piątek, 15 kwietnia 2011

Nie podążaj za kameleonem !

Wszystkie reklamy są do siebie niesamowicie podobne. Często zdarza się, że producenci celowo odwołują się do znanych scenariuszy, by tym samym odnieść jeszcze większy sukces. Eksperci wyróżnili tzw. syndrom kameleona. Każdy z nas kojarzy mnóstwo identycznych reklam tabletek przeciwbólowych- środek rozpuszczany zostaje w szklance wody, a miła pani „zza kadru” doradza, żeby w przypadku dalszych problemów zdrowotnych skonsultować się ze swoim lekarzem.

Naukowcy często odwołują się do pojęcia „mylenia tożsamości”. Przypomnijmy sobie jakąś znajomą osobę, która charakterystycznie się ubiera. Kiedy na mieście spotkamy kogoś ubranego w podobny sposób, często mylimy go z naszym znajomym. Taka sytuacja występuję także w reklamach. Jeśli dany produkt kojarzy się z określonym stylem, to wszystkie inne produkty tworzone na zasadzie podobieństw kojarzyć się będą z tym jednym konkretnym produktem.


'POSIADAĆ STYL'


„Kiedy produkt zostaje „właścicielem” niepowtarzalnego i spójnego stylu reklamowania w danej kategorii hamuje tym samym zakusy konkurencji związane z powielaniem tego stylu lub naraża ją na bezpłatne reklamowanie nie swoich produktów.”


Oryginalny styl działa niczym podpowiedź dla naszej pamięci. Dzięki niemu przypominamy sobie związany z tym stylem produkt.


Jak wyrobić sobie niepowtarzalny styl?


Najważniejszy jest slogan, który wszyscy znają...



"Pij mleko, będziesz wielki"


"Są rzeczy bezcenne, za wszystkie inne zapłacisz kartą MasterCard"







...i symbole, których nie można pomylić



A może

zaprezentujesz znaną

postać?

Często wykorzystuje się wizerunek znanych ludzi, jako stały element reklamy. Taki trik sprawia, że reklama staje się bliższa odbiorcom, zostaje lepiej i szybciej zapamiętana. Czasami dana postać jest tak charakterystyczna dla spotu, że producentom ciężko się z nią rozstać, jak np. w reklamach KFC, kiedy to za pomocą animacji rysunkowej przywrócono do życia pułkownika Sandersa.
Co ciekawe postać nie musi być znanym aktorem albo sportowcem. Czasami wystarczy normalny człowiek, który pokarze w telewizji, jak myje szyby (Mr. Muscle). Takich bohaterów określa się mianem "zrób to sam".


http ://www.youtube.com/watch?v=QJlvLl-eXU 0&playnext=1&list=PL63F03E71059DBEA1

Koniecznym warunkiem wyrobienia

ciekawego stylu jest kreatywność...


Oryginalne reklamy na dłużej pozostają nam w pamięci, ciężej też jest je z czymś pomylić. Od kilku lat tv regularnie emituje "śpiewaną" reklamę coca coli. Spotów tego typu wciąż jest niewiele. Co na to wpływa? Przede wszystkim zmniejszona popularność reklam trwających dłużej niż kilkanaście sekund.


http://www.youtube.com/watch?v=DLCyjEe4l4c



Kampania promująca jedzenie dla psów marki Iam's Dog Food cechuje interesujący koncept. W sprytny sposób łąc zy wizerunek psa z szybą i tylnią wycieraczką samoch odową.





Stylowe reklamy charakteryzują się także odpowiednim kolorem

Barwa również może być wyznacznikiem oryginalności. Wszystkie "istotne" marki kojarzą się z konkretnymi kolorami. Ciężko odpowiedzieć dlaczego akurat te, a nie inne. Nie zmienia to jednak faktu, że Pepsi jest niebieska, a Shell żółto- czerwony. Czasami marki kojarzone są z zaskakującymi odcieniami, np różowego, jak w przypadku Pepto Bismol.

"Styl jest podobny do fryzury: wymaga starannej pielęgnacji, określa tożsamość i zależnie od strzyżenia wpływa na wygląd!"

Źródła, z których korzystałam:
  • http://trendz.pl/pomerdaj-ogonkiem
  • prezentacja multimedialna "Magia języka w reklamie"
  • "Reklama a umysł konsumenta" Max Sutherland, Alice K. Sylvestar




Brak komentarzy: