grafika google |
Działanie nieumyślne.
Reklama
ma bardzo duży wpływ na dzieci.
Pobudza w nich pragnienie
posiadania prezentowanych artykułów. Maluch zaczyna upodabniać się
do przedstawianych modeli. Ma ochotę nie tylko zjeść reklamowaną
czekoladkę, ale również chce tak samo wyglądać, mówić i
zachowywać się jak osoba ją reklamująca. Reklamy wówczas stają
się częścią życia emocjonalnego dziecka, gdyż pozostawiają
ślad w jego psychice. Wyraża się to w różnych sytuacjach,
podczas rozmowy czy zabawy. Nie zawsze musi to być przedstawione na
zewnątrz, może natomiast zostać ukryte w psychice. Odnosi się to
głównie do emocji budzących strach i niepokój.
grafika google |
Ciężko
jest zbadać jak dana reklama wpływa na psychikę dziecka. Przykre
jest to, że zauważa się pewne zjawiska nieplanowane przez
reklamodawcę, a jednak występujące w późniejszych zachowaniach u
dzieci. Zdarza się, że po obejrzeniu reklamy pojawia się sugestia,
że miłość można zmierzyć w ilości posiadanych cukierków. W
ten sposób rozpowszechnia się wśród maluchów styl życia
skierowany na osiąganie dóbr materialnych. Wówczas stawia się
mieć przed być, bo o wartości człowieka zaczyna decydować ilość
posiadanych rzeczy.
grafika google |
Ponadto
reklamy potrafią rozbudzić łakomstwo wśród dzieci.
Przedstawianie pociech jedzących spore ilości chipsów czy słodyczy
nie służy niczemu dobremu. Reklamy potrafią zmienić preferencje
żywieniowe wśród maluchów. Odnotowuje się, że jedzenie pomiędzy
posiłkami również ma związek z reklamami. Za ich pośrednictwem
do dzieci trafiają apele w stylu:
" jedz jak najwięcej
słodyczy, a będziesz szczęśliwy i kochany ".
W
reklamach zauważa się coraz to więcej podtekstów seksualnych.
Niestety reklamodawcy zapominają, że dzieci również mają dostęp
do takich przekazów i różnie je interpretują.
grafika google |
Oczywiście
wszystkie te oddziaływania zależą od wielu czynników takich jak
np. sytuacja rodzinna u dziecka oglądającego reklamę lub czas jaki
ono spędza przed telewizorem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz