Gdy tradycyjne metody, takie jak wielometrowe billboardy czy plakaty, już nie skutkują z pomocą reklamodawcom przychodzi alternatywna metoda zwrócenia zainteresowania klientów jaką jest marketing zapachowy.
Co to właściwie jest?
Marketing zapachowy to bezpośrednie oddziaływanie producentów na zmysł powonienia klientów. Określone zapachy maja za zadanie wpłynąć na nastrój konsumentów, sprawić by klient wyszedł ze sklepu zadowolony niosąc nie jedną, nie dwie, ale trzy i więcej rzeczy, których wchodząc do sklepu nie planował kupić.
Jak zgodnie twierdzą specjaliści, to emocje wpływają na podejmowane przez nas decyzje. Idealnym sposobem dotarcia do nich są właśnie zapachy. Ale nie mogą to być zapachy przypadkowe. Musza być tak wyselekcjonowane aby pasowały do danej sytuacji, miejsca, produktu. Przykładem może być zapach świeżego pieczywa unoszący się tuż po wejściu do supermarketu. Zapach ten ma przywołać zakorzenione w nas wspomnienia rodzinnego domu, wspólnych śniadań, etc. Sprawia on, że czujemy się głodni. Mało tego, kupując pieczywo automatycznie wzrasta sprzedaż masła i dżemu, które umiejscowione są obok stoiska z chlebem.
Zapachy wpływają także na atmosferę danego miejsca i sposób w jaki je zapamiętujemy.
W głównym salonie Samsunga w Nowym Yorku roznosi się zapach melona. Zapyta ktoś dlaczego? Ano dlatego, że człowiek kojarzy ten zapach z odpoczynkiem, zagranicznym wyjazdem, morzem. Celem jest oczywiście maksymalizacja zysków, sprawienie by klienci nie przestraszyli się cen.
W Japonii zauważono, że zapach olejku cytrynowego unoszący się w biurze pracy sprawia, że Japończycy pracujący przy komputerach popełniają o 54 % mniej błędów.
Jak dobierane są zapachy?
Wszystko zależy od tego, jaki efekt chcemy uzyskać. Jeśli chodzi o zapachy, które mają za zadanie wywołać uczucie łaknienia, tutaj idealnym przykładem, prócz umieszczania piekarni czy pompowania sztucznego aromatu przez sufit supermarketu, może być zapach świeżego bekonu.
Jeżeli zapach ma podnieść prestiż stosuje się mango bądź bambus.
Gdy naszym celem jest uspokojenie klientów czy pracowników, pomieszczenia aromatyzuje się zapachem lawendy, mandarynki bądź cynamonu. Aromat cytrusów wykorzystywany jest także by podnieść koncentrację, pobudzić do działania.
W ekskluzywnych sklepach wyczuwalny jest aromat drogich perfum, którego zadaniem jest zatrzymanie klienta w danym miejscu przez dłuższy czas.
Aromaterapia, jak wiadomo, ma za zadanie zwiększyć sprzedaż danego produktu, a co za tym idzie - przychody danej firmy. Jej zadaniem jest także wzbudzenie wśród klientów poczucia bezpieczeństwa, sprawienie by dostrzegli oni, że obsługa jest kompetentna, że traktuje ich z należytą wyrozumiałością.
Aby spotęgować efekt danego zapachu warto połączyć go z oddziaływaniem na pozostałe zmysły np. zmysł wzroku. Jako przykład można tu wskazać promocję wódki o smaku grejpfrutowym. Producenci, prócz unoszącego się zapachu tychże owoców, umieścili dekoracje składające się z grejpfrutów.
Jaki powinien być idealny zapach?
Przede wszystkim na tyle oryginalny, żeby kojarzył się z jedną, konkretną marką. Powinien także budzić pozytywne odczucia
Miejscami w których korzysta się z marketingu zapachowego są hotele, supermarkety, gabinety lekarskie i stomatologiczne ale także biura pracy oraz sale konferencyjne.
Istnieją wyspecjalizowane firmy, które zajmują się komponowaniem odpowiednich zapachów. Czas przygotowania odpowiedniej mieszanki to około 6 tygodni. Cena jaką przyjdzie nam zapłacić za wykorzystanie tego chwytu marketingowego to około 2400 zł. Warto dodać do tego cenę wkładów zapachowych (150-200 zł) oraz maszyny, która będzie rozpylała aromat (ok 1,2 tys. zł). W początkowej fazie zadaniem takiej firmy jest znalezienie odpowiedniej mieszanki zapachowej, która pasować będzie do pomieszczenia, do danego produktu, która przyniesie zysk a nie straty.
Zbigniew Chrobak - specjalista od marketingu zapachowego, wyjaśnia, że zapach ma być delikatny, subtelny, nie może natomiast męczyć czy powodować przyzwyczajenia.
Jako ciekawostkę warto tutaj dodać, że najbardziej rozpoznawalnym i lubianym przez ludzi zapachem nie jest czekolada, nie są kwiaty, nie są nawet pieniądze a jest nim... waniliowy zapach pudru dla niemowląt, który przywołuje w nas skojarzenia z dzieciństwem.
Podsumowując - zapachy wywierają ogromny wpływ na nasze zachowanie. To właśnie węch jest tym pierwotnym zmysłem dzięki któremu już nasi przodkowie zdobywali pożywienie, znajdywali życiowe partnerki. W Polsce marketing zapachowy dopiero raczkuje, jednak już dziś wielu specjalistów wzięło sobie do serca słowa Patricka Suskinda - ,,Kto ma władzę nad zapachami, ten ma władzę nad sercami ludzi”, widząc przyszłość w tej dziedzinie marketingu.
Źródła:
-,,Zakupologia"M.Lindstrom-Prawdy i kłamstwa o tym dlaczego kupujemy
-http://www.swiatlo.tak.pl/oswietlenie/images/pieczywo.jpg
-http://zapachowy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=487
-http://elmasrigroup.pl/files/Image/aromatherapy-bottles.jpg
-http://blog.studiotania.pl/archives/263
-http://blog.studiotania.pl/archives/263
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz