Public
relations, propaganda i reklama mają podobne cele, do których należą zmienianie
postaw, wywieranie wpływu na opinię publiczną i opinię prywatną czy zachęcanie
do nabywania dóbr i usług. Jednak metody wykorzystywane do osiągnięcia tych
celów są zdecydowanie różne, wręcz odmienne. Choć dziedziny te mają pewne
elementy wspólne i czasami zdarza się, że wykorzystują na wzajem swe techniki,
ich filozofia jest zupełnie inna, a zatem nie powinny być mylone.
Reklama jest sposobem
prezentowania oferty sprzedaży przez określonego przedsiębiorące - sprzedawcę,
które przebiega w formie masowej, odpłatnej i bezosobowej. Klasyfikację reklamy
możemy dokonać w zależności od kryterium. Z punktu widzenia przedmiotu reklamę
podzielimy na: reklamę produktu i reklamę firmy.
Reklama jako
instrument służący działaniom promocyjnym, znana jest od wielu wieków. Dąży ona
do zmiany biernego klienta w aktywnego nabywcę, zatem musi posługiwać się
perswazją. Reklama kształtuje trendy, wpływa na system wartości człowieka.
Człowiek dojrzewa, zmienia się, a wraz z tym zmieniają się jego poglądy na
świat, dzieje się to również za sprawą reklam. Każdy człowiek odbiera przekaz
reklamowy w inny sposób, bardzo indywidualnie. Reklama od czasów rozwoju
mediów, standardów życia, rozwoju rynku wszelkiego rodzaju produktów,
wszystkiego co wiąże się z handlem stała się bardzo ważnym elementem w jego
procesie. Z biegiem lat rola reklamy w pewien sposób ewoluowała, jej elementy
musiały zostać rozbudowane. Spowodowane było to stale rosnącą konkurencją na
rynku i walką o klientów.
Public Relations to instrument
komunikacji marketingowej, który zmierza do kreowania, podtrzymywania i
utrwalania wzajemnie korzystnych stosunków pomiędzy przedsiębiorstwem lub
określoną instytucją oraz daną grupą odbiorców (tzw. publics).
Celem public
relations jest odpowiednie oddziaływanie na odczucia lub przekonania klientów,
kształtowanie ich przychylnych opinii, tworzenie korzystnego wizerunku firmy
oraz odpowiednie reagowanie na niekorzystne informacje. Istotą public relations
jest werbalizacja marki w sposób, który zachęci media do mówienia o produkcie
lub usłudze. To słowa dają wiarygodność przekazowi. Działania public relations
nie przynoszą efektów natychmiast mają perspektywę długoterminową.
Propaganda
jest to celowe działanie zmierzające do ukształtowania określonych poglądów i
zachowań zbiorowości lub jednostki, polegające na perswazji intelektualnej i
emocjonalnej (czasem z użyciem jednostronnych, etycznie niewłaściwych lub nawet
całkowicie fałszywych argumentów). Gdy propaganda zmierza do upowszechnienia
trwałych postaw społecznych, poprzez narzucenie lub zmuszenie odbiorców do
przyjęcia określonych treści, wtedy stanowi jeden z elementów indoktrynacji. Najważniejszym
zadaniem propagandy jest wpływanie na postawy odbiorców, a co za tym idzie, na
ich działanie – zgodne z intencjami nadawcy.
Odbiorca środków masowego przekazu
pozostaje pod wpływem oddziaływania informacji o różnym charakterze, powinien
mieć świadomość, czy ma do czynienia z przekazami dziennikarskimi, reklamowymi,
czy z zakresu public reletions. Mają one różne funkcje i zadania, jednak w środkach masowego przekazu
następuje proces zacierania różnic między różnego typu przekazami. Zaczynają
dominować przekazy perswazyjne przygotowane przez dziennikarzy, zwłaszcza o
charakterze public relations.
Wiele osób myli
public relations z działaniami reklamowymi. Należy jednoznacznie rozdzielić oba
te pojęcia. Przede wszystkim reklama nie stanowi samodzielnej strategii, jest jedynie narzędziem w działalności
marketingowej. Istnieje znacznie więcej różnic pomiędzy tymi dwoma pojęciami. A
mianowicie inny jest ich cel. Reklama jest całkowicie podporządkowana funkcji
perswazyjnej, bardzo często agresywnej. Reklama powinna ujmować pomysłem,
sloganem, poczuciem humoru w celu przekonania potencjalnych klientów do
wybrania właśnie tego produktu lub usługi. Podczas gdy świat public relations
to świat ludzi informacji: przekazują oni jedynie komunikat dotyczący
konkretnej sprawy. Nie stosuje się tutaj żadnych strategii.
Również inny
jest też charakter odbiorcy reklamy i public relations. Widz zazwyczaj oczekuje
spełnienia potrzeby konsumpcyjnej. Jest stateczny, oczekuje zachęty, nie dając
nic w zamian. Odbiorca reklamy jest osobą bierną podczas przepływu informacji.
Sam proces przebiega jednostronnie. Public relations ma za zadanie spełnić
potrzebę odbiorcy, wymagającego konkretnych informacji. Odbiorca chce być
poinformowany. Zadaniem public relations jest nawiązanie relacji i dialogu,
usprawniających przepływ danych.
Kolejna
zasadnicza różnica: reklama zaadresowana jest do każdego. Z góry zakłada, że
wszyscy są konsumentami. Nie są wprowadzane wariacje na temat danej reklamy, po
to, by zebrać przed sobą konkretnych odbiorców. Public relations takie układ
zakłada, różnicując adresatów informacji – grupy docelowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz