Reklama i jej pokrewne pojęcia.
Reklama ( z łacińskiego clamare- wołać, obwieszczać), informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).
Reklamę posługującą się prasą, radiem ,telewizją i nośnikami zewnętrznymi typu billboardy, czy plakaty nazywa się reklamą ATL ( od ang. above the Line – nad kreską). Mianem reklamy BTL (od ang. below the Line – pod kreską) określa się reklamę umieszczoną w przestrzeni publicznej przy pomocy innych nośników niż media masowe. Do BTL zalicza się także reklamę w Internecie.
Reklama rynku jest istotnym narzędziem komunikacji pomiędzy producentami, sprzedawcami i producentami towarów. Jej rola to prezentacja dostępnych dóbr i usług, kształtowanie popytu, utrzymywanie i rozwijanie rynku zbytu.
ATL:
- prasa: przekaz reklamowy dopasowujemy do rodzaju gazety,
- radio: skuteczna reklama radiowa powinna być krótka, zwięzła i treściwa,
- outdoor: posiadamy niekonwencjonalne nośniki Dash,
- indoor: dopasowanie miejsc i rodzajów nośników reklamowych do konkretnych grup odbiorców,
- reklama mobilna: umożliwia podążanie za grupą konsumentów.
BTL:
- promocje: loterie, konkursy, degustacje,
- kreacja i produkcja: materiałów reklamowych: ulotki, foldery, katalogi, plakaty, etc.,
- indywidualne działania: opracowane pod konkretne produkty usługi.
Reklama nie występuje na rynku sama: stanowi element tzw. mieszanki promocyjnej , w skład której wchodzą także: sprzedaż osobista, promocja sprzedaży oraz public relations . Reklama wchodzi w interakcje ze sferą publicity( korzystnych informacji o firmie lub produkcie, publikowanych w mediach nieodpłatnie), wspierana jest również przez działania sponsorskie ( finansowanie lub współfinansowanie przez reklamodawców wydarzeń sportowych, kulturalnych, edukacyjnych, akcji charytatywnych, pod warunkiem umieszczenia nazwy sponsorującej firmy).
Przekazy reklamowe we współczesnym społeczeństwie kapitalistycznym związane są z dziedziną handlu ( reklama komercyjna), lecz także stosunków społecznych (reklama społeczna) i polityki(reklama polityczna).
Źródła reklamy społecznej tkwią po części w reklamie komercyjnej, a po części w propagandzie politycznej. Wykorzystuje ona instrumentarium perswazyjne reklamy komercyjnej do wpływania na postawy społeczne i zmiany poglądów obywateli; nakłania do akceptacji pożytecznych idei i namawia do społecznie korzystnych działań.
Reklama polityczna jako część szerszego zjawiska marketingu politycznego, wykorzystuje media i używa środków perswazyjnych typowych dla reklamy komercyjnej do wpływania na poglądy i zachowania polityczne ludzi; zwłaszcza zaś namawia wyborców do popierania określonych ugrupowań politycznych lub polityków.
Nowa definicja?
Ewolucja reklamy następuje zatem od płatnego nakłaniania ludzi do zakupu towarów korzystania z usług przez zidentyfikowanego nadawcę za pomocą mediów masowych- do kształtowania społecznych postaw w stosunku do marek i do ich konsumpcji przy pomocy przekazów o charakterze(quasi) informacyjnym, edukacyjnym i artystycznym, umieszczonych w przestrzeni publicznej przez nadawcę o niejednoznacznym statusie. Nie możemy być dzisiaj pewni, w jakim kierunku będzie postępowała ta ewolucja. Z pewnością jednak jest ona powodem do niepokoju dla mediów i dziennikarzy dbających o wyrazisty status i etos zawodu dziennikarskiego. Powinna też zmusić do refleksji zwykłego konsumenta; to w jego przede wszystkim interesie leży czystość i jednoznaczność reguł gry rynkowej, której jest przedmiotem i uczestnikiem.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama
Z. Bauer i E. Chudziński "Dziennikarstwo i świat mediów"; Studium Dziennikarskie Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz