Poddam analizie reklamę firmy PLUS GSM oraz świat, jaki jest w niej ukazany. Dlaczego akurat tę reklamę? Emitowana była wiele lat temu, a nadal jest w mojej pamięci. No i to dobry przykład tego, że w reklamie można pokazać coś pięknego.
Pierwszym elementem, który zwraca uwagę, jest muzyka. Pozytywne brzmienie piosenki wprowadza przyjazną atmosferę, a sam komunikat reklamowy wydaje się być miły i ciepły.
Reklama jest zbiorem symbolicznych obrazów: z początku: starości, kłótni, zagubienia, samotności. Są to stany, których najbardziej boi się każdy człowiek, sprawiają one ból i powodują smutek. Obraz ten spotęgowany jest dodatkowo hasłami typu: „mieliśmy sobie tyle do powiedzenia”, „przestaliśmy ze sobą rozmawiać”, a także słowami piosenki zespołu INXS, mówiącej o zranieniu i łzach.
Mimo to reklama ma pozytywny wydźwięk, nakłania nas do „zmiany na plus”, czyli zmiany na lepsze. (Tutaj jest to bardzo sprytnie wykorzystane, ponieważ PLUS to jednocześnie nazwa marki reklamowanych telefonów). Kolejne obrazy przedstawiają m.in. narodziny nowego życia, radość ze spotkania ojca z synem, wygrany mecz, pocałunek, grono przyjaciół, wspólną zabawę i w końcu ludzi patrzących w jednym kierunku. Reklama promuje telefony, ale odnosi się do całego życia, sugeruje poniekąd, że jeżeli będziemy mieć telefon firmy PLUS, to nasza przyszłość będzie lepsza: będziemy w stanie przerwać milczenie i nawiązać pozytywne kontakty z ludźmi. Każda reklama posiada takie drugie dno, coś pozornie oczywistego (jak fakt, że firma PLUS GSM reklamuje telefony), ale tym samym nie nawołuje jednoznacznie do zakupu. Taką rolę pełnią tu sugestie. Widz czuje się dowartościowany, zauważa się jego inteligencję. Fakt niekierowana bezpośredniej zachęty do zakupu sprawia, że mamy ochotę oglądać tę reklamę, wydaje nam się przyjemna i pomysłowa.
Producenci, aby marka została zapamiętana, stosują slogany, w tym wypadku także przeróżne hasła. Stanisław Kuśmierski w książce „Reklama jest sztuką” określa slogan jako „łatwą do zapamiętania, często powtarzaną frazę lub hasło propagującą jakąś wartość, reklamującą towar, usługę lub firmę”. Slogany często wchodzą do języka potocznego. Działają na zasadzie skojarzeń.
Slogan w tej reklamie brzmi: „Jutro zaczyna się dziś”. Nawiązuje to do powiedzenia: „Co masz zrobić jutro, zrób dzisiaj”. Nakłania nas do aktywności i myślenia o przyszłości, która według reklamy wiąże się z marką firmy PLUS GSM. Pozostawiona jest jednak pewna swoboda, klient ma prawo sam wybrać, jak też mówi reklama: „Przyszłość jest w naszych rękach”. To wszystko ma zmotywować potencjalnego klienta do działania, np. do zakupu.
Wykreowany świat jest z pozoru rzeczywisty, ale wyidealizowany. Każdy z nas chciałby się w nim znaleźć . Reklama sugeruje, że „będziemy lepiej słyszeć i więcej widzieć”, gdy tylko skorzystamy z oferty firmy. Reklama ma charakter patetyczny a oddziaływanie na ludzkie emocje i pokazywanie uczuć wpływa pozytywnie na jej obiór.
Myślę, że ta reklama zakorzeniła w świadomości odbiorców, że PLUS GSM to przyjemna i poważna marka. Trochę szkoda, że zrezygnowali z tego typu reklam obecnie. Spowodowane jest to pewnie tym, że osiągnęli swój cel – ich marka kojarzy się pozytywnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz