Każdy z pięciu zmysłów człowieka;
zarówno wzrok, słuch, węch, dotyk jak i smak, jest równie ważny,
dlatego też nieaktualne wydaje się przekonanie, że reklama powinna
głównie oddziaływać na wzrok i słuch klienta.
Kilka lat temu Instytut Millward Brown
przeprowadził badania jakościowe w kilkunastu krajach świata,
wśród których znalazła się także w Polska, miały one na celu
sprawdzenie do jakich zmysłów człowieka najczęściej odwołują
się reklamy. Wynik badań był przewidywalny, okazało się, ze 83
procent komunikatów reklamowych odwołuje się do wzroku, a 94
procent dodatkowo wykorzystuje jeszcze oddziaływanie na słuch
klienta. Zatem co zresztą naszych zmysłów? Czy węch, słuch i
dotyk zupełnie nie mają wpływu na nasze decyzje zakupowe?
Głównym założeniem marketingu
sensorycznego jest oddziaływanie na zmysły konsumentów w taki
sposób by zaangażować jak największą ich część, a przez to
wpływać na działania jakie klienci podejmują. To także rozwój
produktów i usług oparty na głębszym rozumieniu potrzeb
użytkowników, wykorzystaniu poczucia estetyki, mającej
zagwarantować zainteresowanie danym produktem. Działania te, mają
za zadanie wytworzenie się długotrwałej relacji pomiędzy daną
marką, a klientem. Budowanie odpowiedniego wizerunku produktu i
marki w umyśle klientów, jest o wiele skuteczniejsze przy
wykorzystaniu multisensoryczności. Relacja jaka tworzy się między
konsumentem, a produktem oddziałującym na wszystkie pięć zmysłów
człowieka jest o wiele trwalsza, przez to iż jest oparta jest na
subiektywnej, a zarazem osobistej ocenie, która w efekcie prowadzi
do podjęcia decyzji opartej na symboliczności skojarzeń i emocjach
jakie wówczas odczuwamy.
Marketing sensoryczny to interaktywny,
wielowymiarowy sposób komunikacji z klientem. Odwoływanie się do
kilku zmysłów jednocześnie, jest dużo skuteczniejsze niżeli
oddziaływanie na każdy ze zmysłów z osobna. Pozwala to na
budowanie silnego wizerunku marki, który zapada konsumentowi w
pamięci, bardziej niżeli dzieje się to w przypadku np. marketingu
wizualnego.
- Muzyka
Odpowiedni dobór muzyki w
pomieszczeniu i właściwe ustawienia akustyczne odgrywają dużą
rolę. Muzyka ma wprowadzać odpowiedni klimat, a także harmonizować
z miejscem w jakim się znajdujemy tak, by nie zaburzyć spójnego
wizerunku marki. Dodatkowo pozwala na zrelaksowanie się klientów,
wprowadzenie miłej atmosfery i co najważniejsze wpływa na
efektywność pracowników.
Siła dźwięku, czy też odpowiednio
dobranej muzyki, która wpływa na pozytywne skojarzenia z daną
usługą czy produktem jest znana nam wszystkim. Greckie rytmy, jakie
klientowi będą towarzyszyć podczas wizyty w biurze podróży, a
także utwory jednoznacznie kojarzące się z wakacjami,
niezaprzeczalnie wpłyną na wzrost zainteresowania i sprzedaży
wycieczek, których miejscem docelowym jest właśnie Grecja, czy też
inne miejsce jakie symboliczność tych dźwięków, kojarzących się
z wypoczynkiem wywołała w umyśle klienta.
- Zapach
Jest kolejnym ze czynników marketingu
sensorycznego, jaki silnie wpływa na nasze zmysły. Odpowiednio
dobrany zapach, który wywołuje pozytywne skojarzenia wśród
klientów doceniają koncerny produkujące nie tylko produktu
spożywcze, czy też kosmetyki, ale przede wszystkim koncerny
samochodowe.
Rolę skojarzeń zapachowych docenił
Rolls-Royce, specjalnie zatrudnieni specjaliści stworzyli unikalny
zapach, który jednoznacznie kojarzył się z zakupem nowego
samochodu. Stworzona kombinacja aromatu, składająca się z
mieszanki zapachowej skóry, drewnianych elementów wykończenia
wnętrza, czy nawet typowych woni oleju, do dzisiaj jest symbolem
najwyższej klasy i luksusu, jaki klient odczuwa w momencie gdy
wsiada do samochodu marki Rolls-Royce.
Kolejnym przykładem wykorzystania
odpowiednio dobranego zapachu jest, zabieg jaki stosują
supermarkety, które umieszczają stoiska z pieczywem jako jedne z
pierwszych, tuż przy wejściu do sklepu. Zapach świeżo upieczonego
chleba, ma za zadanie pobudzenie zmysłów klientów i wywołanie
pozytywnych odczuć, a przez to zachęcić do dalszych zakupów.
- Dotyk
Jak ważny jest ten aspekt
multisensoryczności, w tym wypadku, w szczególności przekonane są
panie. Dotykając jedwabiście miękkiej i przyjemnej w dotyku bluzki
podczas wizyty w ekskluzywnym butiku odzieżowym, dobrze znanej nam
marki odczuwamy tak silne emocje, które najczęściej w efekcie
prowadzą do zakupu, nawet jeśli miałby on wiązać się z debetem
na naszej karcie kredytowej.
Tak więc nie tylko skojarzenia
wizualne, czy też smakowe mają budować silną więź pomiędzy
klientem, a produktem. Marketing sensoryczny to przyszłość
efektywnych i skutecznych strategii reklamowych mających przyczynić
się do sukcesu danej marki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz