czwartek, 5 maja 2011

Reklama z muzyką w parze




Każdego dnia człowiekowi towarzyszy muzyka, bez względu na to, gdzie się znajduje.

Można powiedzieć, że żadna dziedzina sztuki nie wpływa na podświadomość człowieka tak bardzo jak muzyka. Bywa ona również bardzo przydatna, ponieważ działają uspokajająco, może pobudzać i dawać rozrywkę.


Jak działa muzyka na odbiorcę?

„Wpływ zależy od tego, jak odbiorca interpretuje komunikat i jak nań reaguje, co może się różnić w zależności od osoby, sytuacji i atrakcyjności komunikatu. Czasami uważnie analizujemy to, co zastało powiedziane. Kiedy indziej myślimy o tym bardzo mało i kierujemy się naszymi pierwotnymi uprzedzeniami. Jeszcze kiedy indziej poddajemy się emocjom- naszym lękom, nadziejom i poczuciu zagubienia- do tego stopnia, że paraliżuje to nasze zdolności właściwego osądu.”[1]

Również reklamie towarzyszy muzyka, która tworzy w połączeniu z obrazem jednolitą całość. Jakie jest znaczenie muzyki w reklamach? Na pewno ma ważny wpływ na rozwój danej formy jak i zwiększenie jej rozpoznawalności.

Muzyka może wpływać na nasz nastrój i wzbudzać odpowiednie emocje, tak więc dany utwór muzyczny usłyszany w reklamie sprawia, że zostaje on utożsamiany z danym produktem. Przyjemna melodia równa jest z przyjemnym postrzeganiem reklamowanego produktu.

Dzięki wykorzystaniu utworu muzycznego w reklamie pozytywny rozgłos i zainteresowanie odnoszą też wykonawcy, którzy dotychczas nie byli zbytnio rozpoznawalni na muzycznej arenie. Reklama telewizorów Sony Bravia przyniosła większe zainteresowanie Josem Gonzalesem i jego utworem „Heartbeats” oraz po sukcesie kampanii Kinder bueno, w której można było usłyszeć piosenkę Amandy Lear. Niektórzy twierdzą, że muzyka stanowi 30 proc. spotu reklamowego.[2]



Serwis brief.pl przeprowadził sondę na temat, który utwór muzyczny zamieszczony w reklamie podoba ci się najbardziej?

Wynik wygląda następująco:

  • Bravia (Jose Gonzales)17%
  • Fiat (Gainna Nannini)13%
  • Kinder Bueno (Amanda Lear)6%
  • Opel Corsa (Sean Paul)6%
  • ramówka TVN (Lenka)28%
  • Ryba wpływa na wszystko30%

Wynik sondy wskazuje na największe poparcie dla reklamy zleconej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi- ryba wpływa na wszystko - jedz ryby codziennie.




Kolejne miejsce zajęła reklama auto-promocyjna przygotowana przez TVN. Utwór muzyczny wykonany był przez mało znaną piosenkarkę- Lenkę, której ta kampania przyniosła rozgłos oraz promocję utworu.

Podsumowując można stwierdzić, że muzyka dynamicznie uzupełnia reklamę, a motywy muzyczne jakie są w niej przedstawiane trafiają do różnych grup docelowych. Utwory mogą wzbudzać pozytywne emocje, wywołać wspomnienia czy też ucząc nowych wartości, które będą utożsamiane z produktem. Muzyka w reklamie na pewno pobudza wyobraźnię, nadaje dynamiki oraz stwarza przyjemną atmosferę do zapoznania się z komunikatem.


Bibligorafia:

A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy, Warszawa 2004, s.32.

http://www.youtube.com/watch?v=R_kLwQJUqYU

http://www.youtube.com/watch?v=UBf0EV3QJSs

http://www.sp12.miasto.zgierz.pl/unia-2/ola6a-2/Pie%C5%9Bni.html

http://media.wp.pl/kat,1022947,wid,11405048,wiadomosc.html?ticaid=1c48e

http://www.brief.pl/briefankieta/art52.html




Brak komentarzy: