poniedziałek, 23 kwietnia 2012

Rebranding na przykładzie PKO BP cz. I


Bank PKO BP jest największym bankiem w tej części Europy. Dodatkowo szacuje się, że instytucja ta jest najcenniejszą polską marką finansową. Dokładna wartość marki nie jest znana, jednak mówi się, że wynosi ona około 3 mld zł.

PKO BP jest odbierany jako bank stabilny i bezpieczny. Można nawet powiedzieć, że utożsamia się go z symbolem tradycji naszego kraju. Fakt ten sprawia, że głównymi klientami banku są osoby starsze. Nie trudno więc zauważyć, że dla osób młodych bank ten jest mało atrakcyjny oraz mało nowoczesny. Łatwo rzuca się w oczy, że im młodsza grupa klientów banku, tym mniejsze są ich udziały.

Rosnąca konkurencja sprawiła, że aby utrzymać 30% udziału w rynku, PKO BP musiałoby rozpocząć walkę o nowe pokolenie klientów. Władze banku musiały więc skupić się na nowym targecie. Rezultatem tego jest projekt strategiczny, który obejmuje nowe rozwiązania dla kont indywidualnych. Ponadto plan obejmuje ulepszenie bankowości elektronicznej, wprowadzenie zbliżeniowych kart płatniczych czy też polepszenie standardów oddziałów i obsługi klienta.

Jednym ze sposobów na modernizację marki PKO BP jest oczywiście wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej. Nowe zmiany objęły zarówno oznakowanie zewnętrzne oddziałów czy też agencji banku, jak i modernizację szat graficznych materiałów komunikacyjnych.




Odnowienie wizerunku banku PKO BP dotyczyło również logotypu. Nastąpiła więc zmiana kolorystyki firmowej i zastosowanie nowego autorskiego kroju pisma (font PKO BP). W tej chwili bank ten jest pierwszą w Polsce tak dużą firmą posiadającą swój własny font.

Ze względu na tradycyjny charakter banku i wiernych klientów nowości w znaku nie mogło być zbyt dużo. Zresztą ogromne zmiany w logotypie nie były wymagane, ponieważ dotychczasowe logo było dobrze rozpoznawalne i pozytywnie kojarzone. Potrzebny był jedynie drobny lifting, gdyż stało się już zbyt staroświeckie. Natomiast nowy logotyp jest nowoczesny, a ponadto zachowuje ciągłość z historią oraz równocześnie komunikuje zmiany.

Obecny system identyfikacji wizerunkowej przygotowała agencja White Cat Studio przy ścisłej współpracy z Karolem Śliwką, czyli autorem znaku graficznego PKO BP. Każdy Polak z łatwością może powiedzieć, że logotyp tego banku przedstawia „skarbonkę”, która została zaprojektowana w 1967 roku czyli jeszcze w czasach Polskiej Republiki Ludowej.

Przy pracach nad samą typografią loga, projektanci zajęli się przede wszystkim właśnie samą typografią a także czcionką. Gruba, ciężka czcionka została zastąpiona lżejszą, lepiej komponującą się ze znakiem graficznym. Dodatkowo postanowiono usunąć niepotrzebną multiplikację. W ostateczności nazwa PKO pozostała w samym monogramie.

Jeśli chodzi o kolorystykę nowego logo, to kolor monety został zmieniony z pomarańczowego na czerwony, co zdaniem autorów jest akcentem polskości. Poza tym w barwach korporacyjnych zastosowano gradient. Wszystkie zmiany zostały dokonane ze względu na to, że stara wersja niestety przestała komunikować jakość. Natomiast nowy logotyp jest zdaniem specjalistów od marketingu oraz Public Relations bardziej dostojny.


Brak komentarzy: