sobota, 23 kwietnia 2011

CZY REKLAMA SZOKUJE?


Coraz mniej dziwią nas szokujące reklamy, jednak niektóre z nich są tak nieetyczne, że pozostaje zadać sobie pytanie czy, aby na pewno powinny się pojawić? Bywa, że szokujące reklamy mogą urazić każdego z nas czy to na tle uczuć religijnych, narodowościowych czy też w wielu innych aspektach.

Shockadvertising to reklama, której zadaniem jest celowo zaszokować, zaskoczyć a czasem nawet obrazić. Najczęściej używana jest po to, aby przyciągnąć jak największą uwagę odbiorców poprzez jej kontrowersyjność. Przekazywane treści są prowokacyjne i mogą w pewien sposób podważyć tradycyjne rozumienie porządku społecznego. Warto się zastanowić czy mieliśmy już okazję stać się odbiorcą szokującej reklamy? Myślę, że każdy z nas jej doświadczył. Pragnę przytoczyć kilka przykładów najbardziej szokujących reklam, przynajmniej najbardziej szokujących w moim odbiorze.

Uważa się, że shockadvertising zostało zapoczątkowane przez włoskiego sprzedawcę ubrań BENETTON, który stworzył linię United Colors of Benetton a jej reklamy uznano z shockadvertising. Oliviero Toscani- fotograf, który jest znany ze swoich kontrowersyjnych reklam, jest pewien, że szokujące reklamy przyniosły planowany rozgłos marce,. Reklamy Benetton są naprawdę bardzo prowokacyjne, przedstawiane obrazy ukazują upadające świat czasem w sposób drastyczny czasem dość sarkastyczny.

Marka Benetton, która słynie z szokujących reklam często „słyszy” skargi od konsumentów. Jednak taki jest jej cel- aby zaszokować. Nie zawsze, ponieważ przykładowo przedmiotem wielu pochwał stała się reklama, która odnosiła się do kwestii społecznych i zajmowała stanowisko wobec naruszania praw człowieka, praw ochrony środowiska.

Chyba najciekawsze w shockadvertising to, to że odbiorca nie wie do samego końca co autor reklamy miał na myśli.

Przedstawiam teraz kilka przykładów reklam” United Colors of Benetton”

  1. Ksiądz całujący zakonnicę, na pewno reklama należąca do tych bardziej kontrowersyjnych. Myślę, że ludzi wierzących może to urazić oraz obrazić ich uczucia religijne.
2. 3 serca- 3 kolory- trzy rasy ludzie.

  1. Noworodek pokryty krwią, który nie jest jeszcze odcięty od pępowiny.

Inną marką, które zastosowała ten typ reklamy jest Calvin Klein.

Marka Calvin Klein, również otrzymała uwagę mediów po tym jak w połowie lat dziewięćdziesiątych reklamowała nastoletnich modeli w zbyt prowokacyjnych pozycjach. Niektórzy mieli dopiero 15 lat. Kolejną shockadvertising była reklama, którą reklamowały dzieci, mając na sobie tylko bieliznę.Jednak reklama, która zaszokowała większość społeczeństwa to zbyt dosadne ukazanie kontekstu seksualnego przez zbyt młode osoby. Filmik wygląda jakby był nakręcony amatorską kamerą.

Wpisując w internetowej wyszukiwarce frazę szokująca reklama czy też shockadvertising można zobaczyć jeszcze wiele ciekawych przykładów. Jednak nie trzeba wiele szukać, ponieważ my również jesteśmy „karmieni” szokującymi treściami, które czasem działają na nas bardziej lub mniej, wywołując różne reakcje.

Jakie jest ryzyko przedstawiania społeczeństwu takiej reklamy? Jak wiadomo każdy z nas ma inne poczucie humoru, dla jednych dane treści mogą być śmieszne a u innych wywołać negatywne uczucia, może to, zamiast przyciągnąć i zaciekawić klientów, całkowicie ich odrzucić. Dlatego taka forma przedstawiania audytorium danej marki wiąże się w pewnym ryzykiem utraty potencjalnych klientów.

Żródła:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Oliviero_Toscani

http://www.jamesallenonf1.com/wp-content/uploads/Picture-743.png

http://laurencdaniels.files.wordpress.com/2010/03/benetton-wby-hearts.jpg

http://www.fashionwindows.net/images/2009/06/calvin_klein_adf0906.jpg

Brak komentarzy: