niedziela, 15 kwietnia 2012

Niszczy nie tylko pryszcze?


Na to pytanie może śmiało odpowiedzieć firma Aflofarm Polska, odpowiedzialna za reklamę leku Visaxinum. Oprócz „niszczenia” pryszczy od środka zniwelowała sobie zyski denną reklamą. Tą radiową i telewizyjną. Nie wnikam już w skład leku i to czy jest skuteczny, ale chyba nie od dzisiaj wiadomo, że suplement diety nie jest idealnym lekarstwem na trądzik. O ile w ogóle jest lekarstwem…

Reklama telewizyjna „Miej wywalone na pryszcza”

Target oczywisty, młodzież, która boryka się z problemami skóry. I teraz jak do niej trafić? Na pewno nie w sposób jaki wykorzystano w reklamach.


Po pierwsze – język. Sztuczny slogan, który używany jest chyba jedynie w  podrzędnych serialach. Po drugie – aktorzy. Młodzi, piękni… a może za piękni? To reklama leku na pryszcze, czy super kryjącego podkładu do twarzy? Ja mam co do tego wątpliwości. Po trzecie – sztuczny luz utrzymany w reklamie. Do tego stopnia, że pan „grający” pryszcza  popija sobie piwko na plaży. Scena nie na miejscu, biorąc pod uwagę potencjalnych odbiorców reklamy. Jedno jest pewne. Wszystkie czułe punkty młodego człowieka, czyli popularność, nieskazitelny wygląd i co za tym idzie „druga połowa”, są napiętnowane podczas tych 30 sekund. A i jeszcze jedno. Jest też wersja dla dziewcząt… 



Reklama ma  z założenia promować produkt, zachęcać do kupna. Te zachęcają do „olewania”, oprócz pryszczy, wszystkiego wkoło. Kup Visaxinum, a będziesz cool. Zyskasz popularność, fajną dziewczynę, chłopaka i oczywiście nieskazitelną cerę. Po co autorytety, nakazy, zakazy? Przecież jest cudowne lekarstwo na wszystkie Twoje zmartwienia- Visaxinum. Stek kłamstw skumulowanych w jednej reklamie suplementu diety…

Reklama telewizyjna "Zabójczy sposób na pryszcza"


Życie nastolatków już nigdy nie będzie takie samo. Racja. Po takiej reklamie cud leku na pryszcze. Utrzymana w konwencji horroru, tak jakby codzienność młodych ludzi właśnie to przypominała. Czy naprawdę pryszcze to największy koszmar nastolatków? Czy od tego zależy ich szczęście lub jego brak? Przyznaję, że reklama intryguje, lecz bo głębszej analizie odczucia wzbudza mieszane. Moim zdaniem twórcy przesadzili na pewno w końcowych momentach. Młoda kobieta kusi „pana pryszcza”, a następnie podaje mu pigułkę, która jak się okazuje zabija go. Metafora mocno przesadzona i niesmaczna. Ogólne wrażenie – pandemonium.

Kontrowersje i zarzuty wobec Aflofarm Polska


Firma Aflofarm Polska, producent leku Visaxinum, przy produkcji kampanii reklamowych współpracowała z PanMedia Western oraz  Mindshare. Niektóre stacje telewizyjne odmówiły emisji reklam tłumacząc, że nadmiernie emanują grozą ( „Zabójczy sposób na pryszcza”) i mogą mieć zły wpływ na młodzież (tutaj z zarzutem spotkały się obie kampanie). Inne wyemitują  ją po godzinie 20. W ubiegłym roku, po rozpoczęciu akcji promującej lek do Komisji Etyki Reklamy napłynęły skargi dotyczące reklamy. Dotyczyły zarówno języka, jak i kwestionowania ogólnie przyjętych norm i autorytetów. Pojawił się również zarzut odnoszący się do niedozwolonej formy reklamy podprogowej. Miało to związek z końcowym fragmentem, kiedy to słychać dzwonek. Uznano, iż taki dźwięk jest niedozwolony.  Aflofarm broni się tym, iż młodzi ludzie to bardzo trudna grupa docelowa i trafić można do niej tylko poprzez autentyzm i wykorzystanie języka, którego młodzież używa na co dzień.  

Reklamy Visaxinum wzbudzają wiele kontrowersji i są powodem wielu skarg. Tylko czy sprzedawanie suplementy diety, mieszanki z wyciągu fiołka i mniszka lekarskiego jest warte utraty wizerunku firmy?


Magdalena Radoń

źródła: filmiki pochodzą ze strony www.youtube.pl
użyte grafiki pochodzą ze stron : http://www.aflofarm.com.pl oraz http://www.aptekagalen.pl/p2710,visaxinum+30tbl







Brak komentarzy: