poniedziałek, 19 maja 2014

Marketing sportowy

Sport = marketing

Sport jest bardzo uniwersalną i dynamicznie rozwijającą się płaszczyzną życia, dzięki której można zarobić mnóstwo pieniędzy. Kibice to szeroka rzesza konsumentów, którą mimo wewnętrznego zróżnicowania, łączy miłość do sportu. To z kolei może stać się platformą komunikacji z potencjalnymi konsumentami oraz prostą i skuteczną drogą do pozyskania ich jako swoich klientów.

Sportowcy i reklamy

Marki promowane przez znanych sportowców obejmują przedstawicieli praktycznie każdej branży. Są to nie tylko firmy produkujące odzież i artykuły sportowe, ale również firmy ubezpieczeniowe, koncerny samochodowe, linie lotnicze, producenci artykułów spożywczych oraz rzeczy codziennego użytku. W końcu każda okazja do zarobienia pieniędzy jest dobra.

Charyzma kluczem do sukcesu

Najważniejsze w kontekście udziału sportowca w reklamie jest odpowiednie połączenie jego osobowości z wizerunkiem marki. O atrakcyjności reklamowej zawodnika przesądza jego osobowość, a sukces sportowy jest niezwykle pomocny. Sport sam w sobie jest zjawiskiem emocjonującym, natomiast w przypadku klasycznej reklamy emocje muszą zostać najpierw wykreowane.

Pożądani przez reklamodawców

Amerykański golfista - Tiger Woods prowadzi w rankingu sportowców, których sława jest najcenniejsza z punktu widzenia reklamodawców. Magazyn "Forbes" wycenia jego wartość na 55 mln dolarów.
Reprezentuje kilka znanych marek m.i.n. Nike i Pepsi.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż firma Nike po zaangażowaniu Tigera Woodsa do reklamy swoich produktów zanotowała wzrost sprzedaży o 250 mln dol.


Znane marki stoją również od wielu lat za Rogerem Federerem, czyli 16-krotnym triumfatorem turniejów zaliczanych do Wielkiego Szlema oraz byłym liderem rankingu ATP World Tour. Mimo, że Szwajcar jest obecnie numerem 3 na świecie i nie wygrywa już tak wielu meczów jak dawniej to wciąż jest kojarzony z elegancją i klasą, których symbolem jest też specjalna linia strojów sportowych sygnowana jego inicjałami "RF". Tenisista z Bazylei ma podpisane długoterminowe umowy z dziesięcioma globalnymi sponsorami. Jego wartość wycenia się na 26 mln dol.


David Beckham - były piłkarz reprezentacji Anglii, obecnie występujący w Los Angeles Galaxy tylko w 2010 roku zarobił z indywidualnych umów sponsorskich 14,9 mln funtów.
Jak sam twierdzi „Futbol to tylko niewielka część jego życia”.
Beckham już na długo przed zakończeniem kariery został ikoną futbolu i jednym z najsłynniejszych Anglików w historii.
Brał udział w wielu kampaniach reklamowych, swojego nazwiska użyczył także linii kosmetyków.
Promował m.in. takie marki jak Pepsi, Adidas, Gillette czy Giorgio Armani.
W rankingu „Forbesa”  jego wartość wyceniono na 20 mln dol.
 
 
Zjawisko promowania znanych marek przez sportowców można określić jako bardzo pozytywne. Istnieje jednak kilka podstawowych warunków do jego prawidłowego funkcjonowania. Aby odbiorca utożsamiał produkt z reklamującą go gwiazdą lub odwrotnie – odpowiednia osoba musi znaleźć się na odpowiednim miejscu. Poziom kreacji „sportowych” kampanii reklamowych zależy w największym stopniu od przygotowujących je agencji, a często nawet od konkretnych osób pracujących w tych firmach. Jeśli kreatywni wymyślą oryginalną koncepcję reklamy i przekonają do niej klienta, efekt może być znakomity.

Brak komentarzy: