Reklama to także rodzaj komunikatu. Tym co wyróżnia reklamę
polityczną od niepolitycznej jest polityczny charakter nadawcy przekazu,
polityczny temat/treść, polityczny cel (którym jest zdobycie lub utrzymanie
poparcia wyborców). Innymi czynnikami są formy prezentacji produktu i –w systemach
demokratycznych- pełna kontrola nadawcy nad komunikatem (kontrola odnosząca się
do treści i formy komunikatu).
Ponieważ wskutek działalności wolnych mediów, ostateczny
wygląd większości politycznych komunikatów pozostaje poza kontrolą polityków, ta
pełna kontrola, która daje reklama ma dla nich duże znaczenie. Reklama
polityczna staje się więc ‘środkiem
bezpośredniego, niemediowanego komunikowania’. Pełną kontrolę nad przekazem
zapewnia głównie odpłatność reklamy. Jeśli nadawca płaci za reklamę, to ma
wolność w jej ostatecznym wyglądzie. Wolność ograniczoną jedynie prawem i zasadami
obowiązującymi w danym medium.
Wyrażenie ‘reklama polityczna’ najczęściej utożsamiane jest
z reklamą wyborczą. To przecież w okresie przed wyborami politycy najwięcej
energii poświęcają na promowanie siebie, swoich idei. Reklamy wyborcze stanowią
ogromną większość wszystkich reklam politycznych, stąd to utożsamienie reklamy
politycznej z kampanią wyborczą.
Telewizyjna reklama polityczna by być skuteczna, musi
realizować ‘strategiczne funkcje retoryczne’ (lub jedną z nich), które różnie opisywane są przez badaczy
tego tematu. Wyróżnia się:
1)
Reklamę pozytywną - zachwalanie, wspieranie, zwiększanie
wiarygodności i poparcia obiektu reklamy
2)
Reklamę negatywną - obniżanie wiarygodności i
poparcia dla przeciwników
3)
Reklamę reaktywną - odpowiedzi na zarzuty
przeciwników
4)
Reklamę porównawczą – kontrastowanie obiektu
reklamy z jego przeciwnikami
Najczęściej spotykana jest realizacja funkcji pozytywnej i negatywnej.
Przykłady reklam politycznych:
pozytywna:
negatywna:
porównawcza:
Inny typ podziału funkcji reklam odnosi się do apeli reklamowych. Są to:
1)
Apele odwołujące się do wyboru przyszłych rozwiązań
politycznych
2)
Apele odwołujące się do satysfakcji z
dotychczasowej polityki
3)
Apele ‘dobrotliwego przywódcy’ skupiające się na
wizerunku obiektu reklamy
4)
Apele odwołujące się do rytuału wyborów,
podkreślające mit wspólnoty politycznej
Kolejność prezentowania poszczególnych reklam w ciągu
kampanii również ma znaczenie. Początkowo chodzi o zwiększenie identyfikacji i
rozpoznawalności obiektu reklamowanego, promocję nazw i nazwisk. Następnie reklamy
polityczne uzasadniają i prezentują swój program wyborczy. Kolejnym etapem jest
atak na politycznych oponentów, a w końcu kreowanie wizji przyszłości.
W politycznej reklamie telewizyjnej, jak i w każdej innej
reklamie, nic nie jest przypadkowe. Każdy element (ruch, światło, kolor, mowa
ciała, akcja, charakter postaci, muzyka, słowa,…) ma przyciągnąć i zatrzymać
uwagę, zapaść w pamięć i wreszcie przekonać do swoich racji – oddania głosu na
danego kandydata/partię polityczną.
Reklamy polityczne dają politykom możliwość łatwego dotarcia
do (potencjalnych) wyborców. Szczególnym i ważniejszym medium, przez które mogą
to uczynić, jest telewizja. To dzięki niej można swobodniej manipulować przekazem,
podkreślać jedynie pożądane cechy obiektu reklamowanego, a pomijać te negatywne.
To telewizja sprawia, że może częściej zwracamy uwagę na słowa, a nie na czyny
polityka. Ważniejsza staje się otoczka, a mniej ważny merytoryczny aspekt
polityki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz