niedziela, 15 kwietnia 2012

Oddziaływanie reklam na dzieci (cz.2)


grafika google

Działanie nieumyślne.

Reklama ma bardzo duży wpływ na dzieci. 

Pobudza w nich pragnienie posiadania prezentowanych artykułów. Maluch zaczyna upodabniać się do przedstawianych modeli. Ma ochotę nie tylko zjeść reklamowaną czekoladkę, ale również chce tak samo wyglądać, mówić i zachowywać się jak osoba ją reklamująca. Reklamy wówczas stają się częścią życia emocjonalnego dziecka, gdyż pozostawiają ślad w jego psychice. Wyraża się to w różnych sytuacjach, podczas rozmowy czy zabawy. Nie zawsze musi to być przedstawione na zewnątrz, może natomiast zostać ukryte w psychice. Odnosi się to głównie do emocji budzących strach i niepokój. 

grafika google
Ciężko jest zbadać jak dana reklama wpływa na psychikę dziecka. Przykre jest to, że zauważa się pewne zjawiska nieplanowane przez reklamodawcę, a jednak występujące w późniejszych zachowaniach u dzieci. Zdarza się, że po obejrzeniu reklamy pojawia się sugestia, że miłość można zmierzyć w ilości posiadanych cukierków. W ten sposób rozpowszechnia się wśród maluchów styl życia skierowany na osiąganie dóbr materialnych. Wówczas stawia się mieć przed być, bo o wartości człowieka zaczyna decydować ilość posiadanych rzeczy.

grafika google
Ponadto reklamy potrafią rozbudzić łakomstwo wśród dzieci. Przedstawianie pociech jedzących spore ilości chipsów czy słodyczy nie służy niczemu dobremu. Reklamy potrafią zmienić preferencje żywieniowe wśród maluchów. Odnotowuje się, że jedzenie pomiędzy posiłkami również ma związek z reklamami. Za ich pośrednictwem do dzieci trafiają apele w stylu:
" jedz jak najwięcej słodyczy, a będziesz szczęśliwy i kochany ".

W reklamach zauważa się coraz to więcej podtekstów seksualnych. Niestety reklamodawcy zapominają, że dzieci również mają dostęp do takich przekazów i różnie je interpretują.

grafika google

Oczywiście wszystkie te oddziaływania zależą od wielu czynników takich jak np. sytuacja rodzinna u dziecka oglądającego reklamę lub czas jaki ono spędza przed telewizorem.


Brak komentarzy: