grafika google |
Reklama
społeczna jest procesem komunikacji perswazyjnej, w której w
głównej mierze nie chodzi o uzyskanie dochodów z jakiegoś
konkretnego produktu, a o propagowanie społecznie pożądanych
zachowań lub przestrzeganie przed złym postępowaniem. W związku z
powyższym, bardzo często tego typu reklamy finansowane są ze
środków publicznych bądź wspomagane przez różnego rodzaju
fundacje, grupy czy stowarzyszenia.
Celem
takiej reklamy jest:
- zmiana zastanej rzeczywistości społecznej poprzez objaśnianie pewnych zdarzeń i poszerzanie wiedzy na ten temat,
- uwrażliwiać na pewne istotne sprawy,
- angażować w różne sprawy społeczne.
Reklamy
społeczne możemy podzielić ze względu na dwa aspekty:
a)
treść:
- przedstawiające dany problem, zwiększając świadomość społeczną,
- reklamy prowokujące do działaniab) cel:
- reklamy wykorzystujące idee społeczne do promowania określonej marki,
- reklamy " czysto " społeczne.Tematyka reklam społecznych może być różnorodna. Bardzo często spotyka się te, poświęcone zdrowiu. W telewizji co raz widać reklamy zachęcające do szczepień, głównie dzieci, uświadamiające rodzicom zagrożenia płynące z różnych chorób. Ostatnio bardzo dużo słyszało się o szczepionkach przeciw grypie czy pneumokokom.Oprócz zdrowia w reklamach społecznych stawia się również na bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Dużo mówi się na temat pedofilii, w tym zagrożeń płynących z kontaktów internetowych. Twórcy reklam chcą uświadomić młodym pokoleniom, jak bardzo ważne jest rozsądne korzystanie z licznych forów internetowych czy czatów. Dobrym przykładem jest poniższa reklama:Bardzo dużo mówi się również na temat przemocy wobec nieletnich. Częsta bezkarność rodziców wpływa na to, że dzieci boją się mówić o problemach w domu i tłumią je w sobie. Tego typu reklamy społeczne mają uświadomić dzieciom, że z drugiej strony czeka na nie pomoc i świat nie jest obojętny wobec ich cierpienia.Niebezpieczeństwo to nie tylko sieć, ale i zwykła droga. W reklamach społecznych stawia się również na uzmysłowienie ludziom, jakie skutki może przynieść rozmowa przez telefon podczas jazdy, nie mówiąc już o poruszaniu się samochodem z nadmierną prędkością czy pod wpływem alkoholu." Dobra kampania posługuje się różnymi narzędziami, a reklama jest tylko jednym z nich. Tzw. produktem w kampanii społecznej, który chcemy sprzedać, jest zmiana postaw społecznych. Chcemy przekonać odbiorcę do tego, aby zachowywał się w określony sposób i udowadniamy mu, że jest to społecznie użyteczne i ważne. Kampanie społeczne mówią ludziom żeby zmienili swoje nawyki, przyzwyczajenia, zachowania. Jest to zdecydowanie trudniejsze niż przekonanie odbiorcy do kupna np. proszku do prania określonej marki."Paweł Prochenko Prezes Fundacji Komunikacji SpołecznejŹródło:youtube.comreklama społeczna w opr. Anny Martens
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz