Nie każdy zgodzi się z tym, że reklama to forma sztuki.
Każdy jednak nie będzie miał wątpliwości co do tego, iż żeby zachęcić do kupna
należy dobrze zareklamować produkt lub usługę. Trzeba tak stworzyć reklamę, aby
wzbudzała zachwyt jak największej ilości osób. Tak jak artysta tworzy swój
obraz aby wzbudzić nim zainteresowanie, tak i firmom reklamowym zależy na
takich skutkach. Przecież reklama dźwignią handlu.
Co, jak nie kolor jest najsilniejszym bodźcem wzrokowym?! Zwraca
naszą uwagę, intryguje i bez wątpienia przykuwa spojrzenia. W reklamie
wykorzystuje się kolor funkcjonalny, czyli taki, który ma wywoływać u odbiorców
skojarzenia. Dzięki utrwalonym w pamięci barwom łatwiej zapamiętujemy cechy
produktu oraz marki.
Patrząc jednak z perspektywy odbiorcy ciężko stwierdzić czy
dobór takich, a nie innych kolorów, zastosowanie kontrastu itp. było środkiem
artystycznym. Założyć więc trzeba, iż takie zabiegi wykorzystywane są w celu
perswazyjnym. Mają nas zwabić, informować i co najważniejsze, w przyjemny dla
oka sposób krzyczą - KUP! Reklama wykorzystuje kojące działanie barw, oddziałuje
psychologicznie, fizycznie, wykorzystuje (i to najważniejsze) utarte w kulturze
symbole i znaczenia. To właśnie dzięki temu w tak łatwy sposób dociera do
odbiorcy, wywołując pożądane skojarzenia.
Chodź za mną…
Dzięki
kolorom orientujemy się w przestrzeni. Szlaki górskie, linie metra, znaki
drogowe – łączy je umowny system kolorów. Nic więc dziwnego, że już po
opakowaniu produktu możemy stwierdzić, czy to co ono zawiera spodoba nam się
pod względem zapachowym lub smakowym. Kolor
jest takim naszym drogowskazem po półkach sklepowych.
Kuriozalne
nieco jest stwierdzenie : Czy widzisz ten aromat?. A przecież tak mówią do nas
uśmiechnięte twarze z reklam telewizyjnych i nie widzimy w tym nic dziwnego.
Dobór odpowiednich barw, kontrastów, oświetlenie to wszystko pozwala nam
zobaczyć zapach i smak.
Kakao gorzkie zazwyczaj jest w tych ciemno brązowych
opakowaniach, słodkie natomiast w żółtych. Dezodoranty o świeżym zapachu
najczęściej to te niebieskie, natomiast słodka woń kwiatowo- owocowa „ubrana”
jest od różu po czerwień. Płyny do płukania tkanin w białych bądź jasnych
opakowaniach mają delikatną nutę zapachową, zaś wiemy, że te w niebieskich to
morskie, a w kolorowych kwiatowe. Podobnie jest w przypadku papierosów- miętowe
to zielone, light to białe, a mocne to czerwone. Można wymieniać bez końca, a
przykłady będą się mnożyć. Cały ten podział bez wątpienia ułatwia nam zakupy. Podchodząc do kasy prosimy o zielone Marlboro
i mamy pewność, że dostaniemy te o nucie miętowej. Przez te utarte w kulturze
znaczenia żaden kolor nie jest neutralny, każdy niesie za sobą symbol.
Czarno- białe vs
kolorowe
Kolorowe reklamy zamieszczane w czarno-białych gazetach
to zabieg celowy. Nasz wzrok mimowolnie kieruje się ku temu, co się wyróżnia. Idąc
za tym tropem, w telewizji zainteresujemy się reklamą utrzymaną w
achromatycznych odcieniach. Tak już działa nasz mózg. To co inne i wyróżniające
się znacząco szybciej zaciekawi odbiorcę.
Zabieg
zestawiania chromatyczny – achromatyczny stosuje się również w odniesieniu do
tego co jest przeszłością, historią (czarno- białe), a tego co odnosi się do
teraźniejszości bądź sfery marzeń (kolorowe). Prezentowanie odległej
przeszłości za pomocą czerni i bieli sprawia na widzu wrażenie dokumentalizmu,
przez co zwiększa się wiarygodność przekazu.
Natomiast zastosowanie barwnych
kolorów pobudza i wyraża emocje. To co było jest gorsze od tego co jest, lub
będzie, i odpowiedni dobór kolorów odwołuje się do takich wrażeń. Pokazanie
odbiorcom dawnego produktu w odcieniach szarości, a następnie odmienionego design
w kolorze wywołuje wrażenie przemiany nie tylko opakowania, ale i samego
produktu. Tak jakby zadziałała na niego jakaś magiczna moc, która może zmienić
i nas, o ile kupimy ten produkt.
Kolor od lat za sprawą rozwoju techniki przeżywa swój
triumf. Reklamodawcy dwoją się i troją aby posiąść wszelkie tajniki
oddziaływania barw na odbiorcę. Aby zachwycać, intrygować i oczywiście
zarabiać.
Magdalena Radoń
źródło: www.google.com
www.youtube.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz