Uwzględniając to jaki reklama ma
znaczący wpływ na rynek i konsumentów, a także jej wzrastającą
rolę w kształtowaniu zachowań i postaw, zarówno w sferze
gospodarczej, światopoglądowej jak i moralnej, uznając jej
kulturotwórczy i obyczajowy charakter, powstała potrzeba by chronić
konsumentów przed występowaniem w reklamie negatywnych zjawisk i
pilnować jej twórców do przestrzegania zobowiązań jakie na nich
ciążą, tak by były przestrzegane.
Kodeks Etyki Reklamy to podstawowy
dokument Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy, który stoi na straży
poprawności reklamy pod względem uczciwego i etycznego przekazu
reklamowego. Pilnuje, by swoim przekazem nie wprowadzała ona
odbiorcy w błąd, dba też o podnoszenie standardów etycznych,
jakie należy spełniać w ramach przynależności do rynku Europy.
Dotyczy on każdej z możliwych form reklamy i obejmuje działania z
zakresu marketingu, reklamy, dystrybucji, sponsoringu oraz promocji
sprzedaży, wyłączając jednak kampanie społeczne i polityczne.
Zasady w nim zawarte stanowią tak naprawdę uzupełnienie
obowiązujących przepisów prawa:
- Konstytucji RP
- Kodeksu cywilnego
- Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- Prawa prasowego
- Ustawy o Radiofonii i Telewizji
- Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny
- Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną
- Ustawy o ochronie danych osobowych
- Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
- Prawa własności przemysłowej
- Ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych
- właściwości
- skład
- data produkcji i przydatności
- pochodzenie
- cena i forma płatności jaka obowiązuje konsumenta
- prawa własności intelektualnej i przemysłowej
To przede wszystkim uczciwy przekaz
pod względem samego produktu, jego sprzedaży i praw konsumenta
związanych z wymianą, zwrotem, naprawą i gwarancją zakupionego towaru.
Nieuczciwe jest sugerowanie odbiorcom
fałszywych rekomendacji, przedstawianie działań reklamowych i
promocyjnych, które zostały zabronione przez organy stojące na
straży prawa. Kodeks Etyki reklamy reguluje zasady dotyczące
reklamy porównawczej, dopuszczalnej tylko wtedy gdy służy
interesom ożywionej konkurencji oraz informacji publicznej. Nie może
ona jednak wprowadzać w błąd odbiorców przekazu lub prowadzić do
pomyłki, w zakresie oferowanych produktów, znaków towarowych, nazw
handlowych i innych oznaczeń. W reklamie porównawczej można
porównać jedynie takie produkty, które zaspokajają te same
potrzeby lub wytworzone zostały w tym samym celu. Zazwyczaj
porównuje się jedną lub więcej cech produktu,ale tylko wówczas
gdy są one weryfikowalne. Wśród nich znaleźć się może również
cena.
Pamiętać należy przede wszystkim, że
reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też
wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy. Osoby
odpowiedzialne za stworzenie przekazu reklamowego, a także dbające
o to, by komunikat wszystkimi możliwymi środkami przekazu mógł
trafić do konsumentów, każdy w zakresie swojego wkładu w procesie
współtworzenia reklamy, powinien przestrzegać obowiązujących
zasad. Bez uzasadnionej konieczności, czy też względów
mających na celu dobro społeczne i profilaktykę, reklamy nie mogą
motywować do zakupu produktu. W szczególności jeśli
wykorzystywane są zdarzenia losowe i wywoływane jest poczucie lęku
lub strachu. Konsument w przypadku kiedy styka się z jakąkolwiek
formą przekazu reklamowego, powinien bez większego wysiłku móc
jednoznacznie identyfikować go jako reklamę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz