gdy zostanie on pobudzony, nasz organizm potrzebuje coraz większej ilości nikotyny.

Jak doktor Calvert przeprowadziła badania?

Mianowicie za pomocą fMRI, czyli zaawansowanej wersji elektroencefalografu. Aparat ten rejestruje zmiany fal mózgowych.

Wyniki badań przy użyciu fMRI pokazały, że napisy, które miały ostrzegać przed paleniem nie zniechęcały do palenia ale wręcz odwrotnie - pobudzały do palenia.
Można więc wysnuć wniosek, że koncerny tytoniowe były tylko marketingowym narzędziem, które zamiast niwelować nikotynizm, sprawiać by ludzie mniej palili, a tym samym rzadziej zapadali na choroby, osiągali odwrotny skutek, zarabiając przy tym ogromne pieniądze.

Martyn Lindstrom w swojej książce ,,Zakupologia”, jako kolejny przykład podaje jedną z najbardziej ohydnych reklam antynikotynowych, które ukazały się w telewizji.
Reklama przedstawia grupę ludzi, którzy rozmawiają i palą papierosy. Dobrze się bawią, jednak zamiast dymu z papierosów, które pala, skapują gęste, zielonkawożółte krople tłuszczu. Krople te zastygają i powstają plamy. Im bardziej rozmówcy gestykulują, tym więcej tych plam kapie na stół, podłogę.
Przesłaniem tej reklamy było to żeby pokazać, że ten tłuszcz zatyka nasze żyły, tętnice i sieje spustoszenie w naszym organizmie. Niestety ta reklama również pobudzała ośrodek przyjemności.



Podsumowując moje rozważania - wszystkie te dosłowne, niekiedy wręcz makabryczne kampanie antynikotynowe, bardziej zachęcają do palenia niż zniechęcają.
Więc może zamiast szokujących zdjęć zamieszczanych na paczkach papierosów zainwestować w społeczną świadomość dotyczącą konsekwencji palenia? Może to zadziała? A może propozycja ze strony UE, mówiąca o tym, aby ujednolicić wygląd paczek papierosów jest rozwiązaniem? Kto wie, warto próbować szczególnie, że coraz więcej młodych ludzi pali.


Opracowano na podstawie książki ,,Zakupologia” Martina Lindstroma

Źródła:
- http://wiadomosci.onet.pl/fotoreportaze/Swiat/szokujace-zdjecia-na-paczkach-papierosow,4234568,fotoreportaz-mini.html
ihttp://www.zdrowiutko.info/papierosowy-nalog/

Brak komentarzy: