Nie od dziś wiadomo, że Media Martkt reklamuje się za pomocą
bardzo oryginalnych środków. Każdy zna chyba slogan reklamowy: „Nie dla
idiotów!”, który nieodłącznie kojarzy się właśnie z tą siecią supermarketów ze
sprzętem RTV i AGD. Najnowsza kampania również zaskakuje i ocenić ją trzeba
jako trafną.
Podczas kiedy prawie każdy wykorzystuje zbliżające się
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które rozegrane zostaną w Polsce i na
Ukrainie, do promocji swoich produktów czy usług, Media Markt postawiło na
odmienną strategię. Firma ogłasza wszem i wobec, że… nie sponsoruje Euro! To z
pewnością ciekawy i niebanalny zabieg. Wykorzystana zostaje największa impreza
sportowa w historii Polski, ale nie wprost, lecz poprzez negację. To dobre
działanie także pod względem prawnym. Oficjalni sponsorzy turnieju skarżą się,
że inne firmy wykorzystują w reklamie motywy piłkarskie w oczywisty sposób
nawiązujące do Euro. Sponsorzy oficjalni zapłacili grube miliony za to, by byli
kojarzeni z imprezą, a, jak się okazuje, Polacy myślą, że są nimi inni. Najczęściej
mylą ich też z firmami wspierającymi polską reprezentację, czyli Biedronką i
Warką. Więcej przeczytać o tym możecie w tym artykule:
Firmie Media Markt, mimo że wykorzystuje motyw Euro w swojej
kampanii, nie można nic zarzucić, bo przecież mówi wprost, że „nie sponsoruje
mistrzostw”. Jest to znakomity chwyt marketingowy, który pozwala na bezprawne
wykorzystywanie wielkiej imprezy, bez dodatkowych kosztów czy konsekwencji.
Trzeba również przyznać, że samo hasło jest chwytliwe i przyciąga uwagę. Fakt,
że ktoś oficjalnie przyznaje, że nie sponsoruje jakiejś imprezy, rodzi pytanie
„dlaczego?”. Sam zainteresowałem się tą kampanią reklamową, gdy w supermarkecie
zobaczyłem pracownika Media Marktu z firmową koszulką posiadającą napis: „Nie
sponsorujemy mistrzostw!”.
Kampania ruszyła w lutym i potrwa do Mistrzostw Europy,
czyli do czerwca. Za jej opracowanie i przeprowadzenia odpowiedzialne są dwie
agencje: Opus B oraz Demner, Merlicek & Bergmann. Swoim zasięgiem obejmuje
ona wszystkie rodzaje mediów – od telewizji przez internet i prasę po radio. W
telewizji można zresztą spotkać się już z takimi oto reklamami, na które sam
kilkukrotnie trafiłem:
Osoby odpowiedzialne za marketing w Media Markt tłumaczą, że
kampania ma na celu prowokować oraz szydzić z „gorączki” Euro. Jest skierowana
do kibiców, którzy chcą „śledzić
mistrzostwa (…) wygodnie, w domu z pozycji kanapy i w telewizorze o najwyższej
rozdzielczości, w technologii 3D”, jak przeczytać można w informacji
prasowej. Stąd też zastosowanie hasła: „Nie sponsorujemy gwiazdorów futbolu!
Sponsorujemy kibiców!”, które ma zwrócić uwagę na niskie ceny telewizorów. UEFA
– Europejska Federacja Piłkarska krytykuje działania podobne do tych będących
autorstwem Media Markt, jednak sama przyznaje, że takie sprawy są trudne. Nie sposób
jednak nie zgodzić się z ich stwierdzeniem, że, mimo iż nie do końca uczciwe, to
podobne zabiegi są bardzo inteligentne. A o to przecież chodzi w reklamie.
O marketingu pasożytniczym przed Euro 2012 przeczytać
możecie tutaj:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz