niedziela, 11 maja 2014

Masło czy margaryna ? - o decyzjach konsumenckich

Każdy z nas codziennie podejmuje różne decyzje, w co się ubrać czy zabrać ze sobą parasol itd. Za każdym razem kiedy jesteśmy w sklepie podejmujemy decyzje co do wyboru produktów w gąszczu  półek sklepowych.  Często sięgamy po produkty z przyzwyczajenia podejmując decyzje cyklicznie bez większego zastanowienia, a czasami potrzebujemy mnóstwo czasu, aby towar znalazł się w sklepowym koszyku.
źródło: egospodarka.pl

Do podjęcia decyzji potrzebne są następujące czynniki:
  • ·         cena,
  • ·         jakość,
  • ·         gwarancja,
  • ·         innowacyjność,
  • ·         miejsce pochodzenia,
  • ·         trwałość  (czas użytkowania, data spożycia),
  • ·         konkurencja,
  • ·         opakowanie.

Sam proces podjęcia decyzji jest sprawą indywidualną, ponieważ każdy konsument kieruje się innymi atrybutami. Dla części najważniejszym wyznacznikiem będzie marka. Inni zaś wybiorą produkt, który jest najbardziej ekonomiczny.
źródło: befreak.pl/


Co nazywamy decyzją konsumencką ?
Jest to wybór działania z przynajmniej dwoma dostępnymi alternatywami działania. Decyzje można podzielić ze względu na stopień jej istotności. Wybór kostki masła będzie mniej istotny niż zakup domu. Początkowo w  większości decyzji konsumenckich ich efekt  pozostanie nieznany. Chodzi o to, że od razu nie dowiemy się czy decyzja była słuszna. Przykład: Kupiliśmy krem do rąk, a po używaniu go okazało się, że mamy uczulenie. Weryfikacja decyzji konsumenckiej przychodzi w trakcie użytkowana lub konsumpcji.

Etapy podejmowania decyzji konsumenckich:
  • Rozpoznanie problemu.

W momencie, gdy konsument uświadamia sobie problem rozpoczyna się proces decyzyjny.  Rozpoznanie problemu to moment zwrócenia uwagi na aktualny, a pożądany stan rzeczy. Taki stan może spowodować wiele sytuacji np. chęć zrobienia prania w momencie, gdy skończył się proszek do prania czy stara koszula, która nie jest już tak modna jak kiedyś.
  • Poszukiwanie rozwiązania

Na tym etapie konsument poszukuje informacji  potrzebnych do zmiany stanu rzeczy czyli rozwiązania problemu. Są to procesy pamięciowe odnoszące się do wyborów dokonanych w przeszłości , a więc dotyczy to sfery wewnętrznej.  Wszystkie zobaczone reklamy, opinie znajomych o produkcie oraz rozmowy ze sprzedawcami będą dotyczyć sfery zewnętrznej.  Rutynowe decyzje występują w momencie, gdy konsument posiadaj już pewne doświadczenie z danym produktem, marką posiadając już pewną wiedzę. W takiej sytuacji będzie poszukiwał niewielu informacji, ponieważ wie na czym się oprzeć w swojej decyzji.
  • Etap alternatywnej oceny

W momencie oceny alternaty konsument  najczęściej będzie poszukiwał dwóch typów informacji: marki, jakie bierze pod uwagę w podejmowanej decyzji o zakupie oraz kryteria służące do oceny danej marki. Jest mało prawdopodobne, że konsument jest w stanie wyszukać wszystkie marki oferującą ten sam produkt czy usługę.  Kryteria użyte do oceny marek  tworzą listę marek, które najczęściej zawierają charakterystykę produktu.

Wynik końcowy polega na ustaleniu przez konsumenta akceptacji na wyznaczonym przez niego poziomu. Jeżeli  jakaś marka znajdzie się poniżej wyznaczonego poziomu to zostanie wyeliminowana. W ten sposób pozostawi sobie jak najmniej możliwości czyniąc wybór prostszym co w konsekwencji powoduje akceptacje i dokonanie wyboru.
   

Brak komentarzy: