niedziela, 22 maja 2011

Reklamy społeczne


Większość ludzi nie lubi reklam, mają o nich negatywne opinie i złe skojarzenia. Denerwują nas podczas przerywania naszego ulubionego serialu, czy ciekawego filmu. Zaklejone plakatami reklamowymi szyby, autobusów, przez które nic nie widzimy i nie możemy oglądać krajobrazu.Reklamy kojarzone są z naciąganiem,kłamstwem czy manipulacją. Często nadawcy reklam kojarzeni są jako naciągający ludzi, nieuczciwi, nastawieni tylko na zyski, które przyniesie im reklama. Istnieją także plusy reklam, do których z pewnością można zaliczyć reklamy społeczne.

Każda reklama spełnia różne funkcje, jednak podstawową jej rolą, jest zwiększenie sprzedaży i informowania klientów o nowych produktach lub promocjach dostępnych na rynku.

W reklamie społecznej chodzi o uświadomienie odbiorcom i rozpowszechnienie na jak największą skalę, istotnych problemów, dotyczących narkomanii, akcji charytatywnych,chorób, przestępczości czy innych zagadnień dotyczących społeczeństwa.

Reklama społeczna ma charakter edukacyjny i adresowana jest do wszystkich ludzi. Taka reklama powinna wzbudzać u odbiorcy strach, żal czy też głębokie poruszenie, dlatego w reklamach społecznych przedstawiona jest inna symbolika, która jest tworzona razem z narastającym problemem w społeczeństwie.
Jak wiemy wizerunek sławnych osób, gwiazd filmowych,sportowców czy muzyków cieszy się prestiżem i dużym szacunkiem. Takie reklamy mają większy wpływ na społeczeństwo, niż z udziałem zwykłych obywateli, dlatego coraz częściej wykorzystywani są oni w reklamach społecznych.
Różnica między kampanią społeczną a komercyjną jest budżet. Istnieje ogromna rozbieżność.Budżet kampanii społecznej jest zazwyczaj wielokrotnie mniejszy od kampanii komercyjnej. Reklama społeczna i komercyjna różnią się pod wieloma względami, od specyfikacji postaw na które chcą wpłynąć, poprzez środki oddziaływania, pozytywne bądź negatywne, aż po budżet przeznaczony na obydwa rodzaje reklam.
Reklama społeczna staje się coraz bardziej popularna w Polsce, jest to dowód na to,że nie radzimy sobie sami z pewnymi zjawiskami, ale jest to tez dowodem na to, że przełamywane zostają pewne granice tabu, o których nie wolno, bądź nie wypada mówić. Reklama społeczna ma sens, ale wtedy, kiedy spełnia swoje zadania.







żródła: www. reklamaspoleczna.pl
www.youtube.com
"Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej" D.Mason, P.Wasilewski

Brak komentarzy: