niedziela, 22 maja 2011

Celebryci w reklamach - sukcesy i porażki

Każdy z nas ma swoje ulubione gwiazdy telewizji, kina, muzyki czy sportu. Uwielbiamy je oglądać, z wielkim przejęciem śledzimy każdy ich ruch. Reklamodawcy doskonale o tym wiedzą, dlatego nikogo już nie dziwi zapraszanie znanych osobistości do udziału w prowadzonych z wielkim rozmachem kampaniach reklamowych. Czy zawsze jednak tego typu działania gwarantują sukces?

Jak się okazuje - nie. Na sukces reklamy wpływa wiele czynników i nie sposób ich wszystkich wymienić. Przytoczę tylko kilka z nich:
- innowacyjność,
- umiejętność sprostania gustom odbiorcy,
- chwytliwy przekaz,
- pomysł,
- oryginalność,
- emocje jakie wywiera przekaz reklamowy,
- humor.



Jak dowodzi Instytut Psychologii Ekonomicznej SWPS o skuteczności reklamy decyduje także sławna osoba, która w niej występuje. Autorzy przeprowadzonych badań uważają, że połączenie znanej osoby ze znaną marką daje większe prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu, aniżeli w przypadku słabo rozpoznawalnego produktu.

Dlaczego gwiazdy i reklamodawcy decydują się na taki krok?
Cel reklamodawców jest prosty - podnieść sprzedaż swoich produktów bądź „z przytupem” wprowadzić go na rynek. Gwiazdy natomiast, poza korzyściami finansowymi, zyskują na popularności.
Gdy firma decyduje się wykorzystać w swojej reklamie wizerunek sławnej postaci, musi pamiętać o tym, że istotne jest aby osoba ta „pasowała” do konkretnego produktu, aby jej osobowość i charyzma nie przyćmiły kierowanego do odbiorców przekazu, aby wzbudzała u widza pozytywne odczucia. Należy unikać sytuacji, w których jedna osoba będzie promowała kilka różnych produktów – powinna kojarzyć się z konkretną marką. Istotne jest także, aby nie poprzestać na jednym spocie reklamowym. Kampania, aby była skuteczna, musi być realizowana w dłuższym czasie. Nie wszystko jednak można przewidzieć. W reklamie, jak i w życiu, dużo zależy od szczęścia.  

Przykłady marek, które, jak można domniemywać, odniosły sukces dzięki skorzystaniu z usług znanych postaci:
- Bank ING - Marek Kondrat,
- Netia - Tomasz Kot,
- Getin Bank - Piotr Fronczewski,
- PKO BP - Szymon Majewski,
- firma kosmetyczna Astor - Anna Przybylska,
- Soraya - Małgorzata Foremiak,
- Millenium Bank - Hubert Urbański,
- Avast - Michał Wiśniewski,
- Raiffeisen Bank - Maciej i Jerzy Stuhr.


Które kampanie reklamowe zakończyły się porażką?
- Barbara Bursztynowicz – aktorka znana m.in. z serialu Klan promująca lek na stawy – Aleve,
- Krzysztof Ibisz w reklamie napoju Ice Tea,
- Cezary Pazura i słynny klej ,,Atlas”,
- Katarzyna Skrzynecka i pasztet Profi,
- Feel - Bank Millennium,
- Katarzyna Figura – Eurobank.


Czemu tak się stało?
Głównie na skutek niespójności twarzy z danym produktem.

Kogo Polacy chcieli by zobaczyć w reklamie?
- Dode-Dorotę Rabczewską jako twarz marki Triumph, czy prezerwatyw firmy Durex,
- Kasię Cichopek prezentującą słynne lalki Barbie czy kosmetyki firmy Avon,
- ludzie czekają na reklamy z udziałem znanych dziennikarzy, takich jak Monika Olejnik, Tomasz Lis, ale chętnie zobaczyliby w nich także Kubę Wojewódzkiego.

Kto najwięcej zarabia na reklamach? Tak przedstawia się czołówka rankingu przedstawionego na łamach polskiego wydania magazynu Forbes:
1) Marek Kondrat - 775 tys. zł,
2) Robert Kubica - 765 tys. zł,
3) Artur Boruc - 647 tys. zł.


Podsumowując - dobra reklama to ta, która przyciąga uwagę klienta. Reklamodawcy prześcigają się w pomysłach na dotarcie do jak największej liczby potencjalnych nabywców. Jednym z takich sposobów jest wykorzystywanie znanych i lubianych gwiazd show-biznesu. Ważne w takiej reklamie jest to, aby klienci pamiętali produkt a nie twarz. Sukces Marka Kondrata sprawił, że reklamodawcy coraz częściej zaczęli sięgać po tą metodę promocji. Maria Peszek, Stanisław Tym, Zakopower, Katarzyna Kowalska, Jacek Braciak czy Krystyna Janda - to tylko nieliczne przykłady znanych osobistości promujących banki. Osoby te nie dokonały jednak tego, co udało się Kondratowi. Jak pokazują wymienione przykłady oraz reklamy z udziałem Cezarego Pazury, Katarzyny Skrzyneckiej czy Feel, do odniesienia sukcesu nie wystarczy znana i popularna osoba
Aby reklama okazała się strzałem w dziesiątkę, znana postać musi być odpowiednio dobrana do niej i do samego produktu. Powinna to być strategia przemyślana i wsparta badaniami.




Źródła:
-http://marketingowiec.pl/artykul/forsa-za-twarz
-http://forsal.pl/artykuly/316077,polska_reklama_uwielbia_celebrytow.html
-http://www.press.pl/newsy/pokaz.php?id=20666
-http://www.bankier.pl/wiadomosc/Ryzykowne-reklamy-z-gwiazdami-1608571.html
-http://www.omnicommediagroup.pl/index.php?cID=4&pID=95
-http://www.inwestycje.pl/media/media_reklama/czy_celebryci_zwiekszaja_efektywnosc_reklam_;76544;0.htmlhttp://www.rp.pl/artykul/574123.html?print=tak

Brak komentarzy: