Jedną z ciekawszych form reklamy jest reklama społeczna. Nie chodzi tu już o promowanie jakiegoś produktu i zwiększenie jego sprzedaży. Reklama społeczna polega na promowaniu pewnych społecznych wartości i zachowań lub przestrzeganiu przed złym lub niekorzystnym postępowaniem. Jak nietrudno wydedukować opłacana jest najczęściej ze środków publicznych lub opłacana jest przez organizacje pożytku publicznego.
Bardzo popularnym tematem reklam są motywy zdrowotne, na przykład szczepienia dla dzieci, rzucenie palenia. Jednak przy takich reklamach nie pojawia się żadna konkretna nazwa produktu – lekarstwa, w Polsce jest to zabronione. Reklama społeczna ma na celu skłonienie ludzi do myślenia, nie do promowania konkretnego produktu.
Kolejnym tematem często pojawiającym się w reklamach społecznych jest informowanie o niebezpieczeństwach czyhających na dzieci w Internecie. Chyba każdy zna reklamę, w której był starszy mężczyzna piszący na klawiaturze: „Cześć Aniu, tu Wojtek też mam 12 lat.”.
Reklama społeczna porusza bardzo często tematy trudne w danym kraju. Takim tematem w Polsce jest niebezpieczeństwo na drodze. Efektem takiego działania była reklama „Stop wariatom drogowym” wspierana przez PZU.
Takie reklamy są bardzo potrzebne. Czemu? Wystarczy rozejrzeć się i sprawdzić statystyki wypadków w Polsce – większość z nich powodowana jest przez pijanych kierowców.
Ciężko jest zmierzyć efektywność takiej reklamy, głównie ze względu na to, że nie można w niej korzystać z takich wskaźników jak wielkość sprzedaży. Jednak badania skuteczności reklam społecznych są prowadzone.
Największą organizacją w Polsce zajmującą się reklamą społeczną jest Fundacja Komunikacji Społecznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz