Reklamy na ogół się między sobą różnią, ale ich podstawowe elementy- takie jak dźwięk, głos, muzyka i obraz- nie zmieniają się. Np. dany produkt jak czasami możemy zauważyć jest reklamowany w kilku rozmaitych reklamach w ciągu tygodnia. Jak wiadomo przekaz tych wszystkich reklam jest taki sam, ale reklamy są przygotowane zupełnie inaczej. Zatem, które elementy reklamy składają się na jej sukces?
Obraz w reklamach jest wykorzystywany do wywołania w naszym umyśle odpowiedniego skojarzenia. Niektóre reklamy zawierają ukryte połączenie i mają charakter, bardziej skojarzeniowy niż wyraźnie bezpośredni, wymagają zrozumienia, dzięki niewielkiemu wysiłkowi, który wkładamy w rozwiązanie problemu, bardziej ceni się takie reklamy. Bardzo rzadko jednak jesteśmy motywowani do takiego wysiłku, raczej oglądamy bezpośrednie reklamy.
Reklama - ma przyciągać uwagę, być zauważalna, wyróżniać się, a przede wszystkim przebić się przez inne reklamy.
Żeby te cele osiągnąć, reklamodawcy korzystają z różnych sposobów przyciągania naszej uwagi. Jesteśmy istotami społecznymi, dlatego naszą uwagę z łatwością przyciągają inni ludzie, a w szczególności zbliżenia twarzy, rąk. Zwłaszcza dużą rolę odgrywają oczy, emocje, dzieci i zwierzęta. Wszystkie te bodźce są wykorzystywane w reklamach, możemy je zauważyć na co dzień, aczkolwiek nie zawsze spełniają swe zadanie. Przyciąganie uwagi jest jednym z czynników, które sprawiają,że reklama działa, ale sama uwaga niekoniecznie sprawi, że reklama zadziała, przyciąganie uwagi, humor i inne bodźce dają odbiorcy złudne wrażenie, iż reklama jest wyraźna i dobra, ale czy naprawdę tak jest? Jeżeli reklama, nie potrafi skłonić konsumenta do zapamiętania w umyśle samego przekazu, jest bezużyteczna.
Reklamy z humorem działają skutecznie, chociażby dlatego, że są łatwiej zauważalne, traktujemy je bardziej jak rozrywkę, i z całą pewnością bardziej się nam podobają. Czasami twórcy wprowadzają do reklamy niepotrzebny humor, w sumie bez powodu - przeważnie na zakończenie .
W przyciąganiu uwagi, może także pomóc muzyka, skojarzenie danego produktu z popularnym utworem muzycznym prawdopodobnie przypomni nam o produkcie zaraz po usłyszeniu muzyki. W dzisiejszych czasach tysiące reklamodawców wykorzystuje muzykę w celu wzmocnienia swojej reklamy.
Tworząc reklamę agencje reklamowe określają docelową grupę - widownię dla danego produktu. Odpowiadają sobie na pytanie "kto będzie to kupował?" i wybierają postacie, które będą występować w reklamie. Jak wiemy podobieństwo wieku pomiędzy widownią a postaciami w reklamie odgrywa główną rolę. Produkty dla młodzieży reklamują ludzie młodzi, produkty dla osób starszych- ludzie starsi. Twórcy umieszczają w reklamach postacie, które rozpoznajemy, albo z którymi się utożsamiamy. Postać bardziej do nas podobna jest nam bliższa. Wiek, płeć, a także styl bycia pokazywanych postaci jest tak dobierany, aby grupa docelowa się z nimi identyfikowała.
Tak jak zazwyczaj reklama jest adresowana do jednej grupy docelowej, tak też może być adresowana do wielu grup docelowych i także wywołać u widowni identyfikację z bohaterami. Takim przykładem, może być reklama McDonald's wiele spotów skierowanych jest do zróżnicowanej widowni. Ważne jest to, aby każdy z odbiorców identyfikował się z rolą grupy docelowej.
Postacie anonimowe, postacie fikcyjne, które widzimy coraz częściej w reklamach, coraz bardziej zdobywają sympatię widzów. Wszyscy wiedzą, że postacie są fikcyjne, ale na tyle realne, że można się z nimi identyfikować. Animacje są stosowane po to by zmienić uczucia związane z reklamą. Animacja pomaga czasami przedstawić coś w sposób zabawny, a zarazem rozjaśnić nam coś co, bez animacji byłoby nieprzyjemnym komunikatem. Postacie animowane przemawiają do nas, gwarantują, że nic złego nie może się stać w porównaniu do ludzi, którzy w każdym momencie mogą zrezygnować, czy też nie spełniać oczekiwań widowni.
Podsumowując - mieszanka różnych składników w reklamie ułatwia przyciąganie uwagi widowni. Łączenie słów i muzyki ułatwia zapamiętywanie. W reklamie ważne jest również to kto przemawia, reklamy są bezpośrednie, oraz przypominające wykład, osoba prezentera jest ważną wskazówką pamięciową. Niekoniecznie reklamy muszą się podobać, o ile zawierają ważne informacje. Trzeba pamiętać, że reklamowanie produktu składa się na jego wizerunek. Jeśli lubimy reklamę, większa szansa, że polubimy też towar.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz