Często
wchodząc do hipermarketu uśmiechają się właśnie do nas. Są
zazwyczaj młode, atrakcyjne, szczupłe i grzeczne. Mowa o
hostessach, za pomocą których, marki promują swoje produkty. Jako,
że mam styczność z tym zawodem ( praca dorywcza przynosząca zyski
przydaje się studentom), postanowiłam napisać kilka słów o
reklamie właśnie za pomocą hostess.
Wiele
agencji promocji i reklamy chętnie zatrudnia młodych studentów na
akcje promocyjne. Każda firma wysyła do takiej agencji materiały
szkoleniowe wraz z załączonymi zaleceniami co do wyglądu hostessy.
Wymagania są przeróżne – od włosów spiętych w kucyk, po białe
rajstopki. Niestety, waga również się liczy. Dziewczyny o większej
tuszy mają gorzej – to nie podlega dyskusji. Często firma wysyła
na promocję kostium w rozmiarze 36-38, co eliminuje dziewczyny
noszące większe rozmiary. Czy to jest fair? Otóż klient jest
najważniejszy i wygląd hostessy musi go zachęcić do rozmowy z nią
o promowanym produkcie. Pamiętam jedną akcje promocyjną, gdzie
podczas świątecznej promocji zestawów kosmetyków, musiałam
paradować w czarnej, seksownej sukience mini z czerwoną szarfą a
la miss. Była w rozmiarze 38, czyli gdybym była większa, miałabym
problem. Obsługa sklepu uśmiechała na mój widok, ale klienci
faktycznie częściej podchodzili, zwłaszcza jak byli to mężczyźni
bez towarzystwa swoich żon. Zawsze trzeba się uśmiechać i
rozmawiać z każdym klientem.
źródło: Siblings - agencja promocji i reklamy, fanapage facebook.com |
Materiały
szkoleniowe zawierają podstawowe informacje o produkcie, ale
niektóre firmy przerażają pod względem treści jaką tam
umieszczają. To prawda, od hostessy wymaga się, żeby była
specjalistą w tym co promuje, ale klienci też nie będą słuchać
banałów. Najbardziej uśmiałam się czytając materiały
promocyjne jednej z karm dla kota. „ Już po trzech dniach
spożywania naszej karmy X, klient będzie mógł zobaczyć w oczach
swojego kota wyraźny blask szczęścia”. Czy blask jego oczu pod
wpływem karmy faktycznie może się zmienić? Jakoś to mało
prawdopodobne...raczej najważniejszym przyczynkiem do jego szczęścia
będzie miłość właściciela, nie karma. Czy hostessy mówią
takie teksty klientom? Raczej nie, każdy produkt ma też swój
określony target. Jeśli hostessa widzi, że ma do czynienia z
klientem wykształconym, nie może się narazić na śmieszność
głupimi tekstami.
Ważna
jest też konkurencja. Hostessa dostaje dodatkowe informacje o
produktach konkurencji, o tym jakie wyniki ma promowana firma w
porównaniu z innymi. Ma tak zachęcić klienta, by ten nie zauważył
produktu konkurencji. Przyznam, że sprawdza się to w przypadku
klientów, którzy nie mają swoją ulubionej marki. Chętnie
podchodzą ( zwłaszcza na degustację) i zachęceni smakiem nie
patrzą już na inne produkty, ani na cenę, tylko biorą to, co
zasugerowała hostessa. Gorzej jest z klientami którzy mają już
swoje sprawdzone produkty. Ci nie są już tak podatni na promowany
produkt. Biorą z półki to po co przyszli i idą dalej.
Czy
hostessa przyciąga klienta? Tak, bo widok żywej istoty zachęcającej
do kupna, wzbudza zainteresowanie. Czy poprawia wyniki sprzedaży?
Nie zawsze. Czasami ciężko jest trafić do klienta, gdy promocja
nie jest bardzo atrakcyjna. Hostessa robi co może, ale nie można z
klienta robić idioty. Żyjemy w czasach kryzysu i często ludzie na
zakupy przychodzą z kartkami i kalkulatorami. Czy hostessa może
odpychać klienta? Tak. Kiedy jest nazbyt nachalna, zmęczona,
nieatrakcyjna. Będąc ostatnio na zakupach widziałam mężczyznę
promującego jedną ze znanych marek piwa. Jakoś nie zachęcał mnie
do kupna. Miał ogromny brzuch, w ogóle się nie uśmiechał i
chodził po tym markecie tak, jakby był tam za karę. To odpycha
klienta, dlatego trzeba powstrzymać własne emocje i czasami być
niezłym aktorem.
Warto
również wspomnieć, że hostessa służy za punkt informacyjny.
Klienci podchodzą z różnymi pytaniami. Ja osobiście(choć nie
powinnam na nie odpowiadać) pomagam. W miarę możliwości staram
się być miła, podpowiedzieć i przy okazji promować produkt.
Myślę,
że hostessing to ciekawy sposób reklamy. Gdy hostessa przyciągnie
do siebie klienta, to akcja jest skuteczna.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz