niedziela, 22 maja 2011

Reklama telewizyjna a reklama prasowa, radiowa i internetowa

Reklama telewizyjna jest nowoczesną formą komunikacji masowej posiadającą największą siłę oddziaływania spośród wszystkich pozostałych typów reklam. Łączy jednocześnie obraz z dźwiękiem, dzięki czemu ma przewagę nad reklamą prasową czy radiową.

Mocną stroną reklamy telewizyjnej jest to, że łączy ze sobą ruch, kolory, słowa, gesty, napisy. Zbiór tych cech pozwala twórcom reklam siać wodze fantazji. Mogą wymyślać przeróżne sposoby w kreacji spotów. Tego typu reklamy najintensywniej oddziałują na zmysły klientów – jednocześnie na wzrok i słuch. Dlatego spoty telewizyjne są tak popularne, kosztowne i najczęściej puszczane. Telewizję ogląda każdy z nas, jeden poświęca jej więcej czasu, drugi mniej, lecz nie zmienia to faktu jej wszechobecności w naszym życiu. Jej nieograniczone możliwości techniczne, perswazja językowa w połączeniu z pomysłowością i kreatywności, pozwala zareklamować absolutnie każdy produkt.Reklama telewizyjna od dawna była, wciąż jest i z pewnością pozostaje potężnym narzędziem służącym do walki o klienta, będącym jednocześnie najpotężniejszym i najskuteczniejszym biznesem reklamowym.

Reklama prasowa może poszczycić się specyfiką dotarcia do wybranej grupy docelowej, np. do kobiet, młodzieży, mężczyzn poprzez tematyczne pisma. nadal nie odnosi takiego sukcesu jak spoty pokazywane przez telewizję. W przypadku tego medium trudno też mówić o jakichś wyrazistych czynnikach świadczących o atrakcyjności reklamy. Może to wynikać z ogólnie niskiego angażowania w odbiór przekazu reklamowego przez to medium. Kategorie, które najbardziej zapadały w pamięć, to kosmetyki oraz motoryzacja. Magazyny to medium, w którym humor jako czynnik stanowiący o atrakcyjności przekazu schodzi na dalszy plan. W tym przypadku bardziej niż humor liczy się: charakterystyczne hasło, interesująca/nowa informacja oraz wygląd kreacji. Kategoria kosmetyków to zdecydowany lider kampanii reklamowych w magazynach.

Jeżeli chodzi o reklamę radiową największe znaczenie w sukcesie zapamiętywania kreacji ma na równi charakterystyczne hasło reklamowe jak i poczucie humoru. Najlepiej zapadającą w pamięć kreacją radiową jest reklama produktu Lactacyd, w której udział wzięła znana położna– Jeanette Kalyta. Jest to reklama, która została zapamiętana przede wszystkim z powodu denerwowania słuchaczy. Reklama w gazetach zanotowała najniższy wskaźnik zapamiętywalności konkretnych kreacji (6% wskazań). Jeżeli chodzi o kino, na atrakcyjność reklamy wpływa przede wszystkim jakość wykonania i to, czy koncept zaciekawia, jest pomysłowy – „podobanie” dzięki zaskoczeniu to 59% wskazań.

Jeżeli chodzi o reklamy w Internecie, w przeciwieństwie do tych emitowanych w telewizji są gorzej oceniane przez konsumentów i mają niski współczynnik zapamiętywania.

Brak komentarzy: