Pytanie zadane w tytule spędza sen z powiek wielu ekspertom w dziedzinie reklamy i marketingu. Amerykański teoretyk i praktyk marketingu Jack Trout pomaga na nie odpowiedzieć i daje wiele wskazówek, w swoich książkach, jak wyróżnić własny produkt. Chciałbym w skrócie przytoczyć co może być dobrym wyróżnikiem, a co nie.
Przede wszystkim nie opłaca się:
1) stawiać na jakość i orientacje na klienta - można się spytać: dlaczego? Otóż odpowiedź będzie bardzo prosta - jakość w obecnych czasach nie jest atutem - jest obowiązkiem!2) kreatywność - często w swojej kreatywności specjaliści posuwają się za daleko, a klient może zadawać sobie pytanie: "o co do cholery chodzi?"3) cena - każdy może obniżyć cenę i dostosować ją do aktualnej sytuacji, nie jest więc ona żadnym wyróżnikiem4) szerokość asortymentu - w obecnym natłoku produktów ilość nie robi na nikim wrażenia, jest czymś naturalnymDobrym wyróżnikiem może być natomiast:
1) bycie pierwszym - dla uzasadnienia: Harvard był pierwszym amerykańskim collegem, dlatego w świadomości pozostaje jako najlepszy, bycie pierwszym zawsze się opłaca2) zawłaszczenie atrybutu - coś kojarzymy z czymś - na przykład: Biedronka - niskie ceny, Marylin Monroe - piękna kobieta, jest to według autora najlepszy sposób na wyróżnianie się
3) przywództwo - chęć bycia kojarzonym z kimś najlepszym przywódcą, jeśli wszyscy naokoło kupują samochody Toyoty, to też wole kupić samochód Toyoty, a nie Forda (choć niekoniecznie Toyota musi być lepsza)
4) tradycja - ma ona podłoże psychologiczne, zachęca przynależeniem do pewnej historii, ciągłości, jest to zdecydowanie sposób na wyróżnienie się
5) preferencje klientów - specjalizacje, obecnie sklepy specjalizujące się w czymś konkretnym mogą osiągnąć sukces, w domach towarowych trudno cokolwiek znaleźć
6) najnowsze osiągnięcia i popularność - ludzie chcą czegoś nowego, lepszego, a na fali popularności można się wznieść na sam szczyt
Wyróżnienie swojego własnego produktu stanowi sedno udanego marketingu. Jest kluczem do przetrwania firmy na rynku pełnym niezliczonej ilości towarów. Podsumowując, można zacytować tytuł książki J. Trouta: "Wyróżniaj się lub zgiń!"
Piotr Grygiel
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz