McDonald's – I'm lovin it!
Marka McDonald's to symbol
przyspieszającego tempa życia. To co było genialne w McDonald's to
wynalezienie sposobu na tanie i szybkie jedzenie, a następnie
wykorzystanie systemu franczyzy w rozwoju firmy. Dick i Mac McDonald
kiedy zakładali pierwszą restauracje w 1948 roku nie myśleli, że
będą założycielami największej dziś sieci restauracji typu
fast-food, a ich wynalazek stanie się symbolem Ameryki rozsianym po
całym świecie, w ponad 120 krajach.
Pomimo tego, że produkty McDonald's są
według niektórych smaczne, są przede wszystkim niezdrowe i bardzo
tuczące, ale co najciekawsze wszyscy o tym dobrze wiedzą i nadal
decydują się na ich kupno. Dlaczego tak się dzieje? Oczywiście odpowiedzią jest genialna reklama.
Restauracje Mc Donalds’s słyną z
tego, że przez lata w konsekwentny sposób budowały swoją markę
również za pośrednictwem komunikatów reklamowych. W obecnej dobie
komunikaty te są rozwijane i integrowane w kampanie, opisywane przez
wielu specjalistów na całym świecie. McDonad's to gotowy wzór na sukces.
Strategia marketingu globalnego
W dużym stopniu marka McDonald's to
zasługa skutecznej reklamy. Ray Kroc mawiał: „Jest coś jeszcze,
oprócz hamburgera, co stanowi podstawę naszego sukcesu – to
marketing. Jest ważniejszy niż jakakolwiek osoba lub produkt
związany z nazwą McDonald’s”.
Istotny wpływ na rozwój marki miało
wprowadzenie w 2003 roku nowej strategii reklamowej.
Firma była prekursorem w tej
dziedzinie i jako pierwsza na świecie wprowadziła kampanię
wizerunkowa o zasięgu międzynarodowym pod hasłem: „i’m
lovin’ it”. Kampania ta bezpośrednio odnosi się do stylu życia
gości restauracji, wplata markę McDonald’s w rytm ich dnia. Przy
okazji tej inicjatywy nawiązano współpracę z Justinem
Timberlakiem, który był twórcą muzyki do spotów reklamowych.
Reklama o zasięgu globalnym miała
skutecznie dotrzeć do klientów na całym świecie. Podstawą było
pięć spotów reklamowych "i'm lovin' it" nagranych w
różnych częściach świata, m.in. w Czechach, Brazylii, Republice
Południowej Afryce i Malezji. Opisywały one odczucia konsumentów z
różnych stron świata w stosunku do marki McDonald's oraz sposób,
w jaki wpisuje się ona w ich życie. Zostały przygotowane wersje
reklam dla różnych grup docelowych. Jedna z nich m.in. skierowana
jest do ludzi młodych, inną z kolei przygotowano z myślą o
rodzinach. Wyprodukowano także osobne reklamy prezentujące postać
Ronalda McDonalda, czy też najbardziej znane produkty firmy. W
części z tych reklam pojawia się głos Justina Timberlake'a. Nowa
strategia objęła swoim działaniem wszystkie elementy
marketing-miksu: produkt, miejsce, cenę, ludzi oraz promocję. W
restauracjach pojawiło się bardziej zróżnicowane menu,
unowocześniono wnętrza wielu restauracji, wprowadzono jeszcze
więcej promocji cenowych i produktowych.
Elementami wspólnymi nowej kampanii na całym świecie jest wspomniany zestaw reklam telewizyjnych oraz główny motyw muzyczny. Każdy rynek uzyskał sporą swobodę w przygotowaniu i realizacji całej akcji. Tak rozwijano strategię dostosowania do lokalnych kultur. W ramach lokalnych działań przygotowano adaptacje spotów reklamowych, nagrywano wersję piosenki "i'm lovin' it" oraz ścieżkę dźwiękową do reklam. W Polsce wybrano wykonawców popularnych wśród młodych odbiorców: Katarzynę Rodowicz i Funky Filona.
Po raz pierwszy w historii jeden zestaw
reklam i jedno hasło było używane na całym świecie jednocześnie.
Na wszystkich rynkach lokalnych hasło 'i'm lovin' it"
wykorzystano w reklamie, promocji, public relations i innych
działaniach komunikacyjnych związanych z marką.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz