Aby reklama była skuteczna nie może być adresowana do wszystkich. I tak też nie jest – reklamodawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że swoją ofertą nie zainteresują wszystkich, że nie każdy kupi dany produkt lub skorzysta z konkretnej usługi. Do kogo więc adresowane są reklamy?
Reklama niemal nigdy nie jest skierowana do wszystkich, a jedynie do konkretnych grup docelowych, jaką mogą być na przykład – studenci, nastolatkowie, emeryci, gospodynie domowe, mężczyźni w sile wieku.. Przed skonstruowaniem reklamy, reklamodawca powinien dokładnie określić do kogo ze swym przekazem chce trafić. Reklama powinna posiadać pewne cechy, które trafią i przemówią do konkretnych grup odbiorców – takie jak ogólny przekaz, czy język użyty w reklamie. Trafienie z przekazem do grupy docelowej to jedna z najważniejszych determinant skuteczności reklamy.
Działania reklamowe najczęściej nakierowuje się na osoby, które z danego produktu lub usługi już korzystają. Zdarza się, że reklama jest adresowana do jeszcze węższego grona odbiorców – do osób, które nie tylko korzystają z oferty, ale które korzystają z niej często. W tym celu przeprowadza się dokładne badania marketingowe – sprawdza się w nich kto jest najczęstszym nabywcą danego produktu – czy są to osoby starsze, w średnim wieku czy nastolatkowie, czy są to kobiety czy mężczyźni, osoby samotne czy małżonkowie, bogate czy biedne, pochodzące z dużych miast lub wsi. W ten sposób można określić profil konsumenta, a dzięki temu lepiej trafić do niego przekazem reklamowym.
Przy konkretyzowaniu grup docelowych bardzo ważną rolę pełnią także tzw. czynniki psychologiczne, takie jak styl życia, skłonność do zmiany upodobań i przyzwyczajeń, wyznawane wartości, potrzeby. Ustalenie tych danych umożliwia nie tylko określenie dlaczego konkretna grupa kupuje dany produkt, ale również określić dlaczego inne grupy go nie kupują.
Najważniejszą grupą w analizach oglądalności programów polskiej telewizji jest grupa Polaków w wieku 16-49 lat. Stanowi ona podstawę rozliczeń za emisję reklam, a rynek telewizyjny cechuje się tym, że największe zarobki daje właśnie duża oglądalność w tej grupie. Ta grupa komercyjna cechuje się tym, że ma największy wpływ na decyzje zakupowe i to do nich z reklamami chcą dotrzeć reklamodawcy. Doskonale zdają sobie przy tym sprawę, że najwięcej czasu na oglądaniu telewizji spędzają osoby starsze (średnio 5 godzin i 41 minut), do których więc reklama i tak dotrze.
Źródła:
- „Psychologiczne mechanizmy reklamy”, Dariusz Doliński, wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003;
- www.press.pl
Źródło zdjęcia:
- wiadomosci.wp.pl
Źródła:
- „Psychologiczne mechanizmy reklamy”, Dariusz Doliński, wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003;
- www.press.pl
Źródło zdjęcia:
- wiadomosci.wp.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz