czwartek, 12 kwietnia 2012

Wizerunek i kreacja marki Adidas


                    Marka jest czymś więcej niż nazwą produktów, czy usług.Konsumenci kupują dobra i usługi po to, aby zaspokoić swoje potrzeby oraz pragnienia. W istocie nie płacą za same produkty, ale za rozmaite korzyści, których produkty dostarczają. Największe szanse na odniesienie sukcesu na rynku mają te marki, które w swej warstwie funkcjonalnej wyróżniają się, niespotykaną w innych ofertach, wygodą użytkowania, trwałością, bezpieczeństwem. Źródłem przewagi może być wyjątkowość składników, z jakich marka została wyprodukowana. Miedzy wizerunkiem, a tożsamością marki występują ścisłe zależności.



Adidas - to legenda, to historia wzlotów i upadków oraz drugi co do wielkości producent obuwia i odzieży sportowej na świecie.
Nazwę adidas znają wszyscy. Powstała ona z połączenia zdrobnienia Adi z trzema, pierwszymi literami nazwiska założyciela. Jest też akronimem zdania "all day I dream about sport", które od samego początku przyświeca firmie. W ciągu sześćdziesięciu lat działalności firma stała się fenomenem. W Polsce słowo adidas jest synonimem obuwia sportowego. 18 sierpnia 1949 roku Adolf Dassler zarejestrował firmę adidas. Nie spodziewał się jednak, że jego marka odniesie taki sukces.
Początki firmy sięgają 1924 roku, kiedy Adolf założył ze swoim bratem Rudolfem firmę obuwniczą Gebruder Dassler Schuhfabrik. W ciągu kilku lat działalności firma stała się niezwykle popularna, jednak podczas II Wojny Światowej drogi braci rozeszły się z powodu odmiennych poglądów. W 1948 każdy z nich założył własną firmę. Adi "adidasa", a Rudolf "Ruda", która szybko zmieniła nazwę na słynną "Pumę".  
Adiemu Dasslerowi zależało na tym, aby "żaden sportowiec nie czuł się opuszczony". Tworzył innowacyjne obuwie, w którym mogli oni pokonywać bariery i osiągać życiowe rekordy. Współczesnym hasłem marki adidas, które towarzyszy jej pracownikom podczas prac nad nowymi ideami, innowacjami, rozwiązaniami technologicznymi jest "Impossible is Nothing".
Adolf Dassler nie tylko znał się na produkcji dobrych butów, ale posiadał też talent menadżerski. Już w 1928 roku jego obuwie było używane przez sportowców na olimpiadzie w Amsterdamie w 1928 roku. W 1936 firma odniosła kolejny sukces, który przyczynił się do wzrostu zainteresowania jej wyrobami. Otóż Jesse Owens zdobył aż 4 złote medale na olimpiadzie w Berlinie, biegając w butach Adidasa.
W 1954 roku niemiecka reprezentacja w piłce nożnej zdobyła mistrzostwo świata, grając w korkach Adidasa. Na olimpiadzie w Rzymie już 75% uczestników używało obuwia Adidasa, a podczas kolejnych dwóch igrzysk ta liczba wzrastała.
Poczynając od lat pięćdziesiątych do lat siedemdziesiątych Adidas była firmą nr 1 w świecie sportowym. Od lat sześćdziesiątych produkuje też odzież sportową Adidas, torby Adidas, okulary Adidas, kosmetyki Adidas.
Sportowcy w obuwiu Adidasa przez cały czas istnienia firmy odnosili sukcesy. Tej marce zawdzięczają setki rekordów, medale olimpijskie i liczne zwycięstwa w mistrzostwach świata. U źródła tych sukcesów stoi założyciel marki, którego celem zawsze było stworzenie jak najlepszego obuwia dla sportowców. Wykorzystywano najnowsze technologie, najlepsze materiały, by stworzyć but idealny.
Obecnie Adidas ponownie zajmuje czołową pozycję wśród firm o tym samym profilu. O popularności tej marki świadczy fakt, że w języku potocznym każdy but sportowy bywa nazywany adidasem.

Marka Adidas, od 1949 r. swoje wyroby oznacza trzema paskami. Wtedy też pojawiło się logo – trzy paski, co miało podkreślać wytrzymałość butów trzykrotnie wzmocnionych. 




Od 1972 znakiem firmowym są trzy listki symbolizujące ducha igrzysk olimpijskich oraz połączenie trzech kontynentów






Marki trwają i trwać będą, a klienci będą mieli przekonanie o ich wartości, i będą  dokonywać wyborów, dlatego wszystkim firmom nie pozostaje nic innego jak pójść za hasłem, by „zadbać o swoją markę”.

Brak komentarzy: