Jak powszechnie wiadomo
reklama lubi kontrowersje, gdyż wówczas ściąga jeszcze większe
skupienie odbiorców. W niektórych przypadkach jednak rażąco
narusza zasady etyczne i prawne. Często zdarza się, że Komisja
Etyki Reklamy nakłada na twórców reklamy kary za jej niepoprawną
wymowę, która w myśl przyjętych zasad szkodzi konsumentom.
Przykładami takich
przekazów reklamowych są:
- Reklama zewnętrzna ceneo.pl przedstawiająca siostrę zakonną -
- Reklama telewizyjna przedstawiająca eksplodującą kulę ziemską i datę 21.12.2012 -
Media Saturn Holding
Polska Sp. z o.o.
Reklama ta jednoznacznie odnosi się do końca świata, który miał
nastąpić 21 grudnia 2012 roku, a zapowiadany był przez
Majów. Wizerunek eksplodującej kuli ziemskiej dodatkowo potęguje
poczucie strachu wśród widzów, do których reklama ta dociera.
Przekaz ten narusza dobre obyczaje i nie bierze pod uwagę poczucia
odpowiedzialności społecznej, wzbudzając dodatkowy niepokój i
lęk.
- Reklama zewnętrzna zup PROFI opatrzona hasłem „Bo zupa była prawdziwa…”- Wielkopolska Wytwórnia Żywności PROFI sp. z o.o. S.K.A.
Reklama ta narusza Kodeks Etyki Reklamy ponieważ nie była
prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i dobrych obyczajów. Do odbiorców dociera obraz kobiety, która
otrzymuje od mężczyzny kwiat, a całość opatrzona jest hasłem
„Bo zupa była prawdziwa...”. Przekaz ten kojarzyć się może z
prowadzoną kampanią społeczną, pokazującą problem przemocy
domowej, w której użyte zostało podobne hasło „Bo zupa była za
słona”. Zwrot użyty w reklamie zup PROFI kojarzy się z kampanią
dotyczącą ofiar przemocy domowej, która na trwałe wpisała się w
świadomość społeczną i mimo upływu czasu nadal jest aktualna.
Użycie w celach komercyjnych podobnego zwrotu bagatelizuje zjawisko
tego problemu, który jest ważny ze względów społecznych i wciąż
aktualny.
- Reklama telewizyjna ciasteczek o nazwie Lubisie -Kraft Foods Polska S.A
Reklama w celach komercyjnych wykorzystuje brak wiedzy i
doświadczenia widzów, którzy zostali wprowadzeni w błąd. Przekaz
informuje widza, że ciasto o nazwie Lubisie może stanowić
pełnowartościowy posiłek, a jak wiadomo spożywanie słodyczy-jako głównych posiłków, w trosce o prawidłowy rozwój dziecka
nie jest wskazane. W reklamie przekaz powinien zostać sformułowany
tak, by informował o tym, ze ciastko może być jedynie elementem
dobrze zbilansowanej diety.
- Reklama zewnętrzna napoju energetycznego Black przedstawiająca kobietę w skąpej bieliźnie leżącą na łóżku - FoodCare Sp. z o.o.
Przekaz jaki płynie z tej reklamy, jednoznacznie sugeruje
uprzedmiotowienie kobiet, a tym samym narusza dobre obyczaje i
dyskryminuje kobiety poprzez ich instrumentalne traktowanie.
Wyeksponowanie w przekazie reklamowym skąpo ubranej kobiety, wraz z
hasłem „SPRAWDŹ JAK DZIAŁA” lub „BĄDŹ GRZESZNY” narusza
normy moralne, nie wspominając o fakcie, że sprowadza kobiety do
roli przedmiotu, który ma być wabikiem na klientów. Umieszczenie
tej reklamy w miejscach ogólnie dostępnych, budzi niepokój
ponieważ przekaz dociera także do dzieci. Jest ona niezgodna z
zasadami odpowiedzialności społecznej.
Jak widać istnieje wiele reklam,które naruszają normy prawne i
etyczne. Nie ma znaczenia dla jakiego producenta reklama została
stworzona. Czasem źle sformułowany przekaz, może wprowadzić w
błąd odbiorców, mimo że główne założenie spotu reklamowego
było zupełnie inne. Tworząc jakąkolwiek kampanie reklamową, czy
inną formę promocji należy mieć na względzie, czy nie będzie ona
miała negatywnego wpływu na społeczeństwo i czy nie obrazi uczuć
i sfery duchowej odbiorców do jakich dotrze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz