niedziela, 15 maja 2011

Wpływ reklamy na dziecko



Nie ulega wątpliwości, że reklamy mają wpływ na każdego z nas. Zarówno na dorosłych, jak i na dzieci, które wierzą we wszystko co zobaczą.

Reklamy na dzieciach robią wielkie wrażenie przede wszystkim pod względem wizualnym. Kolorowe, barwne reklamy działają na nie jak magnes, ponieważ widzą w reklamie przyjazne czy to zwierzęta, stworki, maskotki i barwne postacie.

Wbrew pozorom dzieci mają bardzo duży wpływ na to co kupujemy, a wszystko poprzez wykreowanie produktu w reklamie. Nie dotyczy to tylko produktów takich jak zabawki, słodycze, ale również produkty spożywcze, kosmetyczne- np. pasta do zębów, płatki śniadaniowe.

Dorośli w dużej mierze zwracają uwagę na cenę, a dla dzieci nie odgrywa ona zbytniej różnicy, ponieważ nie interesują się jeszcze dostatecznie finansami. Jednak to co łączy dorosłych i dzieci to rozpoznawalność produktu na półkach sklepowych, które nie dość, że są przedstawiane w reklamie, to na półkach sklepowych zajmują miejsce, którego nie sposób nie zauważyć. Dzieci nie potrzebują racjonalnego uzasadnienia, że jakość produktu jest dobra, one po prostu w to wierzą, w to co zobaczą w reklamie.

Oglądanie reklamy dzieci traktują prawie jak oglądanie bajki. Bywa, że czekają na daną reklamę przez dłuższy okres czasu. Reklamy, które przyciągają uwagę zazwyczaj mają przyjemny, melodyjny podkład muzyczny, ciekawe dialogi, interesujące postacie, bądź reklamują produkt, które każde dziecko chce mieć.

Bohaterowie pojawiający się w reklamie pomagają dziecku utożsamić produkt z postacią umieszczoną na pudełku bądź opakowaniu danego produktu.

Okazuje się również, że oglądanie reklam zabiera dzieciom bardzo dużo czasu. Z badań przeprowadzonych przez Katedrę Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego wynika, że 83% dzieci w wieku od 5 do 10 lat wyraża swą aprobatę do reklam, a dzieci w wieku przedszkolnym lubią i akceptują je niemal jednogłośnie. Podobnie jest u dzieci w wieku szkolnym, a reklamy działają tak silnie, że dzieci wymuszają na rodzicach zakup danego produktu.

Niektóre z reklam są wprost reklamowane dla dzieci, są one zamieszczane pomiędzy bajkami, czy programami dla dzieci. Reklamy wywołują u najmłodszych chęć ich posiadania np. ze względu na nowości takie jak ruchome, gadające zabawki.

Katedra KUL przeprowadziła badanie, w którym udział brały dzieci w wieku przedszkolnym. Pokazywano im wybrane reklamy takie jak dziewczynkom baton Danio oraz lalkę Sindy a chłopcom również baton Danio oraz chrupki Cheerios. Po zakończeniu oglądania reklam dzieci miały narysować to co zapamiętały. Wyniki badań pokazały, że dzieci wierzą fałszywym przekazom zawartych w reklamie oraz wywołują wiele uczuć i skojarzeń.

Reklamy mogą również wywołać u dzieci agresję czy też łakomstwo. Dzieci chcą, aby ich realny świat wyglądał, tak jak świat przedstawiony w reklamie- czyli idealnie. Jak wiemy jest to po prostu nie możliwe.

Czy istnieją regulacje prawne o ochronie dzieci przed nieuczciwą reklamą? Taka regulacja t jest zawarta w ustawie o radiofonii i telewizji.

Jest zakazane emitowanie reklam:

  • nawołujących bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług,
  • zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług,
  • wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach,
  • w nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach.

Pomimo zapisów prawnych nadal dzieci narażane są na mocny wpływ reklamy. Jak temu zaradzić? Może trzeba byłoby wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy prawne. Dziecko jest istotą, która dopiero kształtuje swoją osobowość na podstawie świata, który widzi. Czy świat reklamy jest dobrym narzędziem do budowania osobowości dziecka? Z pewnością nie. Być może rodzice również powinni zwracać większą uwagę na to co robią ich dzieci i jakie zagrożenia niesie świat zewnętrzny.

Źródła:

http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/7-8_115-116/03.htm

http://www.mediadzieci.pl/aktyprawne/art8,ustawa-z-dnia-29-grudnia-1992-r-o-radiofonii-i-telewizji.html

http://www.fotolog.com/mayunesadecalve/69700989

http://www.youtube.com/watch?v=57z3JfkWiao&feature=related

http://fleurdolls.wordpress.com/2011/03/19/sindy-dolls-lalki-sindy/

Brak komentarzy: