Na punkcie Facebooka oszalało już ponad pół miliarda użytkowników na całym świecie. Znane jest powiedzenie, że jeśli nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz. Za naszym przyzwoleniem i na naszych oczach Facebook staje się największym dyktatorem XXI wieku.
Coraz więcej firm jest zainteresowanych obecnością i aktywnością w tym serwisie. Prawie 35% firm ma już swoją stronę na Facebooku (tzw. fanpage). Ten najprężniejszy serwis społecznościowy otwiera nowe możliwości – sprzedaż, która oparta jest na relacjach. Cel ten osiąga się nie tylko poprzez samą reklamę, ale również poprzez zdobywanie sympatii fanów i licząc na to, że wypromują oni markę pośród swoich znajomych. Horror „Paranormal Activity”, który został nakręcony za 15 tysięcy dolarów, tylko dzięki wsparciu fanów z Facebooka i Twittera zarobił 7 milionów dolarów. Liczby fanów najpopularniejszych firm przyprawiają o zawrót głowy: Facebook (ponad 38 mln), You Tube (ponad 31 mln), Coca – Cola (ponad 25 mln), Demotywatory (718 tys) [stan na 24.04.2011]. Liczby te stanowią niesamowity zysk dla każdej z firm.
Reklama na Facebooku jest inna od tej, którą możemy zobaczyć na innych portalach. Użytkownicy serwisów społecznościowych nie zwracają uwagi na typowe nośniki. Trzeba więc do nich trafić w inny sposób. Jedną z takich form reklamowych jest Engagement Ad. Jej siła polega na angażowaniu użytkownika w dialog z marką. Można wyróżnić kilka rodzajów tej formy reklamowania:
· Poll Engagement Ad (sonda): Pozwala ona na zdefiniowanie 2-3 odpowiedzi. Reklama niesie ze sobą informacje o wynikach sondy, które są widoczne dla wszystkich użytkowników, którzy wzięli w niej udział. Można również podejrzeć wyniki głosy znajomych.
· Video Comment Engagement Ad: najbardziej efektowna forma reklamowa. Koszt takiej reklamy jest jednak nieco wyższy, ze względu na większe obciążenie transferu.
- Event Engagement Ad (wydarzenie): na powierzchni reklamowej wyświetla niemal kompletną informację: opis wydarzenia, datę, miejsce, liczbę uczestników, w tym naszych znajomych. Można zadeklarować udział w tym wydarzeniu oraz zaprosić do niego znajomych.
· Fan Engagement Ad (zostań fanem): reklama umożliwia przeglądanie znajomych, którzy zostali fanami reklamowanego Fan Page’a. Pozwala również na pozostanie fanem strony bez opuszczania strony głównej, co jest jej dużym atutem.
· Virtual Gift Engagement Ad (wirtualne prezenty)
· Standard Engagement Ad (przekierowanie na stronę główną): podstawowa forma reklamy, mniejsze jest w niej zaangażowanie i wyraża się ono w komentarzach pod reklamą.
Serwisy społecznościowe takie jak Facebook stają się potęgą w światowym marketingu internetowym. Reklamy rozpoznają, czy użytkownik jest w związku, homoseksualistą czy mieszkańcem wielkiego miasta i w związku z tymi informacjami oferują mu odpowiednie produkty.
Promocja na portalach społecznościowych jest trafnym sposobem na budowanie marki oraz świadomości o niej. Firmy mocno osadzone w marketingu internetowym są zobowiązane do prowadzenia profilu na Facebooku. Jednak ten serwis rządzi się swoimi własnymi prawami. Zachowania jego użytkowników są specyficzne i odmienne od tych, którzy korzystają z portali informacyjnych czy zakupowych. Dlatego też, promocja na Facebooku wymaga innego podejścia i zastosowania innych koncepcji. Treści reklamowe należy umieszczać w sposób roztropny, by nie zrazić do siebie odbiorców, a wręcz przeciwnie – zachęcić ich do dalszego rozpowszechniania marki. Należy również wciąż być aktywnym na serwisie oraz utrzymywać kontakt z klientami. W przeciwnym razie cała kampania reklamowa na „fejsie” będzie nieefektywna.
Karolina Goebel
Źródła:
http://bx.businessweek.com/facebook-advertising/
http://www.facebook.com
http://www.facebook.com/advertising/?campaign_id=402047449186&placement=pf&extra_1=0
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz