Marka jest czymś więcej niż nazwą produktów, czy
usług.Konsumenci kupują dobra i
usługi po to, aby zaspokoić swoje potrzeby oraz pragnienia. W istocie nie płacą
za same produkty, ale za rozmaite korzyści, których produkty dostarczają.
Największe szanse na odniesienie sukcesu na rynku mają te marki, które w swej
warstwie funkcjonalnej wyróżniają się, niespotykaną w innych ofertach, wygodą
użytkowania, trwałością, bezpieczeństwem. Źródłem przewagi może być wyjątkowość
składników, z jakich marka została wyprodukowana. Miedzy wizerunkiem, a
tożsamością marki występują ścisłe zależności.
Adidas - to legenda, to
historia wzlotów i upadków oraz drugi co do wielkości producent obuwia i
odzieży sportowej na świecie.
Nazwę adidas znają
wszyscy. Powstała ona z połączenia zdrobnienia Adi z trzema, pierwszymi
literami nazwiska założyciela. Jest też akronimem zdania "all day I dream
about sport", które od samego początku przyświeca firmie. W ciągu
sześćdziesięciu lat działalności firma stała się fenomenem. W Polsce słowo
adidas jest synonimem obuwia sportowego. 18 sierpnia 1949 roku Adolf Dassler
zarejestrował firmę adidas. Nie spodziewał się jednak, że jego marka odniesie
taki sukces.
Początki firmy sięgają
1924 roku, kiedy Adolf założył ze swoim bratem Rudolfem firmę obuwniczą
Gebruder Dassler Schuhfabrik. W ciągu kilku lat działalności firma stała się
niezwykle popularna, jednak podczas II Wojny Światowej drogi braci rozeszły się
z powodu odmiennych poglądów. W 1948 każdy z nich założył własną firmę. Adi
"adidasa", a Rudolf "Ruda", która szybko zmieniła nazwę na
słynną "Pumę".
Adiemu Dasslerowi
zależało na tym, aby "żaden sportowiec nie czuł się opuszczony".
Tworzył innowacyjne obuwie, w którym mogli oni pokonywać bariery i osiągać
życiowe rekordy. Współczesnym hasłem marki adidas, które towarzyszy jej
pracownikom podczas prac nad nowymi ideami, innowacjami, rozwiązaniami
technologicznymi jest "Impossible is Nothing".
Adolf Dassler nie tylko
znał się na produkcji dobrych butów, ale posiadał też talent menadżerski. Już w
1928 roku jego obuwie było używane przez sportowców na olimpiadzie w
Amsterdamie w 1928 roku. W 1936 firma odniosła kolejny sukces, który przyczynił
się do wzrostu zainteresowania jej wyrobami. Otóż Jesse Owens zdobył aż 4 złote
medale na olimpiadzie w Berlinie, biegając w butach Adidasa.
W 1954 roku niemiecka
reprezentacja w piłce nożnej zdobyła mistrzostwo świata, grając w korkach
Adidasa. Na olimpiadzie w Rzymie już 75% uczestników używało obuwia Adidasa, a
podczas kolejnych dwóch igrzysk ta liczba wzrastała.
Poczynając od lat
pięćdziesiątych do lat siedemdziesiątych Adidas była firmą nr 1 w świecie
sportowym. Od lat sześćdziesiątych produkuje też odzież sportową Adidas, torby
Adidas, okulary Adidas, kosmetyki Adidas.
Sportowcy w obuwiu Adidasa
przez cały czas istnienia firmy odnosili sukcesy. Tej marce zawdzięczają setki
rekordów, medale olimpijskie i liczne zwycięstwa w mistrzostwach świata. U
źródła tych sukcesów stoi założyciel marki, którego celem zawsze było
stworzenie jak najlepszego obuwia dla sportowców. Wykorzystywano najnowsze
technologie, najlepsze materiały, by stworzyć but idealny.
Obecnie Adidas ponownie
zajmuje czołową pozycję wśród firm o tym samym profilu. O popularności tej
marki świadczy fakt, że w języku potocznym każdy but sportowy bywa nazywany
adidasem.
Marka Adidas, od 1949 r.
swoje wyroby oznacza trzema paskami. Wtedy też pojawiło się logo – trzy paski,
co miało podkreślać wytrzymałość butów trzykrotnie wzmocnionych.
Od
1972 znakiem firmowym są trzy listki symbolizujące ducha igrzysk olimpijskich
oraz połączenie trzech kontynentów
Marki trwają i trwać będą, a klienci będą mieli
przekonanie o ich wartości, i będą dokonywać
wyborów, dlatego wszystkim firmom nie pozostaje nic innego jak pójść za hasłem,
by „zadbać o swoją markę”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz