niedziela, 24 kwietnia 2011

Jeśli cię nie ma na fejsie, to nie istniejesz.

Na punkcie Facebooka oszalało już ponad pół miliarda użytkowników na całym świecie. Znane jest powiedzenie, że jeśli nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz. Za naszym przyzwoleniem i na naszych oczach Facebook staje się największym dyktatorem XXI wieku.

Coraz więcej firm jest zainteresowanych obecnością i aktywnością w tym serwisie. Prawie 35% firm ma już swoją stronę na Facebooku (tzw. fanpage). Ten najprężniejszy serwis społecznościowy otwiera nowe możliwości – sprzedaż, która oparta jest na relacjach. Cel ten osiąga się nie tylko poprzez samą reklamę, ale również poprzez zdobywanie sympatii fanów i licząc na to, że wypromują oni markę pośród swoich znajomych. Horror „Paranormal Activity”, który został nakręcony za 15 tysięcy dolarów, tylko dzięki wsparciu fanów z Facebooka i Twittera zarobił 7 milionów dolarów. Liczby fanów najpopularniejszych firm przyprawiają o zawrót głowy: Facebook (ponad 38 mln), You Tube (ponad 31 mln), Coca – Cola (ponad 25 mln), Demotywatory (718 tys) [stan na 24.04.2011]. Liczby te stanowią niesamowity zysk dla każdej z firm.

Reklama na Facebooku jest inna od tej, którą możemy zobaczyć na innych portalach. Użytkownicy serwisów społecznościowych nie zwracają uwagi na typowe nośniki. Trzeba więc do nich trafić w inny sposób. Jedną z takich form reklamowych jest Engagement Ad. Jej siła polega na angażowaniu użytkownika w dialog z marką. Można wyróżnić kilka rodzajów tej formy reklamowania:

· Poll Engagement Ad (sonda): Pozwala ona na zdefiniowanie 2-3 odpowiedzi. Reklama niesie ze sobą informacje o wynikach sondy, które są widoczne dla wszystkich użytkowników, którzy wzięli w niej udział. Można również podejrzeć wyniki głosy znajomych.

· Video Comment Engagement Ad: najbardziej efektowna forma reklamowa. Koszt takiej reklamy jest jednak nieco wyższy, ze względu na większe obciążenie transferu.

  • Event Engagement Ad (wydarzenie): na powierzchni reklamowej wyświetla niemal kompletną informację: opis wydarzenia, datę, miejsce, liczbę uczestników, w tym naszych znajomych. Można zadeklarować udział w tym wydarzeniu oraz zaprosić do niego znajomych.

· Fan Engagement Ad (zostań fanem): reklama umożliwia przeglądanie znajomych, którzy zostali fanami reklamowanego Fan Page’a. Pozwala również na pozostanie fanem strony bez opuszczania strony głównej, co jest jej dużym atutem.

· Virtual Gift Engagement Ad (wirtualne prezenty)

· Standard Engagement Ad (przekierowanie na stronę główną): podstawowa forma reklamy, mniejsze jest w niej zaangażowanie i wyraża się ono w komentarzach pod reklamą.

Serwisy społecznościowe takie jak Facebook stają się potęgą w światowym marketingu internetowym. Reklamy rozpoznają, czy użytkownik jest w związku, homoseksualistą czy mieszkańcem wielkiego miasta i w związku z tymi informacjami oferują mu odpowiednie produkty.

Promocja na portalach społecznościowych jest trafnym sposobem na budowanie marki oraz świadomości o niej. Firmy mocno osadzone w marketingu internetowym są zobowiązane do prowadzenia profilu na Facebooku. Jednak ten serwis rządzi się swoimi własnymi prawami. Zachowania jego użytkowników są specyficzne i odmienne od tych, którzy korzystają z portali informacyjnych czy zakupowych. Dlatego też, promocja na Facebooku wymaga innego podejścia i zastosowania innych koncepcji. Treści reklamowe należy umieszczać w sposób roztropny, by nie zrazić do siebie odbiorców, a wręcz przeciwnie – zachęcić ich do dalszego rozpowszechniania marki. Należy również wciąż być aktywnym na serwisie oraz utrzymywać kontakt z klientami. W przeciwnym razie cała kampania reklamowa na „fejsie” będzie nieefektywna.

Karolina Goebel


Źródła:

http://bx.businessweek.com/facebook-advertising/

http://www.facebook.com

http://www.facebook.com/advertising/?campaign_id=402047449186&placement=pf&extra_1=0


Brak komentarzy: