wtorek, 26 kwietnia 2011

Marka i jej rozpoznawalność

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z czynników, wpływających na to, że rozpoznajemy daną markę czy produkt. Robert Heath wyróżnił ich kilka:

1. Muzyka,
czyli wykorzystanie elementów echoicznych, aby wzmocnić działanie elenentów wizualnych. Wykorzystanie muzyki w kampaniach reklamowych, sprawiło, że wielokrotnie odniosły one olbrzymi sukces, jak np. wykorzystanie III Suity Orkiestrowej Jana Sebastiana Bacha w reklamie cygar Hamlet.

2.Hasła reklamowe, dzięki którym od razu rozpoznajemy firmę bądź markę do której należą:


3.Kształty. Bardzo często poszczególne produkty mają niepowtarzalny kształt, dzięki czemu jest on bardzo dobrze rozpoznawalny. Przykładem może tu być Coca-Cola czy też butelka płynu do czyszczenia toalet Toilet Duck, która ma sugerować, że dotrze nawet pod krawędź muszli klozetowej, a więc zapewni nieskazitelną czystość całej toalety.



4.Logo, o którym wspominałam we wcześniejszym poście, jest najsilniej oddziałującym na umysł konsumenta. Logo ma ogromny wpływ na wybór marki. Najbardziej rozpoznawalne loga to m.in. Nike "Just do it" ze słynnym znakiem "ptaszka", który oznacza, że wszystko jest w porządku, czy McDonald ze słynnym "I'm lovin it" i literką M, której kolor i kształt sprawiają, że jest ona najbardziej rozpoznawalna na świecie.





5. Gwiazdy, mają ogromny wpływ na rozpoznawalność marki, którą reklamują. Jest to tak popularny zabieg, że stosuje się go coraz częściej i nie wydaje się, by twórcom reklam kiedykolwiek się znudził. W reklamach pojawiają się piłkarze, aktorzy, modelki, teraz coraz częściej również najzwyklejsi celebryci, którzy żyją z pokazywania się na salonach i uczestnictwa w reklamach.

Claudia Schiffer, Eva Longoria oraz Zinedine Zidane w kampaniach Citroena, Loreal'a i Adidasa.

Jak widać wiele czynników sprawia, że jesteśmy w stanie wyróżnić daną markę, czy rozpoznać ją wśród innych. Dzięki temu czujemy większą pewność przy wyborze owego produktu, ponieważ wydaje się nam on znajomy, godny zaufania, jesteśmy bardziej pewni sięgając po niego. Dlatego też twórcy reklam starają się wymyślić wśród bardzo obszernego rynku towarów i usług, hasło kształt, logo, które szybko trafi do umysłów odbiorców, dzięki czemu będzie chętniej kupowany.

Brak komentarzy: