piątek, 16 maja 2014

Reklama - od starożytności po współczesność

Od niepamiętnych czasów ludzie stosowali swoistą reklamę, nawet nie wiedząc, że tak się właśnie nazywa. Jeszcze w czasach starożytnych lud, który już miał w pewnym stopniu rozwiniętą gospodarkę swojego kraju, starał się pozyskać jak najwięcej klientów. Również w dawnych, historycznych czasach powstała pierwsza forma reklamy, a mianowicie ustna forma przekazu i reklamowania o danym produkcie. W tamtych czasach jednak takie nazewnictwo nie obowiązywało. Trudno było nawet mówić o reklamie, choć wszystkie te zabiegi do niej się właśnie sprowadzają.
Jeśli odwołamy się do samych początków reklamy, to jej korzenie sięgają zamierzchłych czasów starożytnych. W okolicach Teb znaleziono papirus informujący o nagrodzie jaką można otrzymać za znalezienie zbiegłego niewolnika. Pochodzi on z okresu 3000 lat p.Chr. Na terenie dawnej Babilonii odkryto gliniane tabliczki pisane pismem klinowym, które zawierały ogłoszenie szewca, skryby i kupca handlującego maścią.


W antycznej Grecji pojawiła się natomiast reklama pisana ręcznie. Zaczęto wykorzystywać pismo do poinformowania ludności nie tylko o sprzedawanych produktach, ale i o wydarzeniach, które miały mieć miejsce. W czasach renesansu, za sprawą niezastąpionego wynalazku Gutenberga, jakim był druk, promocja przybrała całkowicie inną formę. Zaczęły pojawiać się pierwsze gazety, a więc reklama zaczęła przybierać formę bliską współczesnej. Z czasów starożytnego Rzymu pochodzą zachowane na ścianach budynków napisy wykonane czarną i czerwoną farbą lub ryte bezpośrednio na murze mające charakter ogłoszeń - reklam. 
W średniowieczu reklama staje się bardzo rozpowszechnionym sposobem zdobywania klientów. Restauratorzy umieszczali w ogrodach flagi a na drzwiach wieńce wskazujące izbę zajazdu.
U schyłku średniowiecza pojawiają się drewniane szyldy w formie reklamowych tablic ustawianych na słupach lub zawieszane na wspornikach. Nawiązywały one bezpośrednio do cechowych chorągwi kościelnych. Stosowaną często przez kupców średniowiecznych formą reklamy było zatrudnianie chłopców, którzy wykrzykiwali ceny oraz zachwalali cechy produktów czy usług. Z czasem nastąpiło nawiązanie bliższego kontaktu wytwórcy i sprzedawcy z klientem, co spowodowało kolejny jakościowy skok w rozwoju reklamy.



Należy przyznać, że współcześni ludzie tylko udoskonalili reklamę, jaką znamy ze starożytnych czasów. Rozwinięto jej możliwości, a przede wszystkim sposoby jej przekazywania. 
W dzisiejszych czasach reklama jest już wszędzie. Jesteśmy do niej tak przyzwyczajeni, że do przyciągnięcia klienta nie wystarczy zwykły szyld czy ogłoszenie. Reklama musi przyciągać, szokować, interesować, a do tego potrzeba ekspertów. Mamy specjalistów od perswazji, którzy dysponują wieloma bardzo niekonwencjonalnymi technikami oddziaływania na potencjalnego klienta. To obrazuje, jak wiele zmieniło się przez te wszystkie lata, chociaż podstawowa funkcja reklamy się zachowała.

Brak komentarzy: