piątek, 20 kwietnia 2012

Co to jest SEO i dlaczego jest ważne?


z itmore.eu
SEO czyli Search engine optimizatio, a w polskim tłumaczeniu: optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, nazywane także pozycjonowaniem to zbiór wszystkich działań prowadzących do uzyskania przez określony serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych. Na polskiej arenie marketingowo-reklamowej rozróżnia się te pojęcia. Przyjęto, że pozycjonowaniem nazywa się działania prowadzone poza witryną natomiast optymalizacja strony te które bezpośrednio ingerują w jej teksty i strukturę.

Jak to się zaczęło?
Pozycjonowanie zrodziło się wraz z powstaniem pierwszych przeglądarek internetowych. Osoby odpowiedzialne za budowę strony chcieli aby ich „dziecko” wyświetlało się na szczycie listy linków wyszukanych dla danego hasła. Początkowo nie było to zbyt trudne bo wyszukiwarki analizowały jedynie nagłówki stron. Pojawienie się w nich słów kluczowych automatycznie ułatwiało wysokie pozycjonowanie. Ponieważ system ten pozwalał na łatwe manipulacje słowami kluczowymi postanowiono go udoskonalić. Wyszukiwarki zaczęły ignorować nagłówki stron i opierały się na analizie treści bezpośrednio zawartych na stronie. Dziś wyszukiwarki takie jak Google, które jest światowym liderem tego rynku, oparte są na analizie topologi stron i są zaprogramowane na wyszukiwanie w czasie rzeczywistym czyli przedstawiają nam najaktualniejsze wyniki z sieci.

Dlaczego warto?
Wyobraźmy sobie przykładową sytuacje: Poszukujemy informacji na temat aktualnych imprez odbywających się na terenie miasta Opole. Odpalamy naszą wyszukiwarkę (najpewniej będzie to Google) i wpisujemy przykładowo hasło „imprezy Opole”. Google wyszuka nam ok. 9.570.000 haseł. Oczywistym jest, że nie przejrzymy wszystkich wyszukanych stron.  Badania przeprowadzone w roku 2006 pokazały, że przeciętny internauta zainteresuje się pierwszymi trzema wynikami, może przeczyta tytuły trzech następnych i ledwo rzuci okiem na trzy kolejne. Zjawisko to nazwano „złotym trójkątem Google” od kształtu obszaru, który cieszył się największym zainteresowaniem użytkowników.

z Noril.p
Wynika z tego jasno, że tylko dziesięć najlepiej wypozycjonowanych stron ma szanse zaistnieć w umyśle internauty. Dodatkowo okazuje się, że zaufanie jakim klienci darzą markę Google wpływa na postrzeganie pozycjonowanych stron. Im wyższa pozycja tym większy prestiż i wiarygodność w mniemaniu potencjalnego klienta – użytkownika wyszukiwarki. Co za tym idzie – większe prawdopodobieństwo, że kliknie w link prowadzący na naszą stronę.

A zatem jak się wypozycjonować?
Istnieje wiele firm świadczących usługi pozycjonowanie. Analizują one czynniki wpływające na pozycjonowanie danej strony, wybierają optymalne i mieszczące się w założeniach budżetowych działania i monitorują efekty. Koszt takiej usługi zależny jest w dużej mierze od słów kluczowych na które chcemy się pozycjonować. Im bardziej popularne słowa tym więcej stron się na nie  pozycjonuje, a wiec ciężej jest uzyskać wysokie miejsce i kosztuje nas to więcej.
A samodzielnie nie można tego zrobić? Oczywiście, że można, ale o tym innym razem.

Sara Bis

Brak komentarzy: