niedziela, 8 kwietnia 2012

Ciemna strona reklam społecznych


Cel reklamy społecznej jest prosty – uświadomić. Jednak w dzisiejszych czasach coraz mniej ważne jest to, CO się uświadamia, a JAK. I nie chodzi tu o konkretne tematyki kampanii społecznych, ale bardziej o rywalizację między organizacjami i sposób tworzenia takich kampanii. Gdy przyjrzymy się temu bliżej, możemy zauważyć, że temat przechodzi na dalsze tło, a najistotniejsze staje się wykonanie.  

Nie ważne co, ważne jak!
                Reklamy społeczne, niezależnie od tego czy maja formę plakatu, skeczu czy bardziej rozbudowanych działań są jednymi z najlepiej przygotowywanych przedsięwzięć. Muszą przyciągnąć uwagę – w końcu mówią o rzeczach ważnych. Obecnie jednak coraz częściej odbiorca skupia się na pomyśle i wykonaniu. Temat kampanii niestety umyka. Dowodem na to możemy mieć akcję zapobiegającą wypadkom drogowym „Drogi zaufania – zegary śmierci”. Przy drogach umieszczono tablice, na których jest liczba zabitych pieszych na tych drogach, a obok leżą czarne worki stylizowane na zwłoki. Taka akcja zaciekawia, jednak jedynie nieliczni kierowcy zwalniają czy bardziej uważają na drogach. Nawet częstszym tematem jest nie to, ile osób zginęło przez nieuwagę kierowców, ale czy taka kampania nie jest zbyt szokująca i kontrowersyjna. 

http://www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl/_portal/news/13221363184ece32fe00b52/Na_drodze_mo%C5%BCe_by%C4%87_Nie%28Bezpiecznie%29!.html


Wyładowanie artystyczne
                Ważne jest również to, kto daną kampanię czy reklamę wykonuje. W pierwszych stadiach rozwoju reklam społecznych tworzyli je pomysłodawcy, czyli były to zazwyczaj fundacje, organizacje charytatywne oraz jednostki terytorialne. Z upływem czasu i prężnym rozwojem technik reklamy, wykonanie reklam zostało powierzone agencjom reklamowym. Te mogąc się wykazać zaczęły kampanie społeczne w coraz to nowszy sposób unowocześniać. Obecnie, w niektórych przypadkach możemy mówić o przeroście formy nad treścią w tym znaczeniu, że sama wizja artystyczna danego tematu jest ciekawsza niż sam temat.  Agencje reklamowe decydują się również na wykonywanie kampanii społecznych ze względu na prestiż, który takie akcje im podnoszą.

Komercja i walka o ofiarodawcę
                W tym wszystkim zaczyna się pojawiać konkurencja. Organizacje charytatywne obecnie zaczynają się prześcigać w reklamach – ta, która będzie bardziej szokująca i odbije się większym echem, najprawdopodobniej będzie najbardziej skuteczna. A im większa jest jej skuteczność, tym więcej datków spłynie od ofiarodawców. Obecnie działa tyle fundacji organizacji charytatywnych, które potrzebują dofinansowań z kieszeni osób prywatnych, że nieunikniony jest wyścig pomiędzy nimi. A reklama społeczna jest jedną z konkurencji tego wyścigu.
A my dalej swoje
                Reklamy i kampanie społeczne są w dzisiejszych czasach tematem wielu kontrowersji. Z jednej strony pełnią role informacyjną i uświadamiają dany problem społeczeństwu. Jest to na pewno plusem. Jednak z drugiej strony, często zdarza się, że technika wykonania danej reklama ciekawi bardziej niż problem, o jakim dana reklama społeczna reklamuje. To jak będziemy odbierać dane reklamy zależy wyłącznie od nas samych. Czy będziemy czekać na coraz bardziej szokujące i bezpruderyjne kampanie czy może zastanowimy się nad problem odnosząc go do prywatnej sytuacji życiowej?

Karolina Kwiatkowska

Brak komentarzy: