niedziela, 18 maja 2014

Typy odbiorców reklamy

Niezależnie od wieku, płci i upodobań, każdy człowiek należy do określonej grupy odbiorców reklamy. Badania psychologii potencjalnych nabywców pozwalają bardziej efektywnie współpracować z nimi. Dlatego deweloperzy i producenci reklamy zewnętrznej dążą do skupienia na właściwościach towarów, które są w stanie wyłować zainteresowanie odbiorców. Istnieją cztery główne kategorie konsumentów, które obejmują 99,9% potencjalnych nabywców.

Zaawansowani użytkownicy

Są to ludzie, którzy mogą kupić nawet bezużyteczne towary, jeśli tylko one są pozycjonowane jako modna nowinka. To ulubiona kategoria marketingowców, która nie stwarza żadnych problemów. Wystarczy zwrócić ich uwagę na zaktualizowanym stylu odzieży lub modelu telefonu, aby im się zachciało to kupić. Amerykańscy naukowcy odkryli, że około 90% nowych produktów na rynku, to modyfikacja już istniejących. I dopiero 10% ma znaczące różnice. Dla "zaawansowanych użytkowników" nie są potrzebne nowe produkty, aby wzbudzić ich zainteresowanie, wystarczy stworzenia iluzji nowizny.

Konsumenci, którzy zależą od opinii swoich autorytetów

Trudno nie docenić skuteczności reklamy zewnętrznej podczas pracy z tą grupą ludzi. Te konsumenci są gotowi kupić wszystko, co im polecą ich „autorytety”: gwiazdy kino, sportowcy etc. Tego typu konsumenci uważają, że kupując, podejmują własną decyzję, gdyż w rzeczywistości kierują się zdaniem autoryteta.



Konsumenci typu „jeśli sąsiad to posiada, to ja też muszę”

Marketingowcy, głównym celem których jest ocenianie skuteczności reklamy, udowodnili, że tej grupie nabywców można sprzedać praktycznie każdy produkt. Jest to możliwe pod warunkiem, iż będzie im wyjaśniono, że ten produkt ciągle wszyscy kupują i korzystają z tego.

Tego typu ludzie są trudne do przekonania, że nowy produkt będzie lepszy niż stary. Dlatego eksperci  używają innej metody - próbują udowodnić potencjalnym nabywcom, że aby być jak wszyscy, muszą nosić takie ubrania lub palić papierosy właśnie tej marki. Slogan reklamowy dla nich może być sformułowany w następujący sposób: "Jestem pewnym siebie człowiekiem i dlatego korzystam z *nazwa produktu*."

Konsumenci, którzy analizują informację

Niestety albo na szczęście, to jest najmniej liczna grupa, z którą bardzo ciężko się pracuje. Te osoby nie zwracają uwagi na obrazy reklamowe lub głośne hasła, dla nich nie ma autorytetów. Konsumenci tej kategorii oceniają właściwości towarów, szukają w reklamie korzystnej informacji.


Tworząc reklamę zawsze warto wiedzieć, ile procent konsumentów z każdej grupy są wśród waszej grupy docelowej.


Brak komentarzy: