O stereotypie
Stereotyp jest to funkcjonujący w świadomości społeczeństwa uproszczony, skrótowy i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości. Według Waltera Lippmanna stereotypy jako wytwory kulturowe zostają jednostce narzucone i z góry podsuwają mu sposób widzenia określonych faktów i zjawisk społecznych. Reklamy często opierają swój przekaz na pokazywaniu stereotypów, które funkcjonują bądź funkcjonowały w społeczeństwie. Często dotyczą one roli kobiety w społeczeństwie i rodzinie. Obok kobiety – kury domowej, pojawiają się kobiety nowoczesne i przedsiębiorcze. W reklamach częściej wykorzystuje się sytuacje kobiet, bo to właśnie panie częściej są odbiorcami reklam. Jednak tego rodzaju konstruowanie spotów reklamowych często budzi kontrowersje. Wizerunek przedstawianej kobiety bywa tematem drażliwym. Z tego powodu karykaturalnie przedstawia się mężczyznę.
Mężczyzna
Obraz reklamowy mężczyzny jest prostszy niż obraz kobiety. Ideały piękna, surowe wymogi wyglądu odnoszą się znacznie częściej do kobiet. Coraz częściej pojawiają się reklamy kosmetyków kierowanych do mężczyzn – jednak społeczny nacisk na ich wygląd nie jest tak mocno akcentowany jak w przypadku płci pięknej. W przypadku kreowania wizerunku mężczyzny w spocie reklamowych największe znaczenie ma rodzaj reklamowanego produktu. To od tego zależy w jaki sposób zostanie zaprezentowana osoba.
„Prawdziwy mężczyzna”
W naszym społeczeństwie funkcjonuje fraza „prawdziwy mężczyzna”. Skojarzenia z nią są niezwykle proste. Musi to być przystojny facet, wysportowany, pewny siebie, odważny. Tego typu mężczyzna występuje w reklamach kosmetyków skierowanych do panów. Specjalne linie kosmetyczne szamponów, żeli pod prysznic czy nawet pomadek do ust potrzebują „prawdziwych mężczyzn” do reklamowania tego typu produktów. Tacy panowie to typ idealny. Często u jego boku występuje piękna dziewczyna, która zachwyca się panem idealnym. Prawdziwy mężczyzna równie często jeździ świetnym samochodem, którego jest doskonałym kierowcą. Typ „prawdziwego mężczyzny reprezentują panowie : uwodziciel, profesjonalista (znak szczególny: świetnie dopasowany garnitur).
Ekspert
Innym typem reklamowego mężczyzny jest ekspert. Często jest lekarzem, dentystą najlepszym w swoim fachu. Występuje wtedy w lekarskim fartuchu, w otoczeniu tablic, wykresów, probówek. Ekspertem może być również bankowiec. Z wizerunku eksperta korzystają często towarzystwa ubezpieczeniowe czy właśnie banki. Mężczyzna taki cechuje się doświadczeniem i inteligencją.
Mężczyzna rodzinny
W tej kategorii w spotach reklamowych możemy zobaczyć mężczyznę – partnera lub ojca. W przypadku partnera, pomaga on swojej wybrance, pomaga w domowych obowiązkach. Nie straszna mu kuchnia czy pranie. Reklamowy mężczyzna rodzinny – ojciec jest autorytetem dla dzieci, jest zdecydowanie najmądrzejszy i nie ma problemu, którego by nie pokonał.
Głosy sprzeciwu
Parlament Europejski zauważył, że reklamy umacniają stereotypy dotyczące ról płciowych. Parlamentarzyści stwierdzili, że stanowią one przeszkodę do stworzenia nowoczesnego i egalitarnego społeczeństwa. Aby zachęcić producentów do promowania właściwych przykładów zaapelowali o wyznaczenie nagród za te reklamy, które w najlepszy sposób zrywają ze stereotypami kobiety i mężczyzny.
źródła:
Retoryka Reklamy - Piotr H. Lewiński
portalwiedzy.onet.pl
wiadomosci24.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz