środa, 20 kwietnia 2011

Trafiony-zatopiony. Targetowanie


Jak odnieść sukces?

Konkurencja na rynku jest tak duża, że aby reklama wyróżniała się na tle innych musi spełniać kilka warunków.



Czynniki skutecznej reklamy:
- musi w jasny i konkretny sposób przedstawiać produkt, bez niepotrzebnych ozdobników.
- powinna być dobrze widoczna, umieszczona w odpowiednim miejscu
- powinna promować logo związane z firmą (obraz przemawia do konsumentów lepiej, niż sam tekst)
- prezentacja produktu powinna zawierać sposób działania, główne cechy, lokalizację
- każdy element powinien być zaskakujący
- powinna przedstawiać korzyści płynące z zakupu danego towaru


Nawet jeśli spot reklamowy spełnia te wszystkie warunki, może okazać się nieskuteczny, gdy nie trafi do odpowiednich odbiorców. Do tego właśnie służy targetowanie.


Co to jest?

Targetowanie- jest to proces polegający na selekcji konsumentów przez reklamodawców w celu określenia docelowej grupy odbiorczej, która w największym stopniu jest zainteresowana reklamowanym produktem.

Aby ustalić potrzeby, pragnienia konsumentów oraz obrać odpowiednią strategię niezbędna jest wiedza psychologiczna. Bardzo ważną rolę odgrywa również obserwacja trendów i tendencji, które mają wpływ na przykład na sposób spędzania wolnego czasu.





Wybór odbiorców

Przy określaniu grupy docelowej przydatny jest rozszerzony model hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa:


Potrzeba transcendencji
Potrzeba samorealizacji
Potrzeby estetyczne
Potrzeba wiedzy i zrozumienia
Potrzeba szacunku
Potrzeba przynależności
Potrzeba bezpieczeństwa
Potrzeby biologiczne

Reklama ma szansę na sukces, tylko wtedy, gdy zaspokojone zostaną wszystkie potrzeby biologiczne. Człowiek cierpiący z powodu głodu nie będzie zainteresowany kupnem proszku do prania, czy nowych mebli. Bardzo istotna jest potrzeba szacunku. Zawierają się w niej bowiem takie pragnienia, jak bycie poważanym, seksownym, docenianym, kochanym, atrakcyjnym, odważnym, mądrym, wyjątkowym, pewnym siebie. Potrzeby wiedzy, estetyczne, samorealizacji i transcendencji zaliczane są do potrzeb duchowych, jednak trzeba pamiętać, że nie wszyscy konsumenci je mają.


Innymi czynnikami, które należy wziąć pod uwagę przy określaniu target są:
- percepcja,
- uczenie się,
- powstawanie nawyków, szczególnie ważne dla producentów ze względu na ustalanie lojalności wobec marki,
- przekonania, opinie i autopercepcja

Wszystkie te cechy składają się na styl życia. Style życia pozwalają na podział konsumentów na grupy, zwane segmentami.

Grupy te:
- mają podobne potrzeby
- prawdopodobnie w zbliżony sposób zareagują na różne działania marketingowe

Podstawą segmentacji są następujące czynniki:
- demograficzne,
- geograficzne,
- psychograficzne,
- zachowania konsumentów


źródła:
Anna Murdoch- "Kreatywność w reklamie"

1 komentarz:

Dawid85 pisze...

Ukierunkowanie reklamy do grupy osób zainteresowanych ofertą to klucz do sukcesu i zwiększenia sprzedaży. Więcej informacji na ten temat można przeczytać na stronie https://www.itinvestments.pl/.