Reklama jak wiemy jest dźwignią handlu. Chciałabym zacząć od
tego czym jest reklama sama w sobie, otóż reklama to informacja połączona z
komunikatem perswazyjnym. Ma ona na celu
skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania
określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).Ma ona swoje korzyści takie
jak: powszechna informacja o produkcie; finansowanie mediów działalności
sportowej, kulturalnej; kształtowanie postaw społecznych. Można również
dostrzec zagrożenia płynące z reklamy jak np. : wprowadzenie w błąd
odbiorcy;
wzbudzanie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych; promocja zachowań społecznych i zwyczajów negatywnie wpływających na jednostkę; wyrabianie obojętności na przekaz społeczny czy na przykład manipulacja odbiorcami przez użycie środków pozaracjonalnych, jak np. popęd seksualny, uzależnienie od papierosów i inne. Przechodząc do sedna historii reklamy można wywnioskować, że swoiste formy reklamy pochodzą z czasów starożytnych. Stosowano tam reklamę w postaci napisów na ścianach budynków, kamiennych lub terakotowych szyldów karczmy, zajazdy. W średniowieczu handlowcy wykrzykiwali ceny oraz zachwalali cechy swoich towarów i dóbr. W ten sposób powstała pierwsza w historii forma reklamy – reklama ustna. Na pewno wynalezienie przez Gutenberga druku zrewolucjonizowało reklamę. Za umowną datę wynalezienia druku uznaje się rok 1450. Pojawiły się pierwsze gazety a w nich pierwsze reklamy prasowe np. w 1480 roku wydrukowano w Anglii pierwszą reklamę prasową (wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy).
wzbudzanie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych; promocja zachowań społecznych i zwyczajów negatywnie wpływających na jednostkę; wyrabianie obojętności na przekaz społeczny czy na przykład manipulacja odbiorcami przez użycie środków pozaracjonalnych, jak np. popęd seksualny, uzależnienie od papierosów i inne. Przechodząc do sedna historii reklamy można wywnioskować, że swoiste formy reklamy pochodzą z czasów starożytnych. Stosowano tam reklamę w postaci napisów na ścianach budynków, kamiennych lub terakotowych szyldów karczmy, zajazdy. W średniowieczu handlowcy wykrzykiwali ceny oraz zachwalali cechy swoich towarów i dóbr. W ten sposób powstała pierwsza w historii forma reklamy – reklama ustna. Na pewno wynalezienie przez Gutenberga druku zrewolucjonizowało reklamę. Za umowną datę wynalezienia druku uznaje się rok 1450. Pojawiły się pierwsze gazety a w nich pierwsze reklamy prasowe np. w 1480 roku wydrukowano w Anglii pierwszą reklamę prasową (wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy).
Idąc z biegiem czasu
od zapoczątkowania pierwszej reklamy w Anglii zauważamy, że 14 października
1612r. w Paryżu wydrukowana pierwsza reklama w gazecie Journal General d’
Affiches, w 1704r. jako pierwsza zostaje
udokumentowana amerykańska reklama, w 1893
roku w Stanach Zjednoczonych wydano około 50 tysięcy dolarów na reklamę. Rok
1941 był przełomem ponieważ w Stanach
Zjednoczonych pojawiła się pierwsza reklama telewizyjna. W Polsce zaczął się
rozwijać rynek reklamy komercyjnej w roku 1983. Celem reklamy jest
skuteczność ich oddziaływania na odbiorcę, dlatego można się spotkać w reklamie
z treściami wywołującymi np. skandal obyczajowy lub procesy sądowe. Dzięki temu
wzrasta zainteresowanie wokół reklamy a tym samym siła oddziaływania kampanii
reklamowej. Oto przykłady dawnych
reklam:
Reklama Encyklopedii Britannica z 1911 r.
Reklama Encyklopedii Britannica z 1911 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz