niedziela, 15 kwietnia 2012

"Nie sponsorujemy mistrzostw!"


Nie od dziś wiadomo, że Media Martkt reklamuje się za pomocą bardzo oryginalnych środków. Każdy zna chyba slogan reklamowy: „Nie dla idiotów!”, który nieodłącznie kojarzy się właśnie z tą siecią supermarketów ze sprzętem RTV i AGD. Najnowsza kampania również zaskakuje i ocenić ją trzeba jako trafną.

Podczas kiedy prawie każdy wykorzystuje zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które rozegrane zostaną w Polsce i na Ukrainie, do promocji swoich produktów czy usług, Media Markt postawiło na odmienną strategię. Firma ogłasza wszem i wobec, że… nie sponsoruje Euro! To z pewnością ciekawy i niebanalny zabieg. Wykorzystana zostaje największa impreza sportowa w historii Polski, ale nie wprost, lecz poprzez negację. To dobre działanie także pod względem prawnym. Oficjalni sponsorzy turnieju skarżą się, że inne firmy wykorzystują w reklamie motywy piłkarskie w oczywisty sposób nawiązujące do Euro. Sponsorzy oficjalni zapłacili grube miliony za to, by byli kojarzeni z imprezą, a, jak się okazuje, Polacy myślą, że są nimi inni. Najczęściej mylą ich też z firmami wspierającymi polską reprezentację, czyli Biedronką i Warką. Więcej przeczytać o tym możecie w tym artykule:


Firmie Media Markt, mimo że wykorzystuje motyw Euro w swojej kampanii, nie można nic zarzucić, bo przecież mówi wprost, że „nie sponsoruje mistrzostw”. Jest to znakomity chwyt marketingowy, który pozwala na bezprawne wykorzystywanie wielkiej imprezy, bez dodatkowych kosztów czy konsekwencji. Trzeba również przyznać, że samo hasło jest chwytliwe i przyciąga uwagę. Fakt, że ktoś oficjalnie przyznaje, że nie sponsoruje jakiejś imprezy, rodzi pytanie „dlaczego?”. Sam zainteresowałem się tą kampanią reklamową, gdy w supermarkecie zobaczyłem pracownika Media Marktu z firmową koszulką posiadającą napis: „Nie sponsorujemy mistrzostw!”.

Kampania ruszyła w lutym i potrwa do Mistrzostw Europy, czyli do czerwca. Za jej opracowanie i przeprowadzenia odpowiedzialne są dwie agencje: Opus B oraz Demner, Merlicek & Bergmann. Swoim zasięgiem obejmuje ona wszystkie rodzaje mediów – od telewizji przez internet i prasę po radio. W telewizji można zresztą spotkać się już z takimi oto reklamami, na które sam kilkukrotnie trafiłem:



Osoby odpowiedzialne za marketing w Media Markt tłumaczą, że kampania ma na celu prowokować oraz szydzić z „gorączki” Euro. Jest skierowana do kibiców, którzy chcą „śledzić mistrzostwa (…) wygodnie, w domu z pozycji kanapy i w telewizorze o najwyższej rozdzielczości, w technologii 3D”, jak przeczytać można w informacji prasowej. Stąd też zastosowanie hasła: „Nie sponsorujemy gwiazdorów futbolu! Sponsorujemy kibiców!”, które ma zwrócić uwagę na niskie ceny telewizorów. UEFA – Europejska Federacja Piłkarska krytykuje działania podobne do tych będących autorstwem Media Markt, jednak sama przyznaje, że takie sprawy są trudne. Nie sposób jednak nie zgodzić się z ich stwierdzeniem, że, mimo iż nie do końca uczciwe, to podobne zabiegi są bardzo inteligentne. A o to przecież chodzi w reklamie.

O marketingu pasożytniczym przed Euro 2012 przeczytać możecie tutaj:

Brak komentarzy: