Pierwszeństwo w reklamie masowej
należy przyznać oczywiście prasie, który docierała do
największej ilości odbiorców, ale prawdziwy jej wybuch nastąpił,
gdy powstał pierwszy, współczesny środek masowego komunikowania-
radio.
Za pierwowzór szybkiej,
nowoczesnej reklamy radiowej należy uznać sytuację, która miała
miejsce podczas wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych w
1920 roku, kiedy to o urząd prezydenta walczyli: Warren Harding i
James Comex. Do tamtego czasu o wynikach wyborów Amerykanie
dowiadywali się z prasy i to dopiero na następny dzień. Tym razem
stało się jednak inaczej. Już w powyborczą noc Amerykanie za
sprawą radia poznali swojego nowego prezydenta- Hardinga.
W 1922 roku jedna z
nowojorskich stacji radiowych zdecydowała się na odstąpienie 10
minut swojego czasu antenowego w zamian za zapłacenie 100 dolarów.
Z tej propozycji postanowił skorzystać jeden z pośredników
nieruchomości, który dzięki reklamie radiowej w bardzo szybkim
czasie sprzedał dwie nieruchomości. Potwierdza to tezę, że dźwięk
odgrywa ogromną rolę w procesie marketingowym .
Dziś radio jest niedrogim sposobem na
powiększenie obszaru działania reklamy. Niewątpliwie największą
zaletą radia jest docieranie do ludzi przebywających w pracy.
Takiej możliwości nie daje reklama emitowana w telewizji , czy
reklama prasowa.
Reklama radiowa postrzegana jest jako
mniej agresywna od pozostałych nośników reklamy. Daje nam
możliwość pobudzenia wyobraźni. Jest szybka, łatwa, wiarygodna,
a przez co również skuteczna.
Sponsoring audycji , różnego rodzaju
konkursy, dni firmowe na antenie, to tylko niektóre rodzaje reklamy,
jakimi dysponuje radio. Należy zauważyć , że na co dzień ciężko
nam przegapić radiowy spot reklamowy, dlatego radio
wybierane jest przez wielu reklamodawców jako główny nośnik,
reklamujący swoją firmę.
Zmysł słuchu
Radio,
reklamując dany produkt ogranicza się tylko do zmysłu słuchu. Z
jednej strony jest to ogromna wada, ale z drugiej staje się siłą
tego nośnika reklamy. Brak kontaktu wzrokowego wpływa na jakość
odbieranego przekazu. Staje się on w pełni kontrolowany przez
odbiorcę, który nie jest rozpraszany przez niepożądane
informację, całą otoczkę, którą zawiera reklama telewizyjna.
Reklama radiowa składa się z trzech podstawowych elementów: wprowadzenia, którego celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy, rozwinięcia, w którym zawierana jest prezentacja zalet reklamowanego produktu oraz zakończenia, które zaprasza słuchającego do zakupu produktu. Skuteczny spot radiowy potrafi w ciągu kilkudziesięciu sekund zbudować pozytywny wizerunek reklamodawcy, nawiązać kontakt ze słuchaczami i wzbudzić ich zaciekawienie produktem lub reklamowaną usługą.
Radiowy spot reklamowy to
najlepszy i bardzo skuteczny rodzaj sposobu na
rozreklamowanie swojej firmy, produktu, czy usługi.
Reklama dźwiękowa, zapowiedzi telefoniczne, nagrania lektorskie.
Niewątpliwie radio wciąż
pozostaje skutecznym medium reklamowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz