piątek, 27 kwietnia 2012

Reklama społeczna.

grafika google



Reklama społeczna jest procesem komunikacji perswazyjnej, w której w głównej mierze nie chodzi o uzyskanie dochodów z jakiegoś konkretnego produktu, a o propagowanie społecznie pożądanych zachowań lub przestrzeganie przed złym postępowaniem. W związku z powyższym, bardzo często tego typu reklamy finansowane są ze środków publicznych bądź wspomagane przez różnego rodzaju fundacje, grupy czy stowarzyszenia.


Celem takiej reklamy jest:
  • zmiana zastanej rzeczywistości społecznej poprzez objaśnianie pewnych zdarzeń i poszerzanie wiedzy na ten temat,
  • uwrażliwiać na pewne istotne sprawy,
  • angażować w różne sprawy społeczne.

Reklamy społeczne możemy podzielić ze względu na dwa aspekty:

    a) treść:
  • przedstawiające dany problem, zwiększając świadomość społeczną,
  • reklamy prowokujące do działania

    b) cel:

  • reklamy wykorzystujące idee społeczne do promowania określonej marki,
  • reklamy " czysto " społeczne.

    Tematyka reklam społecznych może być różnorodna. Bardzo często spotyka się te, poświęcone zdrowiu. W telewizji co raz widać reklamy zachęcające do szczepień, głównie dzieci, uświadamiające rodzicom zagrożenia płynące z różnych chorób. Ostatnio bardzo dużo słyszało się o szczepionkach przeciw grypie czy pneumokokom.


    Oprócz zdrowia w reklamach społecznych stawia się również na bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Dużo mówi się na temat pedofilii, w tym zagrożeń płynących z kontaktów internetowych. Twórcy reklam chcą uświadomić młodym pokoleniom, jak bardzo ważne jest rozsądne korzystanie z licznych forów internetowych czy czatów. Dobrym przykładem jest poniższa reklama:


    Bardzo dużo mówi się również na temat przemocy wobec nieletnich. Częsta bezkarność rodziców wpływa na to, że dzieci boją się mówić o problemach w domu i tłumią je w sobie. Tego typu reklamy społeczne mają uświadomić dzieciom, że z drugiej strony czeka na nie pomoc i świat nie jest obojętny wobec ich cierpienia.


    Niebezpieczeństwo to nie tylko sieć, ale i zwykła droga. W reklamach społecznych stawia się również na uzmysłowienie ludziom, jakie skutki może przynieść rozmowa przez telefon podczas jazdy, nie mówiąc już o poruszaniu się samochodem z nadmierną prędkością czy pod wpływem alkoholu.



    " Dobra kampania posługuje się różnymi narzędziami, a reklama jest tylko jednym z nich. Tzw. produktem w kampanii społecznej, który chcemy sprzedać, jest zmiana postaw społecznych. Chcemy przekonać odbiorcę do tego, aby zachowywał się w określony sposób i udowadniamy mu, że jest to społecznie użyteczne i ważne. Kampanie społeczne mówią ludziom żeby zmienili swoje nawyki, przyzwyczajenia, zachowania. Jest to zdecydowanie trudniejsze niż przekonanie odbiorcy do kupna np. proszku do prania określonej marki."

    Paweł Prochenko Prezes Fundacji Komunikacji Społecznej


    Źródło:
    youtube.com
    reklama społeczna w opr. Anny Martens



Brak komentarzy: