Sport = marketing
Sport jest bardzo uniwersalną i dynamicznie rozwijającą się płaszczyzną życia, dzięki której można zarobić mnóstwo pieniędzy. Kibice to szeroka rzesza konsumentów, którą mimo wewnętrznego
zróżnicowania, łączy miłość do sportu. To z kolei może stać się
platformą komunikacji z potencjalnymi konsumentami oraz prostą i
skuteczną drogą do pozyskania ich jako swoich klientów.
Sportowcy i reklamy
Marki promowane przez znanych sportowców obejmują przedstawicieli
praktycznie każdej branży. Są to nie tylko firmy produkujące odzież i
artykuły sportowe, ale również firmy ubezpieczeniowe, koncerny
samochodowe, linie lotnicze, producenci artykułów spożywczych oraz
rzeczy codziennego użytku. W końcu każda okazja do zarobienia pieniędzy jest dobra.
Charyzma kluczem do sukcesu
Najważniejsze w kontekście udziału sportowca w reklamie jest odpowiednie
połączenie jego osobowości z wizerunkiem marki. O atrakcyjności
reklamowej zawodnika przesądza jego osobowość, a sukces sportowy jest niezwykle pomocny. Sport sam w sobie jest zjawiskiem emocjonującym,
natomiast w przypadku klasycznej reklamy emocje muszą zostać najpierw
wykreowane.
Pożądani przez reklamodawców
Amerykański golfista - Tiger Woods prowadzi w rankingu sportowców,
których sława jest najcenniejsza z punktu widzenia reklamodawców.
Magazyn "Forbes" wycenia jego wartość na 55 mln dolarów.
Reprezentuje kilka znanych marek m.i.n. Nike i Pepsi.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż firma Nike po zaangażowaniu Tigera Woodsa do reklamy swoich produktów zanotowała wzrost sprzedaży o 250 mln dol.
Reprezentuje kilka znanych marek m.i.n. Nike i Pepsi.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż firma Nike po zaangażowaniu Tigera Woodsa do reklamy swoich produktów zanotowała wzrost sprzedaży o 250 mln dol.
Znane marki stoją
również od wielu lat za Rogerem Federerem, czyli 16-krotnym triumfatorem
turniejów zaliczanych do Wielkiego Szlema oraz byłym liderem rankingu
ATP World Tour. Mimo, że Szwajcar jest obecnie numerem 3 na
świecie i nie wygrywa już tak wielu meczów jak dawniej to wciąż jest
kojarzony z elegancją i klasą, których symbolem jest też specjalna linia
strojów sportowych sygnowana jego inicjałami "RF". Tenisista z Bazylei
ma podpisane długoterminowe umowy z dziesięcioma globalnymi sponsorami.
Jego wartość wycenia się na 26 mln dol.
David Beckham - były piłkarz reprezentacji Anglii, obecnie występujący w Los
Angeles Galaxy tylko w 2010 roku zarobił z indywidualnych umów sponsorskich
14,9 mln funtów.
Jak sam twierdzi „Futbol to tylko niewielka część jego
życia”.
Beckham już na długo przed zakończeniem kariery został ikoną
futbolu i jednym z najsłynniejszych Anglików w historii.
Brał udział w wielu kampaniach reklamowych, swojego nazwiska
użyczył także linii kosmetyków.
Promował m.in. takie marki jak Pepsi, Adidas, Gillette czy
Giorgio Armani.
W rankingu „Forbesa” jego
wartość wyceniono na 20 mln dol.
Zjawisko promowania znanych marek przez sportowców można
określić jako bardzo pozytywne. Istnieje jednak kilka podstawowych warunków do
jego prawidłowego funkcjonowania. Aby odbiorca utożsamiał produkt z reklamującą
go gwiazdą lub odwrotnie – odpowiednia osoba musi znaleźć się na odpowiednim
miejscu. Poziom kreacji „sportowych” kampanii reklamowych zależy w największym
stopniu od przygotowujących je agencji, a często nawet od konkretnych osób
pracujących w tych firmach. Jeśli kreatywni wymyślą oryginalną koncepcję
reklamy i przekonają do niej klienta, efekt może być znakomity.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz