niedziela, 1 maja 2011

Pepsi placement

         Ciekawą formą reklamy jest reklama typu product placement. Określenie to pochodzi z języka angielskiego i znaczy dosłownie „umieszczenie produktu”. Jest to jedna z technik propagandy, używana najczęściej jako środek reklamy produktów lub usług w filmach kinowych. Mechanizm polega na umieszczeniu produktu w środku przekazu w taki sposób, żeby przemawiał on do podświadomości odbiorcy i zachęcał go do zakupu bez przekazywania oczywistej i otwartej reklamy. 

Technika to rozwinęła się w USA, ale w dzisiejszych czasach opłacanie reżyserów powszechne jest także w Polsce. Technika ta zdobywa coraz większe znaczenie w produkcji filmów – głównie jako ważny element jego finansowania.

Przykładem takiej reklamy jest fragment filmu Bad Boys II, propagujący firmę Pepsi.



Ciężarówka ze znakiem towarowym firmy Pepsi pokazana jest jako tło do zdarzeń w filmie. Film jest produkcji amerykańskiej, przez co polski widz zachowuje pewien dystans co do realności ukazanych tam wydarzeń. Na polskich ulicach raczej nie widujemy gangsterskich porachunków.  Jednak firma Pepsi jest obecna nawet tam. Rodzi się więc przekonanie, że Pepsi jest obecna w codziennym życiu i nawet w filmie przypadkowo może przejechać ciężarówka z jej logo. Powoduje to, że produkt wydaje nam się bardziej dostępny, bliższy, a w ostateczności wręcz niezbędny. 

W product placement nie mamy do czynienia z otwartym przekazem reklamowym, mimo to ta scena z filmu nadała Pepsi nieco zwyczajności, przez co przybliżyła markę potencjalnemu klientowi. Widz w kinie uważnie śledzi przebieg filmu, a więc z pewnością dostrzeże reklamę, która przypomina nam o istnieniu Pepsi i tym samym sugeruje jej zakup.

Brak komentarzy: