W pierwszych jej sekundach widzimy wchodzącego do samochodu śniadego mężczyznę, mającego na sobie żołnierskie obuwie i spodnie, a także ciemne okulary. W dalszej części spotu, podczas jazdy aktora, obserwujemy roześmiane dzieci, plotkujące kobiety, mężczyzn w kawiarnianych ogródkach. Przy jednym z nich swój pojazd zatrzymuje tajemniczy osobnik, następnie wyjmuje zapalnik i naciska na przycisk. Następuje wybuch, lecz tylko wewnątrz auta – jego konstrukcja pozostaje nietknięta, podobnie jak miejska przestrzeń. Następnie pojawia się komunikat: „VW Polo. Mały, ale twardy (mocny, wytrzymały).” Stereotyp Araba – terrorysty posłużył więc za ukazanie, zareklamowanie możliwości samochodu; skoro nawet ładunki wybuchowe zamachowca – samobójcy go nie zniszczyły, będziesz w nim bezpieczny. Niemiecka marka postawiła więc na wyeksponowanie cechy, która według Europejczyków i Amerykanów charakteryzuje naszych zachodnich sąsiadów – solidność (stereotyp?).
Inny intrygujący, acz kontrowersyjny przykład wykorzystania stereotypu Araba, ukazuje reklama, będąca częścią kampanii społecznej przestrzegającej przed niewłaściwym użytkowaniem materiałów pirotechnicznych, sponsorowana przez Holenderski Instytut Bezpieczeństwa Konsumentów. Spot zaczyna się od „afiszu” fikcyjnej organizacji terrorystycznej o humorystycznej Liberation Army Against Freedom, co przetłumaczyć można jako Wyzwolenie Armii Przeciwko Wolności (!)
Zrealizowano go z dbałością o detale: pustynia, turbany na głowach, tradycyjne stroje, niezrozumiały język (arabski?) oraz charakterystyczny dla tej kultury dynamizm wypowiedzi. Jeden z bojowników widocznych na filmie próbuje odpalić petardę. Nagle ze swej kryjówki wyłania się inny terrorysta i podaje mu ciemne gogle. Petarda jednak nie odpala i nieszczęsny terrorysta, chcąc przyjrzeć się jej bliżej, zdejmuje okulary i pochyla się nad niewypałem. W tym momencie petarda eksploduje i rani niezgułę.
Seria spotów z niezdarnymi Arabami – terrorystami spotkała się z żywą reakcją widzów, o czym świadczą liczne komentarze zamieszczone pod filmikiem. Niektórzy zarzucają kampanii skandaliczność oraz nieetyczność, inni są wręcz zachwyceni jej oryginalnością. Sama akcja miała na celu trafić do młodych ludzi, co z pewnością zostało osiągnięte. Ponieważ dobra, spełniająca swoją funkcję reklama, to reklama zapamiętana i szeroko komentowana!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz