niedziela, 18 maja 2014

Spektakularne sukcesy reklamowe cz.4


McDonald's – I'm lovin it!

Marka McDonald's to symbol przyspieszającego tempa życia. To co było genialne w McDonald's to wynalezienie sposobu na tanie i szybkie jedzenie, a następnie wykorzystanie systemu franczyzy w rozwoju firmy. Dick i Mac McDonald kiedy zakładali pierwszą restauracje w 1948 roku nie myśleli, że będą założycielami największej dziś sieci restauracji typu fast-food, a ich wynalazek stanie się symbolem Ameryki rozsianym po całym świecie, w ponad 120 krajach.



Pomimo tego, że produkty McDonald's są według niektórych smaczne, są przede wszystkim niezdrowe i bardzo tuczące, ale co najciekawsze wszyscy o tym dobrze wiedzą i nadal decydują się na ich kupno. Dlaczego tak się dzieje? Oczywiście odpowiedzią jest genialna reklama.

Restauracje Mc Donalds’s słyną z tego, że przez lata w konsekwentny sposób budowały swoją markę również za pośrednictwem komunikatów reklamowych. W obecnej dobie komunikaty te są rozwijane i integrowane w kampanie, opisywane przez wielu specjalistów na całym świecie. McDonad's to gotowy wzór na sukces. 

Strategia marketingu globalnego

W dużym stopniu marka McDonald's to zasługa skutecznej reklamy. Ray Kroc mawiał: „Jest coś jeszcze, oprócz hamburgera, co stanowi podstawę naszego sukcesu – to marketing. Jest ważniejszy niż jakakolwiek osoba lub produkt związany z nazwą McDonald’s”.
Istotny wpływ na rozwój marki miało wprowadzenie w 2003 roku nowej strategii reklamowej.
Firma była prekursorem w tej dziedzinie i jako pierwsza na świecie wprowadziła kampanię wizerunkowa o zasięgu międzynarodowym pod hasłem: „i’m lovin’ it”. Kampania ta bezpośrednio odnosi się do stylu życia gości restauracji, wplata markę McDonald’s w rytm ich dnia. Przy okazji tej inicjatywy nawiązano współpracę z Justinem Timberlakiem, który był twórcą muzyki do spotów reklamowych.




Reklama o zasięgu globalnym miała skutecznie dotrzeć do klientów na całym świecie. Podstawą było pięć spotów reklamowych "i'm lovin' it" nagranych w różnych częściach świata, m.in. w Czechach, Brazylii, Republice Południowej Afryce i Malezji. Opisywały one odczucia konsumentów z różnych stron świata w stosunku do marki McDonald's oraz sposób, w jaki wpisuje się ona w ich życie. Zostały przygotowane wersje reklam dla różnych grup docelowych. Jedna z nich m.in. skierowana jest do ludzi młodych, inną z kolei przygotowano z myślą o rodzinach. Wyprodukowano także osobne reklamy prezentujące postać Ronalda McDonalda, czy też najbardziej znane produkty firmy. W części z tych reklam pojawia się głos Justina Timberlake'a. Nowa strategia objęła swoim działaniem wszystkie elementy marketing-miksu: produkt, miejsce, cenę, ludzi oraz promocję. W restauracjach pojawiło się bardziej zróżnicowane menu, unowocześniono wnętrza wielu restauracji, wprowadzono jeszcze więcej promocji cenowych i produktowych.





Elementami wspólnymi nowej kampanii na całym świecie jest wspomniany zestaw reklam telewizyjnych oraz główny motyw muzyczny. Każdy rynek uzyskał sporą swobodę w przygotowaniu i realizacji całej akcji. Tak rozwijano strategię dostosowania do lokalnych kultur. W ramach lokalnych działań przygotowano adaptacje spotów reklamowych, nagrywano wersję piosenki "i'm lovin' it" oraz ścieżkę dźwiękową do reklam. W Polsce wybrano wykonawców popularnych wśród młodych odbiorców: Katarzynę Rodowicz i Funky Filona.


Po raz pierwszy w historii jeden zestaw reklam i jedno hasło było używane na całym świecie jednocześnie. Na wszystkich rynkach lokalnych hasło 'i'm lovin' it" wykorzystano w reklamie, promocji, public relations i innych działaniach komunikacyjnych związanych z marką.


Brak komentarzy: