niedziela, 1 maja 2011

Sponsoring jako forma reklamy

Początki…



Sponsoring jest dziedziną, która wyrosła z instytucji mecenatu. Za twórcę mecenatu uznaje się Gaiusa Cilniusa Mecenasa. Za początki sponsoringu uznaje się lata 20. XX wieku. Mecenat jest bezinteresownym wspieraniem różnych dziedzin sztuki, nauki, sportu. Sponsoring nastawiony jest na zysk – i to stanowi najważniejszą różnicę pomiędzy sponsoringiem a mecenatem.








Gaius Cilnius Mecenas

zródło: romanus.historicus.pl



Sponsoring a reklama



Sponsoring, podobnie jak reklama, służy komunikacji reklamującego bądź sponsora z pewną grupą odbiorców. Znaczną różnicę stanowi jednak fakt, iż reklama „wspiera” jakiś konkretny produkt lub usługę, z kolei celem sponsoringu jest stworzenie czy wspieranie pozytywnego wizerunki przedsiębiorstwa, marki. Spotykane są stwierdzenia, że sponsoring stanowi pośrednią formę reklamy. Sponsor, wspierając różne akcje, festiwale, wydarzenia oddziałuje swymi działaniami na konsumentów jedynie pośrednio – bo nie przez produkt.




zródło: czarodziejskagora.org

Świadczenia w ramach sponsoringu



Są różne sposoby sponsorowania. Najczęstsze z nich to świadczenia pieniężne – sponsor jednorazowo lub regularnie udziela dofinansowań. Innym typem są świadczenia rzeczowe. W tym wypadku są to wyposażenia w produkty sponsora, np. sprzęt sportowy. Kolejne to świadczenie usług. Może to być organizacja imprez, zapewnienie transportu czy organizacja kolportażu ulotek.



zródło: goryonline.pl



Świadczenia na rzecz sponsora



Sponsorowany podpisując umowę ze sponsorem zgadza się przestrzegać pewnych zasad i warunków przedsięwzięcia. W zamian za pewne świadczenia, zobowiązuję się do pewnych działań. Może to być na przykład reklama w trakcie imprez – np. bilety ze znakiem sponsora, plakaty, nadruki na ubraniach sportowców. Innym ze świadczeń sponsorowanego jest zezwolenie na sprzedaż produktów sponsora podczas imprez czy bezpośredni udział sponsorowanego w reklamie firmy.




Społeczeństwo a sponsoring



Prawie 30 % Polaków bierze pod uwagę działania sponsorskie przy dokonywaniu zakupu. Należy jednak zaznaczyć, że co drugi deklaruje, iż podejmowanie działań sponsorskich przez firmy, nie wpływa na jego ocenę firm. Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia wnioskuje, że społeczeństwo polskie zaczęło dostrzegać społeczne korzyści wpisane w sponsoring. Przekonanie o jego korzyściach wzrosło do 60 %.


zródło: e-sukces.pl




Źródła:
- newsline.pl
- Encyklopedia Zarządzania
- Sam Black – Public Relations


Brak komentarzy: