Od
niepamiętnych czasów
ludzie stosowali
swoistą reklamę, nawet nie wiedząc, że tak się właśnie nazywa.
Jeszcze w czasach starożytnych lud, który już miał w pewnym
stopniu rozwiniętą gospodarkę swojego kraju, starał
się pozyskać
jak najwięcej klientów. Również w dawnych, historycznych czasach
powstała pierwsza forma reklamy, a mianowicie ustna forma przekazu i
reklamowania o danym produkcie.
W
tamtych czasach jednak takie nazewnictwo nie obowiązywało. Trudno
było nawet mówić o reklamie, choć wszystkie te zabiegi do niej
się właśnie sprowadzają.
Jeśli
odwołamy się do samych początków
reklamy, to
jej korzenie
sięgają
zamierzchłych czasów starożytnych. W okolicach Teb znaleziono
papirus informujący o nagrodzie jaką można otrzymać za
znalezienie zbiegłego niewolnika. Pochodzi on z okresu 3000 lat
p.Chr. Na terenie dawnej Babilonii
odkryto gliniane tabliczki pisane pismem klinowym, które zawierały
ogłoszenie szewca, skryby i kupca handlującego maścią.
W antycznej Grecji pojawiła się natomiast reklama pisana ręcznie. Zaczęto wykorzystywać pismo do poinformowania ludności nie tylko o sprzedawanych produktach, ale i o wydarzeniach, które miały mieć miejsce. W czasach renesansu, za sprawą niezastąpionego wynalazku Gutenberga, jakim był druk, promocja przybrała całkowicie inną formę. Zaczęły pojawiać się pierwsze gazety, a więc reklama zaczęła przybierać formę bliską współczesnej. Z czasów starożytnego Rzymu pochodzą zachowane na ścianach budynków napisy wykonane czarną i czerwoną farbą lub ryte bezpośrednio na murze mające charakter ogłoszeń - reklam.
W antycznej Grecji pojawiła się natomiast reklama pisana ręcznie. Zaczęto wykorzystywać pismo do poinformowania ludności nie tylko o sprzedawanych produktach, ale i o wydarzeniach, które miały mieć miejsce. W czasach renesansu, za sprawą niezastąpionego wynalazku Gutenberga, jakim był druk, promocja przybrała całkowicie inną formę. Zaczęły pojawiać się pierwsze gazety, a więc reklama zaczęła przybierać formę bliską współczesnej. Z czasów starożytnego Rzymu pochodzą zachowane na ścianach budynków napisy wykonane czarną i czerwoną farbą lub ryte bezpośrednio na murze mające charakter ogłoszeń - reklam.
W
średniowieczu reklama staje się bardzo rozpowszechnionym sposobem
zdobywania klientów. Restauratorzy umieszczali
w ogrodach flagi a na drzwiach wieńce wskazujące izbę zajazdu.
U
schyłku średniowiecza pojawiają się drewniane szyldy w formie
reklamowych tablic ustawianych na słupach lub zawieszane na
wspornikach. Nawiązywały one bezpośrednio do cechowych chorągwi
kościelnych. Stosowaną często przez kupców średniowiecznych
formą reklamy było zatrudnianie chłopców, którzy wykrzykiwali
ceny oraz zachwalali cechy produktów czy usług. Z
czasem nastąpiło
nawiązanie bliższego kontaktu wytwórcy i sprzedawcy z klientem, co
spowodowało
kolejny jakościowy skok w rozwoju reklamy.
Należy przyznać, że współcześni ludzie tylko udoskonalili reklamę, jaką znamy ze starożytnych czasów. Rozwinięto jej możliwości, a przede wszystkim sposoby jej przekazywania. W dzisiejszych czasach reklama jest już wszędzie. Jesteśmy do niej tak przyzwyczajeni, że do przyciągnięcia klienta nie wystarczy zwykły szyld czy ogłoszenie. Reklama musi przyciągać, szokować, interesować, a do tego potrzeba ekspertów. Mamy specjalistów od perswazji, którzy dysponują wieloma bardzo niekonwencjonalnymi technikami oddziaływania na potencjalnego klienta. To obrazuje, jak wiele zmieniło się przez te wszystkie lata, chociaż podstawowa funkcja reklamy się zachowała.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz