środa, 6 kwietnia 2011

CZŁOWIEK W REKLAMIE

Nie ulega wątpliwości, że jedną z najważniejszych decyzji podczas planowania kampanii reklamowej jest wybór osoby, która ma zaprezentować dany produkt.

Trafny wybór osoby czy też postaci reklamującej dany produkt może trwale zakorzenić się w świadomości nas czyli odbiorców.

Co może wydarzyć się jeśli osoba w reklamie zostanie błędnie dopasowana do oczekiwań odbiorców? Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie będzie można wpłynąć już zmianę raz utwierdzonego wizerunku.

Najważniejsze jest wypromowanie nowych marek, które dopiero chcą zaistnieć na rynku. Jeśli wydarzyłaby się taka sytuacja, kiedy to dobór osoby został chybiony, wtedy można liczyć nie tylko straty w odbiorcach, ale również kosztach.

Wybór osoby prezentującej zazwyczaj pokrywa się z segmentem rynku, którego dotyczy reklama, wtedy przekaz staje się bardziej wiarygodny.

Ludzie są coraz bardziej krytyczni wobec spotów reklamowych, dlatego nadawcy uciekają do bardziej wyrafinowanych metod. Można zaobserwować więcej akcentów humorystycznych , które mają w pewien sposób zaszokować widza. Niektóre mają za zadanie wzbudzać ciekawość i trzymać w napięciu. Wszystko po to, aby odbiorca mógł wyróżnić i zapamiętać spośród wielu innych, które bombardują nas co dnia.

Wydaje się, że twórcy reklam dążąc do osiągnięcia jak największej efektywności przekazu, nie doceniają możliwości konstruowania spotów tak, aby odbiorca postrzegał daną cechę produktu poprzez cechy prezentera.

Dla przykładu reklama opon Stomilu Olsztyn. Można w niej zauważyć kobietę i dziecko po to, aby podkreślić cechy opon, a najbardziej bezpieczeństwa. Odblask światła zasłania nam kierowcę, a szybka jazda może być bezpieczna dzięki oponom Stomilu, podkreśla to spokój oraz uśmiech kobiety i dziecka. Pokazanie zdjęć z laboratorium, gdzie pracują eksperci sprawia, że wytwarza się w odbiorcach zaufanie do produktu. Ciekawe jest w tej reklamie to, że kobiety nie lubią szybkiej jazdy, zazwyczaj się jej boją, a tu jednak reagują na nią uśmiechem.


Reklamy mają zazwyczaj charakter sytuacyjny, ponieważ osoby występujące odgrywaj tam jedynie role, a ich osobowości nie są silnie zaznaczone.

Kryteriów wyboru postaci do reklamy jest wiele, ale głównie wyróżnia się:

-płeć

-atrakcyjność

-kompetencja

-wiek

Coraz trudniej znaleźć jakieś oryginalne powiązania między osobą a produktem. Obecnie sukces najczęściej odnoszą pomysły na pozór irracjonalne, ale z drugiej strony jest to jedyny pomysł na zwrócenie uwagi widza. Dlatego czeka nas ciekawa przyszłość i ciekawe pomysły nadawców.

Bibliografia:

Doliński Dariusz, „Psychologiczne mechanizmy reklamy”, gdańskie wydawnictwo psychologiczne, Gdańsk 2003

http://www.youtube.com/watch?v=1E99wPUQuJs

Brak komentarzy: