Niektóre projekty kampanii reklamowych
należałoby zgnieść i wyrzucić do kosza, po czym rozpocząć tworzenie
czegoś lepszego. Jednak nie wszyscy reklamodawcy zdają sobie z tego sprawę,
dlatego też specjalnie dla nich powstał Chamlet, pierwszy w Polsce
festiwal najgorszych reklam.
Chamlet ruszył w 2010 roku we
Wrocławiu z inicjatywy profesora Michael'a Fleischer'a. Nagrodą dla
twórców najgorszych polskich reklam jest statuetka przedstawiająca
zmiętą kartkę, czyli to, co powinno spotkać każdego reklamowego
potworka. Organizatorem festiwalu od początku był Instytut
Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej oraz Zakład Projektowania
Komunikacji Uniwersytetu Wrocławskiego.
Chamlety z roku na rok cieszą się rosnącym zainteresowaniem, a do konkursu zgłaszanych jest coraz więcej reklam, których powstanie było pomyłką. Organizatorzy przyznają, że poprzez festiwal chcieli oni zwrócić uwagę na względy estetyczne w miastach, gdzie mamy do czynienia z ogromną ilością reklam, które przysłaniają miejski krajobraz, a problem jest jeszcze bardziej uciążliwy, kiedy reklamy te są po prostu koszmarkami w swej dziedzinie.
Internauci co roku mogą zgłaszać do konkursu najgorsze reklamy, które nagradzane są w kilku kategoriach. Podczas czwartej edycji Festiwalu Chamlety, który odbył się w listopadzie 2013 roku, nagrodę otrzymało pięciu twórców reklam z kategorii reklama drukowana, internetowa, telewizyjna, społeczno-polityczna, a także communication design. W konkursowym jury zasiada grono specjalistów takich jak językoznawcy, medioznawcy, komunikacjoniści, psycholodzy oraz oczywiście specjaliści do spraw reklamy. Dzięki takiemu zróżnicowaniu grana oceniającego kandydatury do miana najgorszej reklamy są analizowane pod różnymi względami.
Poniżej zwycięzcy ubiegłorocznej edycji festiwalu Chalmet:
Chamlety z roku na rok cieszą się rosnącym zainteresowaniem, a do konkursu zgłaszanych jest coraz więcej reklam, których powstanie było pomyłką. Organizatorzy przyznają, że poprzez festiwal chcieli oni zwrócić uwagę na względy estetyczne w miastach, gdzie mamy do czynienia z ogromną ilością reklam, które przysłaniają miejski krajobraz, a problem jest jeszcze bardziej uciążliwy, kiedy reklamy te są po prostu koszmarkami w swej dziedzinie.
Internauci co roku mogą zgłaszać do konkursu najgorsze reklamy, które nagradzane są w kilku kategoriach. Podczas czwartej edycji Festiwalu Chamlety, który odbył się w listopadzie 2013 roku, nagrodę otrzymało pięciu twórców reklam z kategorii reklama drukowana, internetowa, telewizyjna, społeczno-polityczna, a także communication design. W konkursowym jury zasiada grono specjalistów takich jak językoznawcy, medioznawcy, komunikacjoniści, psycholodzy oraz oczywiście specjaliści do spraw reklamy. Dzięki takiemu zróżnicowaniu grana oceniającego kandydatury do miana najgorszej reklamy są analizowane pod różnymi względami.
Poniżej zwycięzcy ubiegłorocznej edycji festiwalu Chalmet:
1. Kategoria REKLAMA DRUKOWANA
UL.RUSAŁKA - "Nie daj się gruchać, kupuj u swoich"
2. Kategoria REKLAMA TELEWIZYJNA
Społeczna Akademia Nauk "Pudzian reklama SAN.edu.pl"
3. Kategoria REKLAMA INTERNETOWA
Bettson "Szkoła Pokera z Joanną Krupą"
4. Reklama SPOŁECZNO-POLITYCZNA
Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska, kampania "Zespół Downa"
5. Kategoria COMMUNICATION DESIGN
Jeronimo Martins Polska, kampania "Biedronka – My Polacy tak mamy!"
Organizatorzy zauważają, że mimo wszystko z roku na rok wybór przed jakim staje jury Chamletów jest coraz trudniejszy, gdyż wbrew pozorom reklamy są coraz lepsze... a może mniej nieudane. Festiwal zyskuje coraz większą popularność oraz cieszy się rosnącym zainteresowaniem, jednak przez cztery lata odbywania się konkursu żaden z laureatów nie odważył się odebrać uzyskanego wyróżnienia. Statuetki czekają na swoich zasłużonych właścicieli.
Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się zapewne, jak co roku, w listopadzie.
To właśnie od internautów organizatorzy festiwalu Chamlety otrzymywali
propozycje najgorszych polskich reklam, dlatego też powstała jeszcze
jednak kategoria, Super Chamlet, w której zwycięzcę wybrali sami
internauci. W 2013 roku była to kampania "Devil otworzy każdą ci
puszkę", poniżej jeden z plakatów:
Organizatorzy zauważają, że mimo wszystko z roku na rok wybór przed jakim staje jury Chamletów jest coraz trudniejszy, gdyż wbrew pozorom reklamy są coraz lepsze... a może mniej nieudane. Festiwal zyskuje coraz większą popularność oraz cieszy się rosnącym zainteresowaniem, jednak przez cztery lata odbywania się konkursu żaden z laureatów nie odważył się odebrać uzyskanego wyróżnienia. Statuetki czekają na swoich zasłużonych właścicieli.
Statuetka dla zwycięzcy za najgorszą reklamę
Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się zapewne, jak co roku, w listopadzie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz