Można powiedzieć, że żadna dziedzina sztuki nie wpływa na podświadomość człowieka tak bardzo jak muzyka. Bywa ona również bardzo przydatna, ponieważ działają uspokajająco, może pobudzać i dawać rozrywkę.
Jak działa muzyka na odbiorcę?
„Wpływ zależy od tego, jak odbiorca interpretuje komunikat i jak nań reaguje, co może się różnić w zależności od osoby, sytuacji i atrakcyjności komunikatu. Czasami uważnie analizujemy to, co zastało powiedziane. Kiedy indziej myślimy o tym bardzo mało i kierujemy się naszymi pierwotnymi uprzedzeniami. Jeszcze kiedy indziej poddajemy się emocjom- naszym lękom, nadziejom i poczuciu zagubienia- do tego stopnia, że paraliżuje to nasze zdolności właściwego osądu.”[1]
Również reklamie towarzyszy muzyka, która tworzy w połączeniu z obrazem jednolitą całość. Jakie jest znaczenie muzyki w reklamach? Na pewno ma ważny wpływ na rozwój danej formy jak i zwiększenie jej rozpoznawalności.
Muzyka może wpływać na nasz nastrój i wzbudzać odpowiednie emocje, tak więc dany utwór muzyczny usłyszany w reklamie sprawia, że zostaje on utożsamiany z danym produktem. Przyjemna melodia równa jest z przyjemnym postrzeganiem reklamowanego produktu.
Dzięki wykorzystaniu utworu muzycznego w reklamie pozytywny rozgłos i zainteresowanie odnoszą też wykonawcy, którzy dotychczas nie byli zbytnio rozpoznawalni na muzycznej arenie. Reklama telewizorów Sony Bravia przyniosła większe zainteresowanie Josem Gonzalesem i jego utworem „Heartbeats” oraz po sukcesie kampanii Kinder bueno, w której można było usłyszeć piosenkę Amandy Lear. Niektórzy twierdzą, że muzyka stanowi 30 proc. spotu reklamowego.[2]
Serwis brief.pl przeprowadził sondę na temat, który utwór muzyczny zamieszczony w reklamie podoba ci się najbardziej?
Wynik wygląda następująco:
- Bravia (Jose Gonzales)17%
- Fiat (Gainna Nannini)13%
- Kinder Bueno (Amanda Lear)6%
- Opel Corsa (Sean Paul)6%
- ramówka TVN (Lenka)28%
- Ryba wpływa na wszystko30%
Wynik sondy wskazuje na największe poparcie dla reklamy zleconej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi- ryba wpływa na wszystko - jedz ryby codziennie.
Kolejne miejsce zajęła reklama auto-promocyjna przygotowana przez TVN. Utwór muzyczny wykonany był przez mało znaną piosenkarkę- Lenkę, której ta kampania przyniosła rozgłos oraz promocję utworu.
Podsumowując można stwierdzić, że muzyka dynamicznie uzupełnia reklamę, a motywy muzyczne jakie są w niej przedstawiane trafiają do różnych grup docelowych. Utwory mogą wzbudzać pozytywne emocje, wywołać wspomnienia czy też ucząc nowych wartości, które będą utożsamiane z produktem. Muzyka w reklamie na pewno pobudza wyobraźnię, nadaje dynamiki oraz stwarza przyjemną atmosferę do zapoznania się z komunikatem.
Bibligorafia:
A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy, Warszawa 2004, s.32.
http://www.youtube.com/watch?v=R_kLwQJUqYUhttp://www.youtube.com/watch?v=UBf0EV3QJSs
http://www.sp12.miasto.zgierz.pl/unia-2/ola6a-2/Pie%C5%9Bni.html
http://media.wp.pl/kat,1022947,wid,11405048,wiadomosc.html?ticaid=1c48e
http://www.brief.pl/briefankieta/art52.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz